Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Stillfront Group (SF)

Ligger an til slutt på 80 kroner nå i auksjonen. Edit: slutt på 80.

4 Likes

Husk at den svenske børsen er åpen i morgen :slight_smile:

4 Likes

Trodde ni att vi skulle sympatistänga eller? Nä nä, ni får allt hänga här i morgon också. :joy:

1 Like

Happy 17 maj!

https://www.avanza.se/placera/telegram/2017/05/17/stillfront-ger-ut-obligationslan-110-mln-kr.html

3 Likes

Hittade mer info här:

Stillfront Group AB (publ) (“Stillfront” eller “bolaget”) har idag beslutat att emittera ett treårigt säkerställt obligationslån om MSEK 110 med slutligt förfall i maj 2020. Emissionslikviden kommer att öka Stillfronts finansiella flexibilitet att ta tillvara på strategiska möjligheter och avses att användas i den löpande verksamheten, inklusive förvärvsfinansiering.

Obligationsemissionen möttes av ett mycket stort intresse och utökades från en initial volym om MSEK 100 till MSEK 110 och tecknades av nordiska investerare. Obligationslånet kommer att löpa med en rörlig ränta om Stibor 3m + 7.50% samt ha ett totalt rambelopp om MSEK 500. Stillfront avser att ansöka om notering av obligationslånet på Nasdaq Stockholm inom 60 dagar från emissionsdagen.

Likviden från obligationsemissionen kommer att öka Stillfronts finansiella flexibilitet att ta tillvara strategiska möjligheter och avses att användas i den löpande verksamheten, inklusive förvärvsfinansiering.

2 Likes

Detta är lätt den största nyheten jag har sett från Stillfront, och tyder på att man gör sig redo att trappa upp tillväxttakten betydligt. Hittills har ju alla förvärv kostat bara några miljoner, plus earn-out-ersättningar om bolagen uppnår vissa finansiella resultat. Men detta… 110 miljoner, till ett bolag som omsatte 96 miljoner 2016. Det är väldigt mycket pengar. Vi bör se pm om uppköp inom kort. Man lånar inte 110 miljoner utan att veta vad man ska göra med pengarna.

Några kommentarer från våra firande vänner i Norge? Det är ni som kan bolaget bäst.

1 Like

Jeg kan ikke aksjen spesielt godt, men har noen aksjer og tror på selskapets evne til å tjene penger. Etter min begrensede mening virker lånet litt dyrt: 3mill + 7,5%…? Kan høres ut som oppkjøp ja. Spsnnende i alle fall!

3 måneder stibor (-0.48%) + 7.5% = 7.02% rente i dag (men vil utvikle seg med Stibor).

Det føles jo ganske dyrt når man selv låner til under 2%, men jeg regner med at ledelsen ser stor avkastning fra investeringene som dette skal gå inn i.

Det blir veldig spennende å se hvilke oppkjøp som kommer her fremover. Regner med at det kommer ganske raskt med tanke på at de må betale løpende renter på over 7%.

3 Likes

Når jeg skriver dyrt, mener jeg ikke objektivt sett for en slik obligasjon (bare at det føles slik som privatperson når penger er nærmest gratis). Det var stor jubel da GIG hentet penger gjennom lignende obligasjoner (også i SEK) med rente 7.0% p.a.

GIG har forøvrig hatt en god aksjekursutvikling siden de hentet pengene 20. februar i år. (i en periode der mange andre aksjer har gjort det dårlig).

2 Likes

Det känns som om ledningen hittills har testat affärsmodellen och sett att den fungerar, och lyckats övertyga investerare om detta, och nu trappar man upp på allvar. Det är ju ett oerhört stort steg för ett bolag som omsatte 96 miljoner i fjol att låna 110 miljoner kr. Dessutom införde man ju incitamentsprogrammet i april – jag minns inte exakt, men var det inte så att ledningen får köpa x antal aktier för 220 kr år 2020, alltså samtidigt som obligationslånet löper ut.

1 Like

Ja, i emisjonen / IPOen ble det hentet “bare” 75msek

1 Like

Den 31/3 hade de dessutom 77 miljoner i kassan. Och vinsten Q2 bör stiga rätt kraftigt.

31 millioner hadde de i hvert fall :slight_smile:

1 Like

Sorry! Mindes helt fel. :slight_smile:

Jeg må innrømme at jeg økte litt i dag i SF pga denne meldingen og de kommende spillene som kommer dette kvartalet. All erfaring viser at man skal kjøpe spill-aksjer en stund før release og ikke etter. En svensk stor spill-investor var inne på det samme i et intervju for en tid siden.

3 Likes

Jeg har også økt

Jeg er generelt for belåning, kun 7,5% er greit men hva betyr 3m+7,5%…? Trodde det i praksis betød en flytende rente på 7,5% nå, pluss en fastsum på 3mill, så total rente blir over 10%. Kanskje jeg misforstår…! Uansett bra nyheter, skulle gjerne økt jeg og. Skulle gjerne lånt litt selv også :slight_smile:

Ja, hellre detta än nyemission. Bra för aktieägarna. För övrigt nämnde VDn att de övervägde NE i slutet av presentationen i februari. Då blev det obligationer i stället. Jag är nöjd.

Det betyr 3 måneder stibor, som er negativ ca 0.5%

3 Likes

Aha! Skjønner! Er ikke uvanlig med 6% eller mer rente ved kjøp av
næringseiendom med pant i eiendommen så dette er slett ikke dårlig da. Hang
meg opp i 3m som i millioner :confused: selv med stiborforklaringen din…! Jaja :slight_smile:
det er 17.mai :wink:

1 Like