Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Jo utgiftene og eventuelt nyhetstørke. Jeg vil se at økningen i utgiftene virkelig er ekstraordinære engangskostnader ved neste rapport som Bo hevder.
Ellers er det ikke noe som hindrer STAR i å kjøre en emisjon ved neste spill-release hvis litt ekstra kapital trengs.

2 Likes

Ja, og den lange listen med triggere gjorde at kursen spratt opp i 20kr, nå etter litt mer laber nyhetsaktivitet så er vi nede i 12kr. For meg virker det som aksjen er ganske sterkt påvirket av nyheter…

3 Likes

Og med det ble det for tøft å holde seg til topic… Hvorfor heller ikke gå på person? Blir ofte slik når man ser at argumentene fra sin motstander resonerer litt for bra. Jeg håper du Ikke har noe imot at jeg flagger posten din … Karakteristikker av forum deltakere fritt etter egen fantasi bør du og andre holde seg for god til…

For å friske opp hukomelsen din så har jeg rådet til salg av Funcom siden 2.5 og løftebruddene deres startet nå sist vedr. LMO… Men det passet vel litt dårlig å ta med… Hvorfor ikke ta noen tall fra enda lengre tilbake? Jeg vil minne deg om at tidenes mest suksessrike fondsforvaltere, Peter Lynch, sa at egenskapen å kunne snu på kunnskap og fakta er noe av det viktigste du må kunne mestre i markedet… Og her fremholder du det som en dårlig egenskap? … StarBreeze dømmer jeg nord og ned fordi de leverer ikke en bunnlinje som engang er i nærheten av å forsvare prisingen av SB og det har ingenting med Funcom å gjøre. PE på >70… Hva fan er det? Jo det skal jeg si deg… Det er galskap, intet annet.

Fokus på tema… Ikke person.

1 Like

Det var det som var poenget mitt og @Alex sitt også. Når du har nok som handler på nyheter i stedet for det fundamentale, så får du veldig store svingninger.

Personlig liker jeg å kjøpe på det fundamentale, og å selge når synes en aksje er vel nyhetsdreven og det fundamentale fortsatt er mest spekulasjon.

1 Like

En aksje som har vært solid inntjener i flere år og nå ser på meget sikre og hyggelige fremtidsutsikter kan kanskje i ekstreme tilfeller ha PE 25… PE over 70 er bare latterlig… Da kommer du enten ut fra en ekstrem investeringsfase med 0 omsetning eller har forsket frem en pille mot Kreft. Ingen av delene er tilfellet for SB. SB skal ned så det synger…

Ikke enig med deg angående at du må komme fra 0 i omsetning, men resten stemmer jo. Starbreeze er i en investeringsfase ettersom de har gått fra å ha 1-2 spill under utvikling av gangen til å ha 8 produkter under utvikling samtidig. At du ikke ser på en 4-8 dobbling av utviklingstakten som en investeringsfase synes jeg jo er litt rart.

At de kun trenger ett produkt for å holde skuta flytende i den fasen de er i nå er ganske imponerende. De har begynt å brenne cash nå, men iflg dem selv, så skal utgiftene ned en god del neste kvartal. Det blir spennende å se hvordan det går framover.

Men nå forutsetter du at alle deres prosjekt skal bli en suksess… Jeg kan umiddelbart peike på 4 SB prosjekt som jeg personlig tror er bortkastede penger og høy risiko… At de risker så hardt nå med nettopp bare en suksess i banken synes jeg er urutinert. SB er bare et vanlig selskap og skal derfor prises som andre og… All denne hausingen er utenfor fornuft… Kunne skjønt dere var hypa om kursen nå var 5 eller 6… Men SB er faktisk priset til svimlende 3 milliarder nå… Det er i høyeste grad nokså villt.

Yes… Videre tror jeg de allerede har brent bruer på sine Konsoll satsninger… RAID:WW2 satsningen som de skal publisere har jeg INGEN tro på. Skjønner fan ikke at de kastet 70 mill etter det prosjektet…

Du vet at jeg og har mine tvil til TWD… De selger det sikkert bra nok, men at det skal bli så bra som dere tror tviler jeg bigtime på.

Nei, det var ikke det jeg sa. Jeg sa at jeg ser på fasen de er i nå som en investeringsfase. Å se på EBIT for å finne fram til riktig børsverdi i en investeringsfase er rimelig fjernt. Da må man heller se på hva man kan forvente av inntjening på produktene de investerer i.

Det EBIT sier meg i dag er hvor gode de er til å få penger ut av en suksess og noe om hvordan de cashmessig vil takle f.eks utsettelser eller flere ansatte for å få ferdig spillene til planlagt tid.

Btw, så hyper jeg ikke Starbreeze nå, jeg er faktisk rimelig nøytral og sitter bare med en lotto-post. Det er vel bare @onns og @spararn som sitter med bra med Starbreeze aksjer fra forumet. Jeg følger først og fremst Starbreeze for å kunne kjøpe meg inn igjen hvis vi får en ny dipp som den fra 12kr til 7kr.

Grand-slammene til Starbreeze tror jeg er TWD og Storm. Dette er de spirituelle oppfølgerene til Payday og Payday 2 og vil nyte godt av de f.eks 3 millionene som er med i Payday 2-steam gruppen når det kommer til PR.

Dersom de tjener fire ganger så mye så er prisingen grei (ikke lav), men dvs at de helst bør tjene 8 ganger så mye (eller at du forventer dette innen nær fremtid) for at det skal være noe vits å eie aksjen nå.

Vel… Om de er flinke så klarer de å holde SB til dagens pris… Men nå først så tror jeg dere skal ned så det synger…