Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Stopp-loss grenser

God kveld!

2-delt spørsmål;

Hvor pleier folk å sette sine stopp-losser i % under kursen?

Og hvilken differanse på trigger og salgspris i % er en okay differanse?

Spør for en venn :sweat_smile:

1 Like

Det kommer jo helt an på stratergien din og i hvilken tidsramme du handler i, daytrading eller long investor.

1 Like

Veldig avhengig av strategi som nevnt over.
Men et eksempel:
Trader man breakout`s f.eks er risk på 1% og maks 1,5% av total portefølje verdi er smart.

Total verdi 100 000kr
20% investert a` 20 000kr,
SL: 5-7,5% under kjøpskurs.

50% investert a`50 000kr
SL: 2-3%

Så må man time kjøp slik at man ikke blir vippet rett ut.

3 Likes

Mellom 1% og 3% bruker jeg normal.

Jeg kjøper med andre ord enten der jeg tror det er støtte, eller fordi jeg tror kursen skal begynne å gå oppover omtrent når jeg kjøper.

Metoden din vil jo diktere dette. En mulighet er å se på ATR 14 for aksjen, og så legge kjøp rundt / under gårsdagens VWAP med stop loss 0,5 - 1 ATR under dette nivået. Eller etter lunch kan du bruke dagens VWAP.

En annen mulighet er å legge kjøp på ATR 14 % under gårsdagens VWAP hvis SPX i USA gikk ned dagen før, og så stop loss noen prosent under det nivået igjen. Mange muligheter. Strategien man har bør egentlig diktere stop loss metoden også.

Man kan også bruke chart og finne støttenivåer, og så legge kjøp og stop loss ut fra hva du mener de nivåene vil signalisere ut fra teknisk analyse.

Det viktigste er å sette stop loss ved kjøpet, så du vet hvor du skal selge. Det vil tvinge deg til å være mer selektiv med innganger fordi du automatisk vil ta hensyn til sannsynligheten for at aksjen faller tilbake og salget skjer.

3 Likes

Takk for mange svar! Tenkte først og fremst å bruke verdiene til å videreutvikle dette excel-arket for å bruke når jeg handler og setter stopploss.

Så jeg tenkte å ha 2 strategier; en for “stabile” aksjer og en for volatile les: biotek.
Tror ikke jeg er helt der at jeg går over 100k pr handel, men ligger imellom 40k til 100k-ish

Jeg har ikke tid til å være daytrader, det krever for mye oppmerksomhet for å gjøre forsvarlige handler. Tenker jeg er en uke-til-uke-trader.

Men Stop-loss må jeg begynne å bruke aktivt (les: Funcom og lansering av AoC for dem som husker det.)

3 Likes

Har fått mer og mer opp øynene for ATR for å ikke gå på smeller på dette.

1 Like

Bruge i slet ikke Traling Stop??p

Del gjerne oppsettet, ser bra ut.

Jeg mener hele ideen «Stopp-loss» er feil.
Hvorfor ikke bare holde seg til aksjer man har tro på ?
Da skal man kjøpe på lave nivåer, ikke selge.

Lite innspill.

Hadde det ikke vært mer hensiktsmessig å satt det opp på en måte at regnearket ditt ga deg antall aksjer du kan kjøpe utifra hvor mye du vil satse?

F.eks.

Du er villig til å risikere 1% av totalkapitalen din. La oss si 100000kr for eksempel. 1% betyr du er da villig å risikere 1000kr hvis stoploss ryker.

Utifra dette vil da regnearket fortelle deg hvor mangen aksjer du kan handle utifra kjøpspris, stoploss og villig risiko.

Denne funksjonen er allerede tilgjengelig i tradingview hvis du bruker dette.

Jeg tenker at når man setter en stoploss. Har du også satt den på et spesifikt punkt av en grunn. Når denne stoplossen da ryker, er i utgangspunktet din vurdering/analyse feil.
Ved å kjøpe og sette en stoploss X% under kjøpspris bør dette være en relevant plass i forhold til hvordan pris har oppført seg.
Ved å bare slavisk gå på % kan man fort ende opp med å bli kastet ut av gode trades, da man ikke har nok slingringsmonn når prisen gjør en test mot nedsiden før rykk. Springs eller “springtype” action.

Nå vet jeg ikke hvordan du justerer risiko eller setter stoploss. Så kan hende du allerede har dette dekket.

Som @rosk82 påpeker bør SL settes på fornuftige steder. Dette vil være forskjellig i forhold til hvilken stratergi man bruker og hvor voilative aksjer man velger å handle i.

En annen ting som må ses i sammenheng med SL er posisjonsstørrelsen, dvs hvor mye man skal kjøpe i en aksje. Dette er ofte en undervurdert risikoparameter, og sammen med SL de viktigste risikojusterende tiltakene du gjør i trading. En mindre posisjon kan forsvare en videre SL-grenser i en aksje.

Personlig bruker jeg en risk-først tilnærming i min trading, dvs at jeg først setter det maksimale beløp som jeg er villig til å satse for å se om jeg har rett. Så finner jeg et fornuftig SL-nivå. Og utfra inngangskurs minus SL-nivå finner jeg hvor mange aksjer jeg maksimalt bør kjøpe

Genialt! Hvor finner man den, kan du poste en skjermdump?