Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tradingjournal

Noen som har noen gode erfaringer med tanke på tradingjournal?

Bruker for tiden excel, men savner litt finesser med tanke på å sortere i etterkant, legge inn bilder osv.

Kikker litt på Edgewonk og sitter med en demoversjon. Men noen som har andre alternativer som jeg kan sjekke ut?

https://edgewonk.com/features/

Egen software som installeres på maskin. All data lagres lokalt. Mulighet å justere oppsett for hvordan man selv vil ha det, lagre bilder. Legge inn trades man ser som mulighet for så å flagge dem som aktive, eller trades man gikk glipp av. Kan så i etterkant sortere på trades som gikk bra, dårlig, eller trades man ikke hoppet på.
Engangsbetaling på rundt 1500kr.

Har kikket litt på tradevue, tradingjournal osv, men disse fungerer bare opp mot US. Tradingjournal her jeg testet tidligere. Men man får opp tilfeldige US aksjer hvis ticker er den samme som den norske tickeren. Og da stemmer ikke chartet man får.

3 Likes

Denne trådstarten passet perfekt nå :slight_smile: Har forsøkt å finne noe selv i det siste, men synes det er overraskende vanskelig å finne (lavterskel-)løsninger. Så så vidt på Edgewonk, men koster jo en del. Sett etter apper, men kun funnet en gratis som virker ganske elendig. Nå sitter jeg å hakker i Excel i forsøk på noe enkelt for egen del slik det kan virke som mange andre gjør.

1500kr syns jeg ikke er så avskrekkende med tanke på det er et engangsbeløp. Man kan også installere det på flere maskiner ser det ut som. Jeg tenkte jeg kan lagre selve filen i en folder som er synket via Onedrive for så å kunne åpne det fra laptop og stasjonær.

Fant denne greie oversikten:

Har brukt Edgewonk i ca 1 år nå fungerer greit. Det jeg savner i den er mulighet til å ha flere innganger/utganger i samme trade

1 Like

Nei, kommer jo an på hvor avansert og aktiv man er, så 1500 kan sikkert være vel anvendte penger. Ser bra ut, men for meg kanskje litt overkill da jeg er i testfase på å benytte tradelog. Hadde regnet med at det fantes noe litt simplere.

Litt uklart for meg også hvor mye manuell føring som må gjøres i Edgewonk-løsningen?

@zappa66 Hvordan hentes selskaps- og kursdata med denne løsningen?

Alt må føres manuelt, de har ikke muligheter for innlasting fra norske aktører. Jeg mener det bare er positivt da det gir tid til evaluering av traden

1 Like

hmm hva er fordelen overfor gode gamle excel?

Var derfor jeg søkte etter app egentlig. Tenkte det ville være greit å kunne føre journal på mobilen. I hvert fall for de av oss som kun opererer på hobbybasis :slight_smile:

Du får et ferdig produkt som du kan velge å bruke mye eller lite av.
Men klart er du litt handy i Excel og liker og pusle med de slag så er Excel helt greit

Det viktigste er at journalen blir ført ærlig slik at den kan danne grunnlag for egen evaluering. Hvilket verktøy som brukes spiller ingen rolle

1 Like

Jeg brukte stocktrader.com en periode. Med start i år har jeg begynt bruke excel.

4 Likes

Har du erfaring med å bruke den over flere pc’er? Ser det ligger en guide. Men den henviser til å bruke Dropbox pga. feil på onedrive med tanke på synk. Men regner med det er gammel info med tanke på feila onedrive hadde tidligere. Noe erfaring med dette?

Nei, har bare brukt den på en PC

Investerte i Edgewonk. Ser meget bra ut. Litt jobb å sette opp parameter og ting du vil måle/følge med på. Men må si det ser ganske fleksibelt ut.
Liker man kan legge inn flere screenshot av oppsett, slik at man ser hvordan chart så ut før og etter trade.

2 Likes

Bruker du forsatt Edgewonk?
Er du fornøgd og anbefaler Edgewonk?

Fungere Edgewonk når du eks har et kjøp men flere salg?

Har prøvd å lage logg i excel men det blir berre rot. Kan ikke excel dessverre.

For mitt bruk er jeg meget fornøyd.

Man kan ikke “selge” en posisjon stykkevis. Men det kan du lett komme rundt ved å splitte kjøpet ditt i 2 eller 3 deler. Hvis du kjøper 900 aksjer og planlegger eller vurderer å selge 1/3 av posisjon. Kan du bare føre inn 3 posisjoner på 300 hver.

Da har du mulighet å selge 1/3, 2/3 eller hele posisjonen.

Regner med du har en standard del du selger ved gitte mål. 1/3, 50% osv? Da er det bare å splitte kjøpet tilsvarende.

1 Like

Ja og nei. Hvis eg blir usikker på styrken i aksjen og eg er i minus, så selger eg alltid 50% av posisjonen. På stop loss går hele posten. Men hvis eg er i profitt selger eg 25%, 25% og 50% av org pos men alt på ein eventuelt trail stop.

Siden du er “meget fornøgd” så ofrer eg tiden min til å sette meg inn i Edgewonk.

Ps.
For andre som lurer på loggføring

puster nytt liv i denne. jeg har en mistanke at jeg kan modifisere min trading, som f.eks. holding time, risk per trade, etc og forbedre avkastning. jeg bruker nordnet og har hittil ført alt selv i excel. min number of trades har økt betydelig og jeg orker ikke å manuellt backteste alt. jeg leter etter et program som kan viser meg de vanlige ratios, men også f.eks. simulere hvis jeg hadde holdt til f.eks. break av 50SMA vs 20SMA eller noe liknende. fins det i disse programmene?

1 Like

Det høres ut som det ikke er et journalprogram du søker men kanskje noe for systemtesting. Feks Metastock

har sett litt på det, virker altfor dyrt og komplisert. Har lekt litt med en trial av tradersync, men tror jeg laster ned edgewonk 2 før dem begynner med en sub based service i slutten av året. Får vel plugge inn alt manuelt. I allefall fins det noen opsjoner å dokumenterer price movement mens man er i traden.

bump. jeg leter fremdeles etter tradingjournal, som tillater import fra nordnet og som viser trades på barchart. edgewonk er ok, men viser ikke handelen på chartet og du må valutakonvertere selv, også er det ikke mulig med automatisk import fra nordnet.