Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Er det dÄrlig med SC pÄ den ruten?
Langt?

Blir litt offtopic dette, men ja, det er et stykke som ikke har SC, ferge + en del stigning. GÄr nok greit pÄ sommeren men ikke nÄr vi skal heim til jul :wink:

2 Likes

FÄr satse pÄ Ä bli enda rikere enn fÞrst tenkt og kjÞpe privatjet da. :stuck_out_tongue:

Ingen som er urolige for den lave bilproduksjonen og inntjeningen sett opp mot mcap ?

4 Likes

Reserverte bil usett 31. mars. Gleder meg som en unge!

3 Likes

Og angrer litt pÄ at jeg solgte aksjene pÄ 290-tallet. Gjorde en kjapp analyse som at den hadde butta i taket pÄ litt under 300 fÞr. Jommen sa jeg bomma altsÄ. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Det er en skummel trend det der. Flere av selskapene som ligger lengst frem teknologisk makter ikke Ä gÄ i pluss.

1 Like

Jeg shortet visst en slant her. FÞrste short jeg prÞver, basert pÄ anbefaling fra megler. Litt skeptisk, men ogsÄ spennende
! Solgte pÄ 365$.

Hva tror andre om Tesla nÄ?

2 Likes

Synes det hĂžres rimelig spennende ut.

I April nÄr kursen var omkring USD 300 kom nyheten om at de var pÄ vei forbi Ford i selskaps verdi. Ford selger omkring 4.5 millioner biler hvert Är. Til tross for bra pre-reservasjon av model 3, sÄ ligger de vel pÄ omkring 500k nÄ. DEt kan fort bli flere salg, men det er frortsatt lang vei Ä gÄ for Ä komme i nÊrheten av Ford. Likevel, Tesla er ikke bare bil produsent og det kan fortsatt fortsette oppover basert pÄ nye forventninger.

For en shorter sÄ er det noen spennende triggere fremover. F.eks. om det kommer forsinkelser pÄ Model 3 produksjon, eller selvsagt om blir noen problemer. Det har jo vÊrt tilfeller pÄ tidligere lanseringer. Blir ogsÄ spennende nÄr en etterhvert kan finne ut hvor store marginer de fÄr pÄ hver bil de selger. I tillegg begynner de aller stÞrste bilprodusentene nÄ Ä ta EL bil pÄ alvor og da fÄr de sterke konkurrenter med vesentlig stÞrre Þkonomiske musker enn de selv. Derimot har Tesla helt klart et forsprang med tanke pÄ teknologi og ikke minst tesla gigafactory.

Blir veldig spennende Ä fÞlge og se hvordan det gÄr!

5 Likes
3 Likes

Og mer relaterte nyheter. Skjer mye her fremover.

Spennende!

3 Likes

FÞrste shorten gikk bra: Inn pÄ 365, ut pÄ 334. Lagt inn nytt salg pÄ 350 :slight_smile:

4 Likes
1 Like

Jeg ville ikke veddet i mot Elon Musk :slight_smile:

2 Likes

Tydelig brudd i trendkanal.

StĂžtte rundt 300, men mulig hode-skulder-formasjon?:

DISCLAIMER: dette er et forsÞk pÄ overflatisk teknisk analyse. Jeg kan ikke dette skikkelig.

Tesla har ekstremt hÞy PE, selv pÄ fremtidige inntekter (inkludert Model 3 osv):

Jokeren er at mange tror pÄ Tesla fordi de tror pÄ Elon Musk som en slags Robin Hood. Jeg tror ogsÄ pÄ Elon Musk, men noen ganger tenker jeg at tallene og fremtidsutsiktene er viktigere.

JA: vi kommer til Ä se flere og flere elektriske biler - men de andre store sitter ikke lenger pÄ gjerdet.

1 Like

Hvis 2019-tallene slÄr til, og det blir tilsvarende vekst fra 2019 til 2020 ser det jo ut som en pengemaskin?

Var mange hvis-om-atte her :stuck_out_tongue:

Tesla har gÄtt en del opp; todagers-chart:

Jeg tipper det er pÄ grunn av temmelig graverende overskrifter om kartellvirksomhet i bilbransjen:

https://seekingalpha.com/article/4089829-germanys-alleged-auto-cartel-deadly-spiral

Men jeg kan ta feil.

Jeg sitter fortsatt short og angrer nÄ at jeg ikke kjÞpte meg inn igjen litt hÞyere enn kursene jeg la inn pÄ fredag (rundt 325). Rett fÞr bÞrsens stengetid klarte jeg faktisk Ä panikkselge istedenfor Ä kjÞpe, altsÄ jeg doblet posten min istedenfor Ä kjÞpe meg helt ut. Kjipt det :slight_smile: SÄnn gÄr det nÄr man ikke er vant til Ä shorte!

Og nÄ vurderer jeg Ä shorte enda mer.

Synspunkter?

(Edit: fjerne sitering av tildligere post)

2 Likes

Tesla (ikke lengre Tesla Motors) har flere produkter enn bare bilene (R/S/X/3/framtidige). De kjĂžpte/overtok/slo sammen med bl.a. Solarcity for solpaneler og relaterte produkter. Deres egen Gigafactory 1 (som er like stor som Oslo sentrum fra Oslo S til Slottet) for batteripakker (powerwall for hjemmeinstallasjoner, industri-stĂžrrelse for sol/vind-installasjoner og pakker for bil-batterier).

Skiftet mot grĂžnnere energiproduksjon tror jeg vil gjĂžre Tesla til en sterk kandidat i Ă„rene framover.

3 Likes
1 Like