Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Utleiebolig - starte AS?

Hei,
Har nylig kjøpt bolig nummer 2 for utleieformål som er fullfinansiert av gjennom lån. Planen er å betale ned lånet med inntekt fra utleie, samt utbytte fra diverse aksjer jeg har investert i. Er det en fordel å opprette et AS?

Det er ingen fordeler i å opprette AS slik jeg ser det! Utleien blir sett på som kapitalinntekt. Teoretisk sett vil du kanskje kunne trekke fra flere kostnader i AS, men i praksis blir det bare ekstra jobb (og mulige ekstrakostnader).

Fritt etter hukommelsen så mener jeg å huske at du må betydelig opp i volum for at skatteetaten godkjenner etablering av AS med utleie som formål. Har tidligere hørt 5 enheter.

Har du 2 utleie enheter og feks 1 million invester i aksjer så kan du kanskje få til noe. Vil da lagt vekt på investering og ikke utleie. Men sjekk med en regnskapsfører.

Tror ikke du vil kunne få noen større fordeler med AS kontra ENK. Du blir jo holdt personlig ansvarlig for lån. Hadde man sluppet det hadde det vert noe helt annet.

I tillegg må du betale langt høyere rente på næringslån enn lån privat.

Jeg tror nok skatteetaten vil godta opprettelse av as med bare en enhet, men det vil ikke lønne seg. Du kan leie ut fire enheter (hus/leiligheter/bofellesskap) uten å betale mer enn kapitalslatt. Fem eller mer blir det andre skatteregler og AS kan lønne seg.

4 Likes

Bør vel ha minst 4 enheter før det lønner seg å tenke AS.

1 Like

blir regnet som business hvis du har over 4 så kan godt stemme det @Evilfreud : )

Ja, det slår vel inn noe annen type skapp som privatperson også rundt 4 enheter som gjør AS mer lukrativt?

Dobbel skatt ved salg…

1 Like

Takker for svar. Fant denne https://www.dnbnyheter.no/bedrift/eiendom-privat-eller-eiendomsselskap/ hvor det forsåvidt er ganske greit forklart.

2 Likes

utleiebolig…med dagens priser??

det er vel LANGT mer lukrativt å heller å kjøpe utbytteaksjer??

Men du får giret mye høyere og er en relativt stødig investering…

  • at folk alltid må ha en plass å bo.

Passiv inntekt i form av leieinntekter er aldri å forakte.

Leier ut 2 leiligheter i ett hus. Er gull det. Utbytteaksjer er ikke i nærheten. Du tjener minus 25 prosent skatt. Alt kan utgiftsføres og i tillegg har du passiv økning av verdi. Vinn vinn vinn

2 Likes

det er stor forskjell på det man har og det man skal begynne på…som et utgangspunkt(arvet hus/senior som gjorde et huskjøp på 80`tallet kanskje?)

kjøpe hus idag,for så å leie ut…en skal bli grå i hårene for å komme i pluss,-og ikke minst gjeldsfri!!?

ikke alle heter “Tollefsen” til etternavn…

1 Like

Det er helt feil. Om du kjøper ett hus og leier ut, så vil det betale seg selv og du kan også skrive av renter. Da går du ca break even på utgifter, og tjener på verdiøkning. Det gjelder også ved kjøp av f.eks leilighet. Snakker av erfaring :smirk:

jøss…da kan jo hvem som helst kjøpe hus til utleie da…:roll_eyes:

igjen,-en skal bli godt grå i hårene før en går i pluss…,-isolert sett på månedlige utgifter går det “greit”.

men så var det den gjelden da…

Ja faktisk. Så lenge du er kredittverdig og kan få lån. Eventuelt så kjøper du bolig med utleiedel og starter der. Og nei, du blir ikke grå i hårene før du er i pluss. Det er bare å regne på det.

Hvem som helst kan faktisk kjøpe hus til utleie ja hehe.
Bare få riktig kontaktperson hos bank med på notene så er man i gang, inget problem.

Det er selvsagt bare å regne på det: da finner man ut at man må et godt stykke ut fra byen så prisen ikke er for høy. Samtidig er leiemarkedet roligere og det kan by på flere problemer når problemene dukker opp. Og det gjør de. Det er feks kjipt å måtte kaste ut noen som ikke betaler, og måtte bruke mange måneder på det. Gjerne etter at de har klart å overbevise deg om at de snart betaler en måned eller to allerede. Utleiemegler anbefales, men det er sjelden de opererer utpå landet.

2 Likes

Vel jeg bor i Lier. Bruker ikke megler, leier ut 2 stk leiligheter for 10 og 11k i måneden. Jeg har valgt mine leieboere med omhu og det er 13 år siden sist jeg har hatt trøbbel med leietakere. Og det ordnet seg på en måned :slight_smile:

Om du måtte ønske så kan jeg gjerne skrive om prosessen fra A-Å.

3 Likes