Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Kommer an på hvor kjapt aksjen reagerer. Kommer til å se an hvor det går og selger eller kjøpe alt ettersom.

1 Like

Personlig synes jeg det er et kvalitetstegn at de utsetter så lenge. Så lenge det ikke blir en sovepute - for det kan det fort bli når man ser for lang fram i tid. Saken er at all programvare som funker dårlig er irriterende. Om det bare er brukeropplevelsen eller faktiske feil har ikke nødvendigvis så mye å si - eller faktisk er det nesten verst når et program virker lite gjennomtenkt. Så så lenge Starbreeze bruker tiden godt og får til en kvalitetslansering tipper jeg det er veldig bra for både selskapet og aksjonærene. Menjeg kjenner ikke spillbransjen så godt.- tipper det må omfattende betatesting til for å luke ut alle feil så et feilfritt spill er vel ikke så lett å lansere…! Uansett er jeg glad for en mulighet til å kjøpe meg Starbreeze til en god pris. Den skal legges i skuffen min også - akkurat som Stillfront. Funcom er jeg litt mer usikker på - men tror den blir liggende i skuffen til Q1 18.

1 Like

Ikke uenig, å utsette når ting ikke er bra nok er bra. Ett kvartal er bare å regne med, men ett år? Da har du gått på noen seriøse blemmer. Det er ikke et kvalitetstegn.

3 Likes

Det er helt klart negativt at ting blir utsatt men som du sa i en annen post så er det bedre å utsette enn å release noe som ikke holder mål. For at 2017 skal bli bra så må iallfall RAID levere ( DbD på console tror jeg blir bra ) og jeg tror ikke det er utenkelig at SB omsetter for mer i 2017 enn Paradox gjorde i fjor.

2 Likes

Jepp, men som jeg skriver over, en utsettelse på et år tilsier at du har bommet kraftig. Assosiasjon jeg får er Funcom og AoC.

De har heldigvis mye annet på gang, men oTWD er den helt klart det sterkeste kortet.

Ingen tvil om det. Blir interessant å se hvor mange DLC’er til RAID de klarer å få ut før de er klar med OTWD.

EDIT: Hadde vært interesant å vite mer om hvorfor ting blir utsatt såpass lenge. Kan det være at Skybound ikke var fornøyd ?

Enig i at ett år er mye - kjenner ikke saken spesielt - men likevel; jeg tenker at den som venter på noe godt ikke venter forgjeves (men det er jo ikke alltid sånn). Det som er synd er at spillet ikke kommer like ved sesongslutt - tipper det ville være et perfekt lanseringstidspunkt.

Jeg har selvsagt ingen anelse, bare gjetter. Kan jo hende det er grunnen, men kan det være at spillet på en eller annen måte tråkker i seriens salat? Altså at den har kommet foran serien på en eller annen måte? Jeg vet ikek hvordan det skulle være men om spillet kommer med spoilere for serien kunne jo det være en grunn til å ikke lansere. Som sagt dette er vill gjetning…!

Det er alltid en risiko med en ny engine, der man fort kan komme i en situasjon der man retter bugs/manglende features i en ny engine enn å produsere nytt innhold for å sette det på spissen. 1 år utsettelse tyder på noe relativt alvorlig har dukket opp.

Utrolig spent på hvordan markedet reagerer på dette på mandag. Ned blir det, spørsmålet er bare hvor mye. Noen i den harde kjerne kan få nok, de som bare var med på hypen til oTWD vil nok ut, SL ryker, panikken brer seg etc. Alt i alt kan dette bli tidenes kjøpsanledning i STAR på mandag og tirsdag. Moderate utsettelser er ofte de beste kjøpsanledningene man får i spill-aksjer, men lengden på utsettelsen skuffer meg her.

Nå har heldigvis STAR flere ben å stå på, triggere kommer, stream på onsdag f.eks. Greit å forhåpentligvis bli ferdig med den minst positive meldinga og så kan oppturen begynne. Nå bør det ikke komme flere forsinkelser på de andre publisher-prosjektene, tenker hovedsakelig på DbD på konsoll og RAID.

Og nå ser det ut om release-avstanden mellom RAID og oTWD blir stor nok til at de ikke kannibaliserer hverandre. Det er en god ting opp i all elendigheten.

2 Likes

DEt som skremmer meg er at det er tydelig at noen har vist dette i lang tid. Jeg ser på det lange fallet de siste 3 månedene i SB som et resultat av denne infoen.

2 Likes

Ja, det var jo en analyse som “snakket om forsinkelses-rykter” for en tid siden. Dette betyr nok også at innsidere kan kjøpe aksjer, bli tildelt opsjoner etc til helt andre kurser enn før denne meldinga og i god tid før hypen til RAID begynner. Aksje-verden er et brutalt sted…

1 Like

Og det er veldig negativt i min bok, at det er såpass konkrekte rykter blant deler av markedet.

1 Like

Ja dette ryktet var vel også med i en analyse fra SEB en seriøs bank, det har også vært en del innside salg

Jeg tror vi alle kan være enige om at en SEB analytiker ikke bruker rykter fra en discord chat i analysen sin.

Tror nok de har det fra tyngre kilder.

2 Likes

Jeg forstår at folk begynner å bli litt utålmodige, jeg bladde tilbake og fant planen de hadde i Q1 14/15. Geminose skulle komme H1 2016, TWD skulle egentlig lanseres H2 2016. Storm i 2017.

[quote]Vi ämnar släppa STORM under 2017 och det kommer ge oss maximal
intäkt i en stor befintlig kundgrupp efter lång PAYDAY 2-
utveckling och OVERKILL´s The Walking Deads lansering. Tillsammans
med Geminose teknikplattform blir ett sådant släpp
optimalt ur både kostnads- och marknadsföringssynpunkt.
Geminose är i förproduktion och vi använder oss av ett litet core
team i Los Angeles och en stor del kostnadseffektiv outsourcing.
I Los Angeles installerar vi även ett nytt kontor med tillträde i
mars 2015. Det kommer ge utrymme till Geminose, byggande
av teknik för STORM, affärsverksamhet kring PAYDAY, förlagsverksamhet
samt stöd till vår stora satsning på OVERKILL´s The
Walking Dead. Det blir ett kontor för cirka 15 till 20 personer
under 2015.
Under kalenderåret 2016:s första hälft kommer Geminose att
lanseras. OVERKILL´s The Walking Dead kommer fullkomligt
dominera sista hälften av samma kalenderår. [/quote]

6 Likes

Ingen tvil om at ting har tatt mye lengre tid enn forventet. Det vi ikke vet noe om er hva som var planen for det spillet som skulle vært lansert i H2 2016 iforhold til det som kommer i H2 2018.

Hvis vi tar utgangspunkt i Q1 14/15 så var det nok ingen som trodde at PD2 skulle dra inn 157 MSEK i 2016 og at publisherdelen vil omsette for mer enn egne spill i 2016,2017 og 2018 ( og kanskje 2019 ?? ).

Håper det kommer noe bra info på streamen og krysser fingrene for at RAID kommer iløpet av sommeren ( dvs før oktober ).

3 Likes