Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 1

Studiet med Nivolumab + Ipilimumab har også med melanom stage III-pasienter, som i utgangspunktet har mye høyere overlevelse enn stage IV.

Hvis man gjør et søk på cliniclatrials.org på Malignant Melanoma med Ipilimumab, så får man intet mindre enn treff på 287(!) studier. Bla. studiet på Oslo Universitetssykehus kalt IPI4. Når Ultimovacs velger å sammenligne med dette ene studiet, og ikke et av de 286 andre, så er det ikke fordi dette ene studiet viste dårligere resultater enn de andre, men fordi det er det mest relevante å sammenligne med pga. samme pasientgrunnlag, på samme tid, på samme sykehus.

Postet dette til denne SomSa på HO også. Husker nicket fra rundt emisjonen i PCIB også. Veldig slitsom kar.

6 Likes

Anbefaler alle å lese veldig fin artikkel om CEO i Radsforsk og styreleder i Ultimovacs, Jonas Einarsson i dagens Finansavisen:

“Det kan typisk komme en børsmelding og ut fra innholdet konkluderer jeg og min nærmeste kollega Anders Tuv at dette er positive nyheter. Så sjekker vi børsen og kursen har stupt 15 prosent. Og hvem vet, to uker senere kan den sprette opp 15 prosent igjen. Av den grunn har han startet sin egen podcast, en sending som skal forklare hva som skjer i porteføljeselskapene”

Vi gleder oss til neste Radium :wink:

2 Likes

Ja neste podkast blir med “vår” eminente skribent Neladner !

Er det noen her som har oversikt over de største konkurrentene til Ultimovacs i denne indikasjonen? (Også uten ipi). Eller har selskapet noen gang nevnt eller sammenlignet mot noen andre enn SOC? Targovax lagde en ganske fin slide etter oppfordring av aksjonærene i refractory melanoma.syntes dette var kjempenyttig! Kult hvis Ulti eller noen her inne kan fremvise noe lignende…

På mange måter fikk du jo svaret fra markedet her i går- markedet sendte aksjen kraftig ned, flere hundre millioner i redusert markedsverdi også da børsen stengte. Så i dette tilfellet var en matching halt beretigget.

Generelt vil jeg si at data av avgjørende betydning for selskapet, som disse, bør ledsages av en matching halt, hvis dataene slippes i børsens åpningstid. Å tolke slike data er krevende og ved å stoppe handelen gir selskapet aktørene tid til å fordøye resultatet noe. Det at det er lav likviditet i aksjen øker sjansen for slike utslag vi så i går, hvilket også tilsier at illikvide biotekselskaper bør bruke matching halt mer aktivt.
Gårsdagens (midlertidige) 40% dropp kunne og burde vært unngått.

Tilsvarende med Bergen Bios fast track-melding og det finnes flere eksempler.

Å slippe viktige meldinger på lyse dagen uten å stoppe handelen er litt å spille ballen i beina på de mest aktive traderne.

Tenker at biotekselskaper kan være konservative her og heller stoppe handelen en gang for mye enn en for lite. Tror langsiktige aksjonærer ivaretas best på den måten.

12 Likes

Skjønner lite av et slikt resonnement. Langsiktige investorer bryr seg vel lite om svingninger fra time til time, dag til dag, osv… Tradere vil jo herje uavhengig av pauser, eller? En pause vil jo like gjerne virke mot sin hensikt, all den tid diverse tråder sender signaler og usikkerhet i alle retninger. Med andre ord INGEN garanti for at stopp i handel er verken nødvendig eller god løsning.

Investerer man i et selskap som Ultimovacs som langsiktig så blir dette en avsporing. Som i verste fall sprer usikkerhet og tar bort fokuset fra styrking av fundamentale forhold.

3 Likes

Uenig. Målet er vel å gi folk tid til å ta inn ny informasjon. Du vil unngå de enorme utfallene da flere aktører vil ha hatt tid til å lese meldingen og agere. En auksjon, som vil avslutte pausen, vil i seg selv bidra til å stabilisere på kursen. Er en grunn til at børsdagen avsluttes med auksjon. Prisdannelsen blir naturlig nok riktigere i en auksjon der ordreboken bygges i 5 min og pris settes der flest kjøpere og selgere møtes.

4 Likes

Hvordan skal det uansett fungere i en så illikvid aksje som Ultimovacs har vært? Ved fravær av kjøpere må jo en aktør som vil selge dumpe prisen og da trigges det stop loss uansett om det har vært en pause eller ikke. Det er lett å glemme at Ultimovacs har gått over 100% på kort tid og en god del sikkert benyttet stop loss. Noe de kanskje ikke gjør igjen :sweat_smile:

Kjør på @Neladner og Ultimovacs - men vurder kanskje å ansette en market maker som kan sørge for mer omsetning i aksjen fremover. Kanskje dere kan be Gjelsten låne ut aksjene til shorting? (joke)

Meldingen kom 14.38
image

1 Like

Helt enig @Fornybar. Hele dippen var et par-tre aksjonærer som dumpet et par titalls tusen aksjer i en syltynn ordrebok. Og det er ikke selskapet sitt ansvar å unngå at skjer.

De objektive data ble formidlet med nøktern optimisme i meldingen, akkurat slik de burde. Og de som solgte med overlegg og etter betenkningstid da til en kurs 15% lavere enn før meldingen, må nesten få lov til det.

Her vil det gradvis bli flere aksjonærer, og mer omsetning av seg selv tror jeg.

2 Likes

Det som skjer er at tradere drar kursen opp x prosent før en event. De kan sannsynligvis lite om selskapet men de vet når de skal selge. Og de selger like før eller rett etter melding. Dette har vi sett før i pcib, nano, trvx f. Eks. Flere andre vet hvordan aksjen sannsynigvis vil falle tilbake og selger også. Så det som skjeddemed kursen på fredag bør ikke overraske noen.

Når aksjen går 100 prosent før mld skal det mye til for at den fortsetter oppover. Mange tar gevinsten

3 Likes

Yep. Og mange av oss, som meg, er ikke store nok til å dra opp kursen, men vi henger oss på mønsteret som blir velkjent. Det forsterker effekten.

Dette er bare noe folk bør være klar over i triggerstyrte aksjer. De går ofte mye før eller etter hendelser, men sjelden begge deler.

4 Likes

Synes disse ropene om inngrep av en eller annen offentlig instans eller egen CEO som skal forhindre at investorer skal unngaa feil begynner aa bli ren parodi.
De som setter stop loss gir “banken” i oppdrag aa selge aksjen. Det er ikke bankens oppgave aa vurdere hvilken pris som er urimelig lav. Oppdraget skal utföres! Selv uten kjöpere til SL-kursen den enkelte har satt.
Jo mer illikvid en aksje er, jo farligere blir SL, for det er bestandig noen som ser deg i kortene om naar din SL skal utlöses. Dine aksjer kan naadelöst bli haavet inn av din egen bank.
Forstaar heller ikke denne ensidige omtalen av tradere. Uten disse ville markedet värt dödt för den forventede 10-gangen har blitt innfridd.
Tror de fleste vil oppdage at de er tradere naar de kaster et blikk bakover paa tidligere investeringer. Til naa har jeg bare en aksje som jeg enda ikke har solgt noen av, men jeg er sikker paa at jeg vil selge noen? Ultimo. Vet bare ikke naar. Vet heller ikke hvor mye jeg kommer til aa kjöpe för jeg ser et större potensiale et annet sted.

7 Likes

Hvis man ikke kan skylde på andre når man taper penger eller verdien går ned, hvem skal man skylde på da?! Seg selv??? Uhørt!

Begynn forsöksvis med kona först.

Det blir spennende å se hvor denne går i morgen.

1 Like

Uansett hvordan det gaar med kursen de kommende dagene syns jeg det er positivt at TI har aapnet tilgang paa en traad for andre enn Neladner og skribenter som innehar omfattende eksakt viten innen immunologien.
Luktesansen er undervurdert paa aksjemarkedet.
At noen av de som har kjöpt seg inn bare pga at sommerens etterslep har blitt redusert gikk med i fredagens takras anser jeg som sannsynlig.
Men siden vi enda ikke har kommet til midten av februar tror jeg det kommer mer snö som vil legge seg paa taket. Den vil isolere og skape hyttekos. I det minste för vi maa begynne aa spa.

1 Like

Greit aa ha flere paa 55,80 för CEO besöker Radium.
Fint aa faa forklart hva jeg hadde i nesen. Synes synd paa de som solgte paa fredag, men det er naa engang bare egne feil man lärer av.

Nok en dag med ti kroner mellom høy og lav - det er i alle fall ikke lenger kjedelig å være aksjonær i dette selskapet :sweat_smile:

2 Likes

Kongstun Arnesen uttaler til TDN at siste ukers kursstigningen har kommet uten nyheter. Det er jeg uenig i. Styreleder har nylig bekreftet at det er konkrete diskusjoner om ytterligere et eller to randomiserte studier til. Det hadde i hvert fall ikke jeg troen på før han sa det.

…men en del av kjøperne har tydligvis også vært dimlinger som har trodd at det som skulle presenteres på fredag var en godkjent medisin.

1 Like