Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solenergi

Siden vi har vindkraft så burde vi vel ha en solenergi tråd også?

Hva tror dere om denne bransjen? Energi generelt går jo veldig dårlig nå, men solenergi er kanskje det som kommer heldigst ut?

Jeg fant dette diagrammet i en analyse fra nov. 2014 fra Norne, der traff de nok ganske bra:

http://aksjenorge.no/filestore/11Norne.pdf

Kursen har nå vært oppe i 50 og har falt litt tilbake til 48.

Denne var mindre heldig:

Kjøp Opera Software (OPERA) – 12 måneders kursmål NOK 130.

(eller får de rett i November 2015?)

3 Likes

Har troa på SolarCity prosjektet til Mr. Elon Musk og hans fetter jeg. Elon har jo fått til ting med PayPal, Tesla Motors og SpaceX og har ikke akkurat små ambisjoner med SolarCity. Spent på hvor de er om si 5-6 år.

Litt investor info her: http://investors.solarcity.com/index.cfm

Ellers mye spennende å finne om man søker de opp.

3 Likes

Apropos, kan virkelig anbefale biografien om Elon Musk som kom ut nå nylig:

http://www.amazon.com/gp/product/0062301233

(Kjøper du gjennom lenken støtter du TekInvestor med 4% av kjøpssummen) :slight_smile:

4 Likes

Har selv lest litt om SolarCity til Musk. En ting som er sikkert er at han (Musk) får ting til å gå unna. Han brenner ganske kraftig for fornybar energi.

Waitbutwhy (kanskje litt biased i dette tilfellet da han ble etterspurt av Musk om å skrive flere artikler om Tesla og Musk sine bestrebelser) har skrevet noen kule artikler for de som liker det han foretar seg. http://waitbutwhy.com/2015/06/the-deal-with-solar.html

3 Likes

Hvis noen har peiling på Solarcity som aksje, så er jeg veldig mottakelig og takknemlig for informasjon!!

1 Like

Sol energi er i likhet med vind ofte volatile aksjer. Jeg var en av mange som tradet med REC for noen år siden. Tjente noen høvdinger på det, men det er fort gjort å gå på en smell. Det er derfor lurt å følge med, eller bruke stop-loss knappen. Kineserne er på høgget med stor konkurranse på pris. I tillegg kan det skje endringer i subsidier ( feks Tyskland) over natten.

Men hvis du har baller av stål, eller har troen som Ulltveit-Moe er det bare å kjøre på.

Det er også gode muligheter for day-trading for den som har tid :stuck_out_tongue:

2 Likes

Er det ikke sånn da at jo mindre volatil en aksje er jo viktigere er det å følge med og ikke motsatt? Hvis en sier 0 er ikke volatil og 100 er volatil, ville en aksje med 5 i volatilitet være viktig å kvitte seg med om den skulle begynne å gå ned. Mens dersom aksjen har en volatilitet på 95 så er det ikke så nøye. Nye sjangser til å selge med gevinst vil jo da komme om en bare venter! :slight_smile:

1 Like

SUNRUN er netop blevet børsnoteret på NASDAQ.

Pionererne på solcelle-udlejning tilbage i 2007, og mens SolarCity har indhentet dem indenom med aggressiv markedsføring - hvilket tydeligt kan ses på deres udgifter - så har SUNRUN faktisk holdt sig i skindet med mere beskedne udgifter.

SolarCity viser en betydelig større vækst, men SUNRUN har faktisk en udemærket vækst, og taget i betragtning af at sidstenævnte er vurderet til en sjettedel af SolarCitys 6 mia. dollars, er det ikke en helt uinteressant kandidat.

Første kvartal, 2015

Solar City: 67,5 mill revenue og underskud på 146,3 mill
SUNRUN: 49,7 mill revenue og underskud på 52,5 mill

Jeg er stadigvæk i gang med at kæmpe mig igennem deres S-1 bad boy, men har i første omgang købt for en lille pose penge på kurs 11,01 dollars.

Hvis nogen af jer solcelle-hajer derude har kigget lidt på dette case, vil jeg rigtig gerne høre jeres mening. :o)

6 Likes

http://www.theguardian.com/environment/2016/mar/03/us-agency-says-has-beaten-elon-musk-gates-to-holy-grail-battery-storage

2 Likes

Det er endelig store problemer når det kommer til en grønn revolusjon som hadde blitt løst med bedre batterier. Både når det kommer til transport og når det kommer til solenergi og vindturbiner.

Elon Musk har sagt at han forventer 10% bedring i batterier pr år, og selv om det ikke høres så imponerende ut, så er det en dobling hvert 7. år. Om 21 år, så vil da et batteri på størrelse/pris med det som sitter i Tesla kunne frakte deg 400km22*2 = 3200km. Hvis dette slår til, så tror jeg det blir lite bensindrevne biler å få kjøpt om ti år. Kanskje greit av oljeinvesteringene nå er på vei ned?

I denne forbindelse, så synes jeg det ser ut som å finne riktig “hest” å satse på i batterimarkedet kan bli en gullkantet investering.

3 Likes

Det finnes ikke nok metaller til at alle kan ha batteribiler. Derfor blir det trøbbel uansett. Dessuten er produksjonen av batterier en særdeles svinete affære

Der må jeg ærlig talt si jeg tror du er ute på jordet. Jeg sjekket wikipedia-artiklene for Lithium, Cobalt og Nickel, og Lithium var ikke engang verdt å resirkulere fra batterier fordi det var billigere å hente ut fra gruver. Iflg kilden jeg fant, så er 100% av Lithiumet resirkulerbart fra batterier. Reservene av Lithium er i dag på 500 ganger årlig produksjon. Lithium er det 25. mest vanlige elementet på jorden og prisen har gått opp 10x det siste årtiet, så at det vil bli åpnet nye gruver er rimelig sikkert.

Det kan hende prisene på kort sikt vil gå opp, men det vil i såfall føre til at flere gruver blir drivverdige, med tilhørende økende investeringer.

Det er jo også godt mulig de klarer å finne opp batterier som bruker billigere materialer, etterhvert som det blir pumpet titalls milliarder dollar inn i forskning i batterier i stedet for på oljeproduksjon.

Kilder:



Solskinnshistorie:

1 Like

Takk, da satt jeg på utdatert informasjon!

Men en annen ting hvor jeg kan skryte på meg å kunne en del :slight_smile: strømnettet i Norge er ikke laget for å tåle bølgen av elbiler. Når “alle” kommer hjem klokka 5 og plugger i elbilen i tillegg til alt annet kommer til å by på enorme utfordringer. Ser her som jeg bor ute på landet, gammel dynge av en trafo som sitter åpent i en stolpe og mater opp 4 hus og en låve. Om mange nok hopper på elbil bølgen så snakker vi mye trøbbel om 5-10 år. Det positive er jo at mye gammalt ræl vil bli oppgradert, noe det burde vært for lenge siden.

En annen problemstilling er at ladere til elbiler krever en helt egen type jordfeilbryter, med mindre man kjøper en trafo dedikert til lading. Laderne skaper så mye støy at jordfeilbrytere i fordelinger/skap blir satt ut av funksjon. Det er en problemstilling svært få har tenkt over, som kan gi katastrofale følger.

1 Like

Her har du helt rett, det blir en utfordring for strømnettet omkring i verden, selv strømnettet i Norge som har en svært fleksibel strømkilde i vannkraft vil nok møte utfordringer.

F.eks Tesla har et strømforbruk på 0,24kwt pr km. Med 10.000km på ett år, blir det 2400kwt i året, eller 1/6 av mitt eksisterende strømforbruk som er på 15000kwt. Det er mao neppe over-natten ladingen som skaper problemet. Hurtigladingen fra 0% til 100% derimot vil nok kreve sitt, så plasseringen av slike ladestasjoner burde nok planlegges litt.

Så, greit nok, noen utfordringer, men neppe noe gigantisk problem. Med nye strømmålere som gir deg forskjellig pris kl 17:00 og 03:00, så kan det fort bli til at biler kun blir ladet midt på natta når prisen er lavest.

1 Like

Noen som sitter i Aega aka. Nordic Financials?

Aega er absolutt interessant, og har i dag inngått en intensjonsavtale om oppkjøp av et selskap som har 14mw solkraftverk, noe som gjør at de øker produksjonskapasitetet fra 5mw til 19mw. Oppkjøpet kommer til å skje gjennom aksjevederlag, og verdien er satt til 22 millioner EUR.

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=399989

1 Like