Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) Fundamentale forhold

Slik har det vært i biotek det siste året ja. Men var det slik i hele 2018, 2017 og 2016? Og kommer det til å være sånn i resten av 2019, 2020 og 2021?

Vanskelig å si. Burde snu snart ja…

Og du med det nicket burde jo vurdere tingene ut i fra det fundamentale og ikke trender :blush:

Frister ikke veldig å sette penger her når man ser hvordan Nano og Targo blir herjet med. Tipper at kursen kommer til å ligge under launch kurs iløpet av året…frister veldig lite uansett med mer Biotek…

1 Like

The trend is your friend. Har tjent bra på trvx, nano, bgbio og en del oljeservice. Men det er ikke fordi jeg kun har sett på det fundamentale. Det er mest TA. Hadde jeg fulgt buffets prinsipper med å ikke selge innen oljeservice og biotech så hadde jeg vært i tap nå istenden for noen hundre prosent i gevinst.

Nei, men fra spøk til alvor så ønsker jeg Ultimovacs og aksjonærene alt godt. Så for vi håpe at det sure biotek-børsklimaet snur snart. Folk blir vel etterhvert lei av å delta i emisjoner og ser at pengene bare forsvinner.

Nytt innlegg fra Garderobemannen på HO, som vel sorterer inn under Ultimovacs:

Ultimovacs-emisjonen - hva betyr dette for biotek-sektoren?

1 Like

Oi, verdsatte de ULTIMO-aksjene til 132 kr (1322 før 1:10 splitt) per aksje i oppgjøret med Immuneed. De har gått på en smell. Virker som frisk prising av selskapet.

Som Snøffelen også antyder i et tidligere innlegg synes prisingen ved emisjonen å være satt ganske så lavt i forhold til det som tidligere har vært benyttet som pris pr. aksje for Ultimovacs ( ref. oppgjøret med Immuneed sommeren 2018).

Et annet moment ved emisjonen er at Radforsk har garantert for NOK 12 mill.
Om emisjonen ikke blir fulltegnet og bla. Radforsk må stille opp som garantist for eksempelvis 7-10 mill. er det trolig at de vil måtte selge seg ned i de andre biotek-selskapene i sin portefølje. Dette kan legge press på aksjekursene i selskaper som PHO, PCIB,NANO,TRVX og Vaccibody i den nærmeste tiden.

Jeg velger å delta i emisjon med et moderat beløp da jeg har tro på teknologien og det enorme potensialet til Ultimovacs, ønsker en bredest mulig eksponering innen kreftsektoren, støtter norsk biotekidustri innen fremtidig kreftbehandling, og ikke minst hvilke forbedrede behandlingsmuligheter kreftpasientene kan få i fremtiden dersom Ultimovaccs formidable målsettinger skulle oppnås.

2 Likes

Jeg tror Radforsk allerede har forberedt dette og solgt endel.

Ja Radforsk har solgt seg ned i PHO og PCIB i det siste. Får håpe de ikke blir sittende med størstedelen av garantien og må selge mye etter emisjons-resultatet er klart.
Ellers kan det være at de har solgt eller vil selge i Vaccibody hvor deres investering vistnok har økt med 10-12 gangeren.

Dersom de selger mer PCIB eller NANO kontra Vaccibody (hvor de har en mye større post) skjønner jeg ingen verdens ting.

Helt enig!
Men jeg tror det går bedre enn forventet med emisjonen og at garantistene inkl. Radforsk ikke blir sittende igjen med all verden.

Er det noen som vet om Radforsk trenger å selge noe særlig, dvs har de ikke midler tilgjengelig for dette? Virker litt pussig om de i en så lenge forberedt emisjon ikke skulle være bedre forberedt.

Såvidt jeg kan se har de lettet seg for tilsammen 40 000 aksjer i PCIB inntil fredag i forrige uke (fremkommer av 20 største aksjonærer oppdatert pr 23.5.2019 på selskapets hjemmeside).

De har også solgt 40 000 aksjer i PHO inntil tirsdag i forrige uke, men p.t. ingen i NANO pr samme tidspunkt.

Da er vi to som holder en knapp på PHO og PCIB.

Når det gjelder U, så vil jeg anta at uansett hvor kursen går ved børsnotering, så vil den på et eller annet tidspunkt etter børsnotering komme ned under emisjonskursen. Forutsatt at det da ikke skjer noe særdeles positivt i et av de andre farmasiselskapene på OSE, som gjør at der kommer ny, frisk kapital inn i farmasisegmentet.

Hvis så ikke skjer i nærmeste fremtid, så frykter jeg at også U blir tatt inn i «stolleken» der investorer flytter pengene primært til det/de selskap/ene som er i «oppdrift». Noe som bidrar at flere av de andre opplever tilbakegang i aksjekursen.
En slik oppdriftsperiode varer erfaringsmessig ikke lenger enn til et eller flere av de andre selskapene begynner å stige. Da flytttes pengene over til neste kandidat.

Slike skifter i hvem som skal nyte godt av oppdrift, styres gjerne av positive selskapsmeldinger eller også overbevisende TA-innspill. Problemet er at det hovedsakelig er de samme pengene som flyter rundt. Følgelig skjer neppe det virkelig store løftet før BP fatter interesse for en av kandidatene eller at utenlandske investorer skulle få interesse.

Å være i investert i norske farmasisaksjer, er en tålmodighetsprøve der selv de mest tålmodige blant oss til tider må gi seg over. Og det er et seg,ent som kan skape store formuer, men også brutale og kapitaldrenerende nedturer. Mange av oss som har vært med i dette gamet noe tid, har fått erfaring med begge utfall. Men drømmer stadig om å få full klaff, sa brura.

LM;
Jo tålmodighet er en dyd, og biotek er så absolutt ikke for alle.

Men personlig føles det langt mer avslappende og komfortabelt å sitte langsikt med 4-5 års perspektiv i biotek enn å måtte trade kortsiktig.

Mulig man blir mer tålmodig med alderen?

Ikke relatert til Ultimovacs, men er det noen som vet om det noengang har eksistert et biotek-selskap som har klart å overholde sin egen guiding når det gjelder hvor lang tid de har før de når markedet og hvor lenge pengene varer? Snakker fra IPO til markedet.

Leser i prospektet at underwriterne kan gå fra sin avtale om de og ledelsen blir sittende med mer enn 75% av aksjene etter IPO-en.

Så hva skjer hvis det kravet ikke oppfylles.

Blir det da ingen IPO?

Ser også at det er 16 -17 sjefer/ managere i Ultimovacs. Litt topptungt?

Viktig å ha rikelig med chief officerer…

Men man ser dette i de fleste bransjer. Enorme organisasjoner. Enkelte bedrifter har jo flere personer i ledelsen enn de som jobber og faktisk produserer noe…

2 Likes