Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Uran som investering ⚛

Vet ikke om det er noen som har vært inne på tanken om å investere i uran her inne. Men jeg kom over noen tilsynelatende bra “investment vehicles” for å investere direkte i uran. Det blir jo som kjent litt vanskelig å kjøpe fysisk uran, slik som man gjerne vil med gull og sølv. Jeg fant ut at det finnes to selskaper som kjøper og holder uran på dine vegne:

http://www.uraniumparticipation.com/s/Home.asp

og

https://www.yellowcakeplc.com/

Noen andre som har vært inne på tanken om uran?

3 Likes

Noen grunn til at du ikke vil bruker ETF’n som heter URA ?

3 Likes

Tja… jeg var i eget hode mere inne på å eie selve råvaren, ikke produsenter. Eier du denne?

Det er jo klart at å eie miners presenterer en større eventuell oppside enn å eie selve råvaren. Om jeg skulle eid miners ville jeg muligens prøvd å finne en god enkeltaksje i stedet.

Tenkte for første gang på uran som investering bare for noen timer siden, så det er klart det er litt å tygge på.

Edit: jeg ser forresten at den ETF’en har eiendeler i uranium participation :+1:

Jeg ser at global forecast for etterspørsel er forventet å stige, og for å oppmuntre nytt tilbud (for gruver med høyere cost of production regner jeg med) må prisen gå til $65 per lb.

https://investorintel.com/markets/uranium-energy/uranium-energy-intel/is-the-uranium-sector-about-to-come-back-to-life/?print=print

Hei! Bra tråd. Leste denne i dag og ble interessert i tema. To svenske bedrifter vil utvikle kjernekraftverk i miniformat i Sverige – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer

2 Likes

Kan være lurt å ta en titt på Global Atomic corp
Canada børsen

1 Like

Mannen som forutså finanskrisen (big short)

In a tweet from Michael “the Big Short” Burry (who communicates with the outside world almost exclusively by twitter with tweets that are spontaneously deleted after a few days), the hedge fund manager who recently made a killing on his Gamestop long, said that “If the government is going to spend $2 trillion, there is no better use than converting the US to nuclear. Dems can do it! Jobs +“potentially limitless electricity…no greenhouse gas emissions” #greenfuture NOW!”

2 Likes

Jeg har eid mye forskjellige miners i sektoren i det siste. Mange av de har gått noe voldsomt så det kan være litt skummelt å starte posisjoner på disse nivåene. Men det er ikke alle som har gått like mye. Disse 2 kjøpte jeg i dag:

Edit: Uranium Participation er Uranium sitt svar på GLD. Kan for all del være bra, men jeg foretrekker miners pga den store oppsiden man får der.

1 Like

ja, jeg har fått det inntrykket de siste timene at det allerede har gått litt her. Men samtidig så er uran prisen nær historisk lave nivåer. Mulig det kan være greit å være litt forsiktig, ja, men hvis man zoomer ut på grafene så får man jo et annet inntrykk. Det spørs nok på hvor mye risiko man tar og hvor lang horisont man har, i guess.

1 Like

Fikk et tips om Global Atomic.

Helt enig. Har man et par års sikt er sjansene veldig gode for at aksjene har doblet seg et par ganger fra dagens nivåer.

1 Like

“Global Atomic is a Canadian resource company advancing the large, high-grade Dasa uranium deposit in the Republic of Niger. In addition, Global Atomic benefits from the dividend stream generated by its share in the Befesa Silvermet zinc concentrate production facility in Turkey.”

Nå kan ikke jeg så mye om den politiske eller geopolitiske situasjonen i Niger, eller så mye om Niger i det hele tatt men jeg antar det følger en viss risiko med geografien her.

Det Kanadiske selskapet Azincourt Energy Corp (AAZ.V) går mye siste to dager.

Hvis man er ute etter gode selskaper med god ledelse så kan man følge “Sprott Research” sine anbefalinger til sine high-worth-klienter.

På TSX i Canada:

  • FCU
  • NXE
  • GXU
  • ISO
  • CVV
  • UEX

Her er en gjennomgang av de fleste overnevnte
https://app.box.com/s/2x4of0agcyuoxbw64ecjnxiucigp4syd

2 Likes

Takk! Jeg prøvde å få lurt ut av John Barker hva Sprott sine top picks var for sølv sektoren her om dagen, uten hell. :rofl:

1 Like

En liten follow-up til denne lista; det ser ut som at nesten alle på lista har om ikke nådd TP, er de hvertfall veldig nære, utenom ISO. Hørte også snakk om denne hos en youtuber som primært fokuserer på sølv og uran, han mente at de hadde veldig liten float på aksjene. Mulig jeg skal se litt nærmere på denne.

Mesteparten av resten av gjengen har gått nesten 100% siste mnd :bomb:

Ja tenker selv at ISO kan være bra her. Lå på kjøp gjennom hele dagen, men fikk ikke aksjer.

2 Likes

Da tenker jeg at jeg prøver meg der i morgen selv :slight_smile:

1 Like

Det er stadig mer og mer snakk om at vi er på vei inn i en nye super syklus for råvarer. Jeg er forøvrig helt enig i de betraktningene! T

Tar man også med seg det stadig økende behov for energi og krydrer det med svakehetne som omsider fremkommer med store deler av den fornybare energien rundt om i verden i disse dager så er det liten tvil om at atomkraft har sin plass i fremtidens energi mix.

1 Like

Legger merke til at ISOenergy fikk ny CEO i går også. Var det derfor du ikke fikk plukket @Krosta?

Edit: ser ut som at det kan være like før det kommer drilling resultater her også :+1: