Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

TIPS om billig gaming PC

Jeg tenker pris, får vel mer PC for pengene ved å kjøpe stasjonær? Men selvsagt mindre flyttbar.
Men en må vel ha ekstra tastatur og mus, og muligens også ekstra skjerm til bærbar også?
Trodde bærbar gaming starta på 10k jeg?

Vet du @Nocturne om noen lokale greie datasjapper som har gode priser?

Det koster mer for en gaming-laptop enn en gaming-pc. Hvis du skal ha en high-end gaming-laptop, kjøp en med Geforce-10xx skjermkort fra Nvidia, de bruker ca 50% så mye energi som forrige generasjon, som blir utnyttet for å gi høyere ytelse og mindre støy. 1050 tilsvarer 960.

Personlig sitter jeg ved en kontorpult når jeg gamer, så er det eneste logiske en stasjonær PC. Så har jeg heller en surface 3 for mine andre behov.

Geforce 1080 har akkurat falt 2000kr i pris (fra rundt 6700 til 4700), eller man kan kjøpe den 35% kjappere 1080ti til 6700 kr. AMD har også akkurat kommet med 8-kjernes prosessorer til en relativt rimelig penge, så det blir interessant å se om vi får noen priskutt fra Intel framover.

1 Like

Absolutt å foretrekke. Gi budsjettet ditt og det er mange her, meg selv inkludert, som kan sette opp en maskin til deg (på papiret såklart). :+1:

Nei, sorry. Lenge siden jeg har handlet elektronikk i en fysisk butikk :blush: Både Komplett og NetonNet mener jo de er best på PC. Eneste butikken jeg vet om er Eplehuset - men det er jo Apple.

Takk for det. Mener ikke kuppe tråden her men vil en gaming PC være OK bruke til videoredigering og 3D? (typ After Effects, Cinema 4D og liknende programmer?)

Jada, skal ikke være noe problem det. Bare å legge noen tusenlapper i et skikkelig skjermkort, så drar en PC til 10-12k det aller meste.

Edit: En god CPU, 32 GB RAM og litt lagringsplass er vel også å foretrekke da.

Sjekk ut http://www.logicalincrements.com

Det gir deg råd og tips om komponenter som passer bra sammen. Bakgrunnen er at det ikke er vits i å investere masse i komponenter som skjermkort, ram og cpu hvis de blir flaskehalset av den svakeste komponenten. Kan spare en del på å velge komponenter fra “samme hylle”.

5 Likes

https://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/LE80NU0028MX/lenovo-ideapad-y700-14-barbar-gaming-pc-sort hva med denne?

Skjermkort, er det samme som GPU?

1 Like

Jeg ville styrt unna den serien til Lenovo. Her eid en av dem tidligere (1-1,5 år siden) og den hadde massive problemer, både med hensyn til mjukvare og hardvare!

GPU - Skjermkort
CPU - Prosessor

1 Like

Kjenner ikke til ideapad selv, men her i huset har vi lenovo bærbar pcer og nettbrett. Veldig fornøyd med det vi i værtfall. Takk for tilbakemelding.

Er 80 GB SSD lite mht speed når man skal spille de nyeste spillene som krever litt? Prosessor er intel I7

80 GB SSD sier kun noe om lagringskapasitet, ikke hastighet. 80 GB er lite. Kun plass til Windows og ett spill av nyere datum.

Hastigheten på en SSD er uansett god og natt og dag sammenlignet med en tradisjonell HDD. Lesehastigheten leses som f.eks 550/490/MB/s lese-/skrivehastighet.

Jeg synes i hvert fall byggekvaliteten var ekstremt dårlig. Samtidig hadde den en del problemer med CPU-load og var pepra full av forhåndsinstallert programvare som gjorde den for treg for å spille på.

Bærbare datamaskiner bør kjøpes i en av produsentenes spillserier (Asus ROG osv.) eller fra Multicoms gamer-serier.

@Wildkin hva med dennne stasjonære, er den ok?
https://www.dustinhome.no/product/5011000983/ideacentre-y700?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146191

Ikke så dum den. Selv ville jeg nok kanskje gått for denne:

Raskere CPU, RAM og et skjermkort som bare er marginalt dårligere. Den har også en større strømforsyning som bør holde til oppgraderinger i tiden fremover.

Den kan alternativt konfigureres og tilpasses, f.eks 7999,- med en 240 GB SSD i tillegg.

NB: Tilbudet skulle gått ut i går, så lønner seg å være rask!

Medmindre du KUN kan ha 1 PC, og den MÅ være bærbar så for guds skyld gå for en stasjonær PC, som du setter sammen i deler. Er langt billigere, og det å sette sammen en PC med youtube tutorials er mye lettere en man tror. Selv bygde jeg min første PC etter mange år med komplett pakketilbud o.l.

En gamingbærbar ødelegger mye av det som er kjekt med den bærbare. Særlig Batterilevetid og størrelse\vekt. En gaminglaptop blir også varm som faen og etter et par måneder bygger det seg opp støv og dritt. Pris for ytelse er også ræva. Nei som alle andre har sagt tidligere, styr unna! Kjøp heller en billig laptop og en rimelig gaming pc fra linken nedenfor, og kjør dropbox eller annet for å synkronisere filer og annet.

En gammel laptop kan bli god so ny igjen hvis den var rimelig ok når den var ny, bare du tar ut gammel harddisk og setter inn en SSD. Har en 7 år gammel (7 år!) gammel Acer såkalt gaminglaptop som jeg bytta harddisk på, så jeg har noe å bruke på reise. Det var penger spart slik at jeg slapp å måtte punge ut for en med dårlig performance.

Sjekk ut denne linken: https://www.diskusjon.no/index.php?s=b2955a7912f80559b463cb4677e44ded&showtopic=1578470

3 PC i 3 prisklasse, oppdatert jevnlig (~månedlig) med de beste komponente målt i ytelse for pris.

3 Likes

Det er også mye lettere å oppgradere en stasjonær senere med flere disker bedre grafikkort etc

1 Like

Enig med deg der. Sitter på en 10 (!) år gammel Macbook Pro. Bytta ut harddisken til en med 7200RPM og fungerer helt fint til surfing og word etc. Skulle gjerne gått for SSD men modellen jeg har støtter det ikke (uten å fjerne CD-Rom drive’en osv :slight_smile: )