Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

TSW vs CE release

Lagde en liten sammenligning av utviklingen i aksjekurs mellom TSW og CE før release. Jeg har tatt som utgangspunkt at CE lanseres 01.09.2016.


Hvis CE lanseres 01.09.2016 og historien gjentar seg, så vil vi få en peak på ca 2,3kr og en kurs rundt 1,7kr ved lansering. Funcom kjørte en emisjon før launch av TSW også.

Ganske interessant å se hvordan historien gjentar seg. Om sammenligningen er nyttig er en annen ting. Jeg tror kursen til Funcom vil være mer volatil nå, som forsåvidt også synes i sammenligningen over. Grunnen er rett og slett at det skal mye mindre penger til å kjøre kursen opp eller ned nå sammenlignet med i 2012.

6 Likes

Bra sagt! :+1::wink:

1 Like

Jeg ser det er noen her som kun kan se et halvfullt glass her. :smiley:

I dag er det et mye større fokus på Twitch/Youtube og andre sosiale medier. Jeg vet Funcom prøvde seg med et spill på Facebook når de ga ut TSW, og det var faktisk helt ok - men jeg tror ikke det var så mange som spilte det. Blant annet hadde de ikke bygd opp en fanbase på Facebook, som de jo nå er i ferd med når det gjelder CE.

CE er også perfekt for Twitch og Youtube - de kommer til å få mye mer gratis reklame enn hva TSW gjorde i sin tid. Det lukter gull av CE, jeg tror de kommer til å gjøre det godt denne gangen.

1 Like

Synes oppmerksomheten for CE hittil har vært rimelig laber. Funcom kjørte jo et ARG før TSW launchen som nok kjørte opp interessent ganske bra. Kan hende dette blir bedre nærmere launch, men i såfall trenger nok Funcom litt penger til markedsføringsbudsjettet sitt. Fem måneder før launch var søketrende for TSW ca 7x det CE har i dag.

https://www.google.com/trends/explore#q=%2Fm%2F08ysgh%2C%20Conan%20Exiles&date=1%2F2012%2052m&cmpt=q&tz=Etc%2FGMT-2

1 Like

Føler ikke jeg fikk så mye ut av dette…tror ikke det kan sammenlignes heller. Tidene er annerledes, funcom er anderledes, ja alt er anderledes. Men takk for analysene dine og tiden du brukte på dette. Tror ikke kursen på langt nær har har tatt ut sitt fulle potensiale. Bare tenk på LMO…
K

2 Likes

Liker sammenligningen din @Christian men at kursen nå har 2.30 (før CE release) som det høyeste basert på sammenlignen med TSW året kan vel ikke stemme. Kursen før TSW var jo på 3 tallet en plass dvs. ca det doble av kursen nå. Kjapp hoderegning vil jo si at vi får en kurs over 10 som det høyeste., før CE release.

2 Likes

Tjah, det kommer jo an på hvordan du ser det, som du ser av sammenligningen min, så har jeg tatt utgangspunkt i launchtidspunktet og regnet meg bakover. For at antagelsen din skal stemme, så må kursen gå 3x så fort oppover.

Hvor Funcom går før CE releasen tror jeg avhenger mye av emisjonen, som nok spiller en mye større rolle her enn emisjonen før TSW releasen.

Ser likheten her men trur nok vi ser betraktelig høyere kurs enn det du antar her! Sier meg enig at rundt 10 kr ved CE slipp. Ved riktig markedsføring osv! Husk at det lanseres også på konsoll! Ganske mange som er potensielle spillere på disse konsollene som ikke er på PC !
Lager de ett spill som får god kritikk så er 10 kr innenfor rekkevidde ved lansering!

2 Likes

Yes men tror en del av kurven din er kriseprisingen fra 0,8 der LMO fiaskoen spillte inn og oppgangen til ca 1,50 ved The Park release. Det blir litt feil å ha TP som del av denne sammenligningen, etter min mening da denne oppgangen (perioden) ikke har noe med CE release å gjøre :blush:

1 Like

Kursen var tilbake til 0,9kr når folk skjønte at Funcom faktisk visste hva de pratet om når de sa at The Park ikke kom til å generere inntekter av betydning. Hvis jeg skulle fått til noe annen sammenligning her, så måtte jeg ha hatt forskjellige tidsskalaer her.

Det mest presise tror jeg er å benytte datoen da CE ble gjort kjent som en start dato. Det hadde vært interresant hvis du hadde fått det til @Christian :+1::blush:

Ikke så veldig enig, ettersom du da må komprimere tidslinjer osv, men du står jo fritt til å lage grafen selv. Jeg lurer på hvordan du mener den burde se ut. :wink:

det blir mye enklere å estimere salget denne gang siden det skjer på steam på pc. Bestselger lista på steam, steamspy, steamcharts etc. Gjør at alle kan se hvordan det går ved release. Forrige gang var xfire og vennelister på tsw, indikasjoner på flopp.verktøyene er mye bedre nå. Aas sitt storsalg tydet også på flopp, samt google trends.

Min meningen på Funcom aksjen er at den er ikke mulig og prise før release! Det er en aksje som statistisk går mye mer enn folk forventer og den kommer ned igjen før folk forventer det!
Jeg setter pengene mine på 10kr :+1:

2 Likes

TSW ble kjent i markedet 3 år før det skulle komme. 2009-2012.

Lego ble kjent 2 år før det skulle komme. 2012-2014(open beta).

Conan Exiles har vært kjent i 4 mnd.(28/1)

Ser du at for Conan Exiles er det dagen det ble annonsert som hadde høyest aktivitet. Det er jo helt forskjellig fra de andre spillene fordi CE nå så vidt har begynt på forventninger og pressedekning. Jeg tror i hvertfall at CE vil følge akkurat som de andre spillene når man får vite mer om spillet, media og pressedekning er det som vil bygge forventninger frem mot launch. Om man slavisk følger samme sporene som tidligere har kursen som regel bunnet ut for så å stige 8-900%. Om man gjør dette fra 0.8 så skal vi til 6-7 kroner innen kort tid. Blir spennende om historien gjentar seg igjen.

8 Likes

Christian er en fundamentslist og en, jeg vil påstå, sofistikert baisser av Funcom.
Virkning av hvor kjent CE er må ses i lys av hva som er gjort for å skape oppmerksomhet. Hvis du mener det er gjort tilsvarende som ved TSW så er vel Funcom fucked da? Sammenligningen er totalt uinteressant før det skjer noe mer her.

Spiller forøvrig ingen rolle hvis man har troen på CE og det vil selge. Står kurs i 2.3 ved launch så skal ikke rare salget til før kursen eksploderer. Står kursen i 10kr så skal det selges mye for at kurs ikke raser.

EDIT : hvis derimot Funcom begynner å skrike at 500k er interessert i å teste CE så kan det kursmessig kanskje sammenlignes med TSW perioden?

2 Likes

Jeg har vært på forumet i mange år og har aldri oppfattet Christian som en “baisser av Funcom”. Er ikke alltid han er enig med “menigheten” men han er langt fra noen baisser i mine øyne.

10 Likes

Denne tråen handler vel mest om å skape et inntrykk av om FC er et luftslott som blåses opp før lansering, men samtidig passer på å eksploderer i tusen biter når man ser at det hele endte med tap i million klassen.

3 Likes

Ja, egentlig ganske uinteressant hva kursen er før lansering, mer spennende hva den er om 1 år, 2 år osv. har Funcom klart å fornye seg og kommet opp med en bedre strategi, det er det spørsmålet som jeg synes er interessant. Voldsomme kursbevegelser både opp og ned vil det sikkert være før vi får det svaret, men disse er vanskelig å spå.

4 Likes