Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Utbyttemaskiner - for den langsiktige spareren

Det blir ofte mye diskutert en del papirer som er litt frynsete i kanetene og hvor det er knyttet en del risiko til. Jeg tenker at vi kanskje kunne sett litt på hvilke utbytteaksjer vi har på OSE for de som bruke deler av porteføljen på stabil inntekt i form av utbytter. Dette er gjerne ikke nødvendig å bruke like mye tid på da dette er trygge stabile papirer som leverer år etter år.

Likevel kan det være selskaper som tradisjonelt leverer høye opg stabile utbytter ala Statoil som er offer for makroøkoniske utfordringer, som feks i dagens oljemarked. Fortsetter de med sine utbytter i årene som kommer? Begynner man å kjøpe seg inn fremover så vil man komme inn på lavere kurser grunnet situasjonen i oljebransjen - hvor man fremover drar goder av utbytter og senere kan få en fin oppgang i aksjekurs.

(Utdrag fra dn.no publisert 10.mars)
Disse Oslo Børs-selskapene er ventet å gi den høyeste direkteavkastningen i 2015 (100*utbytte per aksje/siste aksjekurs).

BW LPG (12,99 prosent)
ABG Sundal Collier (10,43 prosent)
Marine Harvest (8,08 prosent)
SalMar (7,26 prosent)
Atea (7,14 prosent)
Aker (6,61 prosent)
Stolt-Nielsen (6,29 prosent)
Prosafe (5,79 prosent)
Ekornes (5,78 prosent)
AF Gruppen (5,43 prosent)

Hvilken er din favoritt og hvordan ser du på utvikling fremover? Markedsutsikter, utbytter og kurspotensiale?

10 Likes

Jeg har aksjer i KOG. De har gjort om på utbyttepolicien sin, de skal gi mer av overskuddet til utbytte. De ga 9,50 per aksje i år. KOG går så det suser, stor ordrereserve, og de har posisjonert seg godt i forhold til noen store kontrakter innen forsvarsdelen, spesielt på missil og luftvern, i tillegg til produksjon av flydeler.

Jeg synes KOG er billig i dag, siden kursen falt umotivert etter utbetaling av utbytte.

2 Likes

KIT vil jeg si også, selv om prosenten er lav med dagens kurs kommer den til å øke. Og Björn Borg (4.85%).

Jeg synes man kan være litt forsiktig med olje siden de fleste allerede er direkte og indirekte eksponert på mange forskjellige måter.

Enig i det, tenker litt mer generelt, hvis feks Norwegian skulle få ett tilsvarende problem som de hadde for ett halvår siden med snakk om konkurs og alt det tullet der, så ble jo kursen gruset. Anbefalte en kompis å kjøpe da i overkant av 200kroner fordi du vet de kommer igjen sterkt og at det er kun midlertidig støy som forårsaker mye av nedgangen. Ledelsen og konseptet er så sterkt! Slike scenrioer er viktig å fange opp, oljenscenarioet er mer intrikat - DET er jeg enig i, men å komme seg inn i ett av de solide selskapene her etterhvert tror jeg kan bli lønnsomt!

2 Likes

Ngt(telio) har betalt ut 3.75kr i utbytte siden november 2014. Kursen er nå 37.3

2 Likes

Absolutt ingen ekspert her, men Ocean Yield har vel gitt et ok utbytte i tillegg til å ha en grei kursutvikling de siste årene: http://www.oceanyield.no/Investor-Relations/Dividend-payment

1 Like

Jeg holder meg unna aksjer nå, men dette er kanskje en spennende utbyttemaskin for den som fortsatt vil ha aksjer:

Akva group

Saftig økning for Akva Group
Akva Group melder om det beste første halvåret noensinne.

Men husk at det meste kommer på tilbud hvis markedet korrigerer ned.

Det forestående skatteskiftet med å kutte skatt på inntekter og øke skatt på utbytte taler for en dårlig utvikling blant norske utbytteaksjer.

2 Likes

Må da være mulig å komme opp med noe enklere/bedre enn dette her?

1 Like

Nå har denne doblet seg, surt når man har vurdert en aksje og ikke kjøper og så går det såpass bra. Ikke bare kjedelige aksjer å eie innen denne sjangeren heller.

Vekker til liv denne igjen…

Nå som Brexit herjer, så kan den langsiktige spareren oppnå ganske brukbar “sikker” avkastning i porteføljen sin ved å kjøpe utbytteaksjer på hyggelige nivåer ifht utbyttenivå.

Eksempler:
Aker: Utbytte 10NOK/Aksje - Aksjepris RT 199NOK =~5% årlig avkastning
Gjensidige: Utbytte 8,4NOK/Aksje - Aksjepris RT 137,5 = 6,1% årlig avkastning

9 Likes

Reno Norden
Utbytte på 1,84 gir pr nå årlig avkastning på 8,55%
(må riktignok vente til Juni 2017 før neste utbytte :wink: )

Den er jo også på sitt laveste noen gang idag, så kan jo være litt skummelt å kjøpe allerede nå… :neutral_face:

1 Like

jepp. men lavt volum.
Skal re-tender en kontrakt i Sverige, så er ikke helt dødt ut 2016 for selskapet. De fleste attraktive muligheter for RenoNorden kommer visstnok i 2017.
Ordner de opp i internkostnadene ila året, så kan utbyttet i 2017 bli over 2,-/aksje

1 Like

Hafslund

P/E 9,36
Utbytte 4,41%

5 Likes

Data Respons (DAT)

PE ca 13
Kurs 11.3
utbytte 9% /1kr

Men driver vel med litt omstrukturering nå, så usikker på vekst iår. Har blitt litt hemmet pga mindre satsing i Norge.

RENO RT:22,40, opp 5,6% idag.

Første betydelige bevegelse i aksjen siden den ble omtalt i denne tråden sist.

Skulle ha hørt på megselv :expressionless: RT 16.4

2 Likes

Rnb har noen prosent utbytte, men kan fint øke en del i årene fremover hvis den gode utviklingen fra forrige kvartal fortsetter. Rullende p/e 9.18, men da er det mange dårlige kvartaler i fjor som de lett kan slå. Kanskje dette selskapet kan få en lignende reise som Kitron har hatt. Høy omsetning som får et voldsomt utslag dersom de forbedrer lønnsomheten.

3 Likes