Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Svenske IPO-er

Hei,

Tenkte vi kunne ha en tråd der folk kan dele sine tips til nye svenske aksjer og IPO-er. Det svenske småbolags markedet ser ut til å være i medvind om dagen.

3 Likes

Det stemmer - selv handler jeg kun svenske aksjer.

Jeg ville tatt en titt på Xbrane og Inhalation Sciences (begge har egne tråder). Begge har potensiale til god økning i tiden som kommer.

Inhalation Sciences ble børsnotert torsdag, så kun dag tre på børs i dag. Har kun 250+ medlemmer på fb gruppa og få Avanza eiere. Det er en pekepinn på hvor kjent den er ennå.

Vil også anbefale alle å kikke på Eyeonid og Saltx - flere triggere i nær tid. Saltx tipper jeg er stor om 2 års tid. Fremtidens energilagring.


IPO: 13. oktober
6 451 614 aksjer a 31 SEK per aksje

Climeon är ett teknikbolag med huvudkontor i Kista, Stockholm. Bolaget erbjuder i huvudsak en produkt, Climeon Heat Powersystemet,som tillvaratar energin i spillvärme och lågtempererad geotermisk värme för att generera elektricitet. Produkten är tekniskt beprövad och patentskyddad samt erbjuder en helhetskostnad per kWh som är lika låg eller lägre jämfört med konkurrerande tekniker.

Kort oppsummert: varmen fra varmekilder går inn i maskinene til Climeon og omgjør dette til energi.

image

Resultat på -23,5 MSEK H1-2017, -35,5 MSEK i 2016, -18,3 MSEK i 2015

Richard Bransons Virgin Cruises er blant annet på kundelisten, og ønsker at Climeon skal utvikle en maskin for maritimt bruk.

“Vi ska inte bygga ett bolag med 100 miljoner kronor i omsättning. Vi har höga ambitioner och vill förändra världen.”

“Listpriset för ett Climeon-system ligger på cirka 350 000 euro.”

Med en omsetning på 7,5 MSEK i 2017 er det mao ikke noe mer enn 2 system som er solgt i år, om en regner veldig enkelt på det.

http://www.vafinans.se/aktier/nyheter/Energiskraep-blev-till-guldgruva-nu-aer-Richard-Bransons-svenska-aelsklingsbolag-på-vaeg-till-boersen-1002115015

Dette mener Investeringsøkonom Tom Hauglund i Nordnet om det svenske markedet:

Det svenske markedet er mye større enn det norske. Omsetningsmessig er det tre ganger så stort, noe som tiltrekker mer utenlandsk kapital. Likviditet er en viktig del av prosessen for utenlandske aktører å investere. Den svenske børsen har en stor andel finans og industri som har bred analysedekning internasjonalt i Storbritannia og USA.

Det som kjennetegner Sverige er, i mine øyne, at det ikke på langt nær er så mange tradere i markedet som i Norge. Dette senker den generelle volatiliteten, og investorbasen i markedet er mer store institusjonelle aktører. For 6-7 år siden handlet jeg selv nesten 80 % av handlene mine i Sverige. Dette er et veldig spennende marked å sette seg inn i.

2 Likes

Har du noe fakta som begrunner dette…?

Du får spørre Tom Haugland :wink:

1 Like

Nyheten er at de klarer å utnytte energien fra varmekilder som holder helt nede i 70 grader. Tradisjonelt sett, så har man problemer med å få strøm ut av varmekilder som holder mindre enn 100-120 grader.

Produktet skal bl.a. brukes på Island: