Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

The Hongkong and Shanghai Banking Corporation - Hva skjer?

I går fikk CEO fyken.

I dag kommer melding om at man har pyntet på tall, samtidig som det verserer svært alvorlige rykter.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-07-10/hsbc-key-target-prone-to-manipulation-by-managers-auditors-said

Om det skulle være noe hold i ryktene så kan dette fort akselerere fullstendig ut av kontroll.

4 Likes
1 Like

Det blir utrolig spennende å følge videre. Selv om jeg gir disse ryktene lav sannsynlighet så kan det ikke utelukkes og skulle det være hold i de så vil vel Lehman være å betrakte som en kinaputt

1 Like

Dette høres 100% ut som dum konspirasjonsteori. HSBC skal ha lånt ut dollar, euro eller pund til en kommersiell bank i Kina for at de skulle kjøpe yuan; på oppdrag fra Xi? Det gir jo ikke mening i det hele tatt! Om de trengte å styrke valutaen sin, så hadde sentralbanken deres fått det til utmerket på egen hånd.

Edit: Sorry, her blandet jeg med Bank of China, som altså er en kommersiell bank. HSBC skal altså ha lånt direkte til sentralbanken. Like tullete, for disse sitter altså med masser av dollar allerede.

Sikkert noe en enkelt sammenskrudd Trump-supporter har funnet opp fordi han tror HSBC er en kinesisk bank.

Det er snakk om den kinesiske sentralbanken. PBOC er sentralbanken :wink:

Ja, det så jeg og rettet ett minutter etter at jeg skrev første innlegg. ‘Peoples Bank of China’ og ‘Bank of China’ - veldig forskjellige ting, men ikke i navnet. Og er man ikke kommunist, så vil man kanskje gjette at det siste var sentralbanken :wink:

Har PBOC mye dollar, eller er det en bløff?

PBOC sitter på en gigantisk haug amerikanske statsobl. (de har enorme mengder dollar hvis de absolutt vil)

Det er komplisert å se sammenhengene i valuta, men det naive og enkle svaret er at om PBOC var ute etter å skremme, så kunne de bare pegget vekslingskursen lavere mot dollar. Eller solgt statsobl. trykt mer yuan og kjøpt dollar.

Dette er nok heller et tilfelle av the big boss tatt på fersk gjerning med hendene godt nede i kakeboksen. (for omdømmets del er det best å hysjhysje saken, kaste ut banditten, sette inn ny banditt og late som det ikke skjedde)

1 Like