Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

VargVemunds portefølje og tanker rundt kjøp og salg

Har solgt en del fond i det siste og kjøpt aksjer isteden. Trolig ikke en veldig god ide siden det er litt av og på hvor aktiv og informert jeg er i markedet. Men føler aksjer er gøy, mens fond er sikkert. Sparer uansett jevnlig i fond.

Nordnetporteføljer:

Minste:

Zero:

APCL har tapt seg godt i verdi, så jeg håper på rekyl neste uke. Har dessverre ingenting å investere hvis ikke skulle jeg økt litt igjen.

Inkludert aksjer i DnB og Skandiabanken er:
Panoro Energy største post totalt sett.
INSTA er nest største post totalt sett. Tror denne vil være minst dobbelte om ett år.
NOFI tredje største. Kommer til å selge litt i NOFI så snart jeg overfører på aksjesparekonto.

Planen er å øke jevnt i Stillfront. Sannsynligvis også i Fingerprint og Episurf.

Jeg gleder meg til å se hva som kommer i Starbreeze. Må innrømme at jeg digger det selskapet mer enn Stillfront men tror Stillfront er en sikrere plassering. Skal få på plass Starbreeze i porteføljen etterhvert. Kommer sannsynligvis til å kjøpe litt i Hugo, kanskje prøve å overtegne i emisjon, avhengig av prisen den 23. mai.

EDIT: for å få inn i riktig kategori.

5 Likes

Jeg har nå flyttet alle aksjer fra DnB til Pareto, og generelt ryddet litt i porteføljen. Har tatt et tap i Panoro Energy, solgt litt av DNO for å kjøpe Funcom og NANO. Selvsagt på helt feil tidspunkt for begge to.

Skal jeg være ærlig tror jeg ikke jeg er den som er best til å time markedet. Jeg føler også at det fundamentale i markedene av en eller annen grunn ikke gjenspeiles i aksjemarkedet. Men den som venter på noe godt venter nok ikke forgjeves. Men jeg lurer på: er det i ferd med å bli slik at roboter og andre handelsinstrumenter (shorting, stop loss og mange andre jeg ikke kjenner) gjør at markedene ikke egentlig reagerer logisk?

Jeg vil nevne at jeg også har kjøpt kryptovaluta de siste dagene. SIkkert når det er på topp (Ethereum kjøpte jeg for ca 380$; skulle ønske jeg kjøpte på 50$ da jeg fikk nyss om det og opprettet konto på Kraken. I helgen oppdaget jeg at jegfortsatt hadde en konto på Etoro og fundet den isteden, kjøpte Ethereum og kan sikkert vente nedgang.

IOTA er det jeg har kjøpt mest av. Man kan foreløpig bare kjøpe IOTA via Bitfinex.com. Det reduserer markedet, noe jeg tror er en fordel i starten. Nå kommer kanskje prisen til å gå litt ned fordi mange vil sikre pengene sine, men det viktigste for denne valutaen (som nå er på 6. plass på market-cap) er at valutaen brukes - at man kan handle med den. Det samme gjelder vel alle kryptovalutaene. I dag er det vel ingen som vil påstå annet enn at kryptovalutaene tross alt er mest spekulasjon. IOTA er en litt anderledes kryptovaluta; istedenfor å ha flaskehalser ved økt bruk, som Bitcoin, vil handel med IOTA skje raskere joflere transaksjoner som skjer - fordi transaksjonene går raskere jo flere noder det er i nettverket, og ikke er avhengig av Blockchains.

Jeg gleder meg til å lese dette om et år eller to: har jeg blitt rik på IOTA? Eller har jeg tapt alt? Blir spennende å se :slight_smile:

3 Likes

Jeg har solgt ut alt fra DNB, og endret litt på porteføljen. Er som vanlig fullastet i aksjer (pluss litt i fond men kanskje 10% av aksjeporteføljen). Hvorfor er jeg fullastet i aksjer? FOrdi jeg ikke har tålmodighet til å vente. Og ikke har noen strategi eller noen som følger med på noen uttalt strategi.

Kort sagt er jeg “trader by heart” med en langsiktig hjerne. Eller omvendt. Dessverre er kombinasjonen ikke nødvendigvis så bra; det medfører gjerne at jeg selger aksjer jeg tror på fordi jeg tror på en annen i øyeblikket. Gjerne med tap. Egentlig er jeg mer eller mindre langsiktig i alle aksjer jeg kjøper.

MEN jeg begynner sakte men sikkert å skjønne mer hva aksjemarkedet egentlig handler om: det handler i liten grad om Warren Buffets langsiktige strategi. Selve markedet som jeg kjenner det nå, handler om en god slump kortsiktige investorer som ønsker å få mest mulig igjen for investeringen sin på kortest mulig tid. Det handler om å vedde, ikke i et langsiktig lotteri, men på veddeløpsbanen - mens hestene fortsatt løper rundt banen. Innimellom dør en hest, eller det kommer en annen inn på banen.

Og det er mange hester! Og jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilke hester som er de beste! Eller: noen av dem har jeg såpass tro på at jeg beholder dem i lang tid. Men senest i dag beviste jeg at jeg ikke er så langsiktig som jeg tror, da jeg solgte 2/3 av mitt hjertebarn NOFI til fordel for NAS. Men siden NAS eier 36% av NOFI er det en grei trade.

Det blir spennende å se hvordan NAS gjør det i morgen på Q2!! Blir Q2 ok, eller bra, så fyker prisen opp. Går det dårligere “enn forventet”, tipper jeg den kommer til å falle svakt ned.

Det er en aksje som ikke vises i bildet, som faktisk er en av de største posisjonene mine akkurat nå. Det er en short av DNB. Kjøpt på 150 blank. Jeg har foreløpig tapt, men så får vi se om vi får litt nedgang i morgen. Hadde egentlig tenkt til å prøve å trade bare for i dag, satset på at oppgangen ikke ville gå så langt over 150. Den var opp et par-3 kroner til, men sank heldigvis i sluttauksjonen.

DNB i short er største post (skulle vært dekket inn i sluttauksjonen; må dekket inn i morgen:/)
Instabank nest største post (litt fordi den foreløpig er ganske illikvid).
Norwegian
Stillfront
FUNCOM (Nordnet)
PEN
Stolt Nielsen
Fingerprint
APCL (totalt Nordnet og Pareto)
TESLA (short)
NOFI (Bank Norwegian)
Sino Agro
Seamless
Induct
Hugo (disse to siste er miniposter så jeg ikke glemmer dem).
Det samme er en aksje i Starbreeze, så jeg ikke glemmer den (solgte det lille jeg hadde i dag for å dekke inn “Overnight Trading Power” i Pareto).

Ca en fjerdedel av investert kapital i Pareto er belåning. Så fort jeg velger aksjer som har høy belåningsgrad kan jeg kjøpe for mer. Dette er risikabelt for meg som er impulsiv og liker å bruke opp de pengene jeg har tilgjengelig.

Jeg skal øve meg på å beholde kontantbeholdning.

Planen nå er å selge kjøpe tilbake DNB og selge NAS i løpet av et par dager, enten med gevinst eller med tap. Ellers blir det sannsynligvis å gjør en eller to trades i APCL og Funcom.

7 Likes

Solgte ut 2/3 av NAS på 195, kjøpte i går på 206,6, altså 5,6% tap.

Effekten på EK?:

NAS har belåningsgrad på 70%. Altså:
100%-5,6% = 94,4% gjenstår av totalen.
Siden det var 70% belåning trekkes hele tapet fra EK.
I tillegg kommer kurtasje.

Si ca 6% tap på totalkapitalen => 20% tap på EK. (30%-6% = 24%)

Her er grunnen til at større “solide” selskaper med høy belåning kan være vel så spennende å handle i som APCL og Funcom.

30%-5,6% = 24,4% gjenstår av Egenkapitalen

Tror jeg sitter på resten en stund. Var et typisk veddemål jeg gjorde i går, og jeg tapte. Hadde jeg tradet i sluttauksjonen i går hadde jeg fått 3% istedenfor salg med -5,6%. Kjipt når investeringen er giret. Ikke en god investering akkurat, men en god lærepenge!

(Jeg kjøpte også tilbake DNB-shorten med tap på ca 2,7% på totalkapital = 15,6% tak på EK med 80% belåningsgrad).

1 Like