Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Verdensrommet: Teleskop, UAP og småprat

Siden det var litt interesse for teleskoper og verdensrommet på Black Friday-tråden så tenkte jeg å se om der er interesse for en tråd hvor vi kan diskutere alt mulig rundt disse temaene, bilder, aksjer, teleskoper osv.

Aksjer:
AAC clyde space: https://tekinvestor.no/t/aac-clyde-space
KSAT: 50% eid av Kongsberg Gruppen About us | History - KSAT - Kongsberg Satellite Services

Teleskoper:

11 Likes

Dette ser ut som noe man bør prøve å få med seg 21. desember.

5 Likes

får det ikke mye kulere en Hubble teleskopet

6 Likes

Å joda, bare vent til neste år :slight_smile:

3 Likes

Musk tror de lander på Mars innen 4 år.

3 Likes

Bra ide

2 Likes

Har en del søk på teleskop på Finn. Dette dukket opp i dag om noen er interessert…

Denne scorer jevnt over bra i ulike tester men er ganske dyr for en n00b :slight_smile:

2 Likes

Finnes det noen stjernekart app som har norsk språk?

Tror denne kikkerten blir kongegave, ungene har jo plutselig fått interessen pga julekalenderen på nrk

2 Likes

Denne sammenligningen er helt riktig…
Men det stopper ikke de yngste fra å bli over seg av begeistring når den bittelille prikken på himmelen blir litt skarpere og lysere :star_struck:

ClFwoB-WMAAA6Vt

3 Likes

1 Like

Kan anbefale youtube-kanalen “Event Horizon” som er en podcast lignende kanal med mange spennende tema innfor verdensrommet. Intervju med mange forskere og veldig interessante samtaler. Særlig om Fermi-paradokset(kort fortalt: hvis universet er så utrolig stort, hvorfor har vi da ikke sett spor etter andre sivilisasjoner? Merk:kan være en dyster lesing).

Selv har jeg vært veldig nysgjerrig på å begynne med astrofotografering, men inngangssummen og antall nåværende hobbyer går ikke opp i opp :wink: Uansett så har www.astrobin.com vannvittig mye fine bilder av alt der ute

3 Likes

Alle med et fiber av nysgjerrighet bør se denne:

Joe Rogan hadde regissøren og Jacques Vallée (en av mine største forbilder og inspirasjoner) på besøk nettopp:

3 Likes

Jeg finner denne podden koselig å høre på:

1 Like

Det fineste å se på er stort sett månen og sola. Da jeg var i skolealder, brukte vi mylarfilter på teleskopet og tegnet ned hvordan solflekkene beveget og utviklet seg over tid. OBS. farlig med sola, så filteret på være perfekt osv…

1 Like

Andrea Ghez vant Nobelprisen i fysikk 2020 for å ha filmet, og bevist, et svart hull i sentrum av melkeveien.

4 Likes

Takk for tipset ! meget interessant dokumentar ! :slight_smile:

1 Like

Endelig :alien:

High altitude test av Starship om noen minutter

1 Like


:star_struck:

4 Likes