Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Vin og mat

Vi har jo en Øltråd her inne, jeg fikk opp øynene på nytt for øl da jeg begynte å utforske det fantastiske utvalget vi har i Norge fra diverse mikrobryggerier. Mikro og mikro fru blom, flere av disse har etterhvert blitt nokså store . Dette har bare vært positivt, de store kjempene har måttet skjerpe seg og flere av disse leverer nå flere øltyper med milevis høyere kvalitet enn de gjorde for bare noen få år siden.

Men denne tråden skulle jo ikke handle om øl, men om vin og mat. Som lidenskapelig mat og vin elsker, håper jeg att denne tråden kan gi meg og andre her på forumet tips til gode viner. Gjerne viner som kan løfte en godt måltid både ett å to skritt oppover på skalaen.
Fint viss du kommer med en enkel beskrivelse av vinen du anbefaler. Hvorfor synes du att denne passer eks, til påskelammet eller peiskosen.

7 Likes

Jeg starter tråden men å anbefale en Pinot noir fra Sør Afrika. Elgin Vintners lager denne. Pinot noir druen er jo en drue som gir deg masse frukt og bær. Spesielt på viner som kommer fra varmere strøk( New Zealand, Sør Afrika, litt mindre bærpreg på vinene som er dyrket frem i de litt kjøligere dalsidene i Burgunderdistriktet i Frankrike). Elgin Vintners gir deg i tillegg lag på lag med smak som virker å vare i det uendelige. Pass på å få denne godt oppå tungen når du smaker. Kun 4 gram sukker er en bonus for meg. (liker personelig litt tørrere viner) Denne er ikke syrlig på smak, tvert i mot den er en kompleks fruktbombe.
Denne bruker jeg like gjerne til biffen, eller som kosevin sammen med kona/gode venner. Pris 239 Ikke billig, men verdt pengene.
Håper noen av dere liker den.
Go helg, hilsen Halling

12 Likes

Lurer du på hva du skal kjøpe av vin til helgen, påske, jul/nyttår. Til biffen, lammelåret, 50 åringen etc. Kjøp Ingvild Tennfjords bøker. hun kommer ut hvert år med en bok der hun kommer med masse annbefalinger av vin til de fleste annledninger. Hun skriver lettfattelig om vin og “ufarligjør” det å smake å sette ord på hva vi synes om en vin.

3 Likes

Ser frem til å komme tilbake til denne tråden - over snittet glad i rødvin :wine_glass:

Drikker mest italiensk, men denne var siste jeg forsøkte med hell:

3 Likes

Rødvin er noe av det jeg kan minst om å drikker minst.

Tror jeg må følge med her for noen tips.

Btw, noen tips til noe som passer kalkun? ( har tradissjonelt kun hatt hvitvin, men liker jo rød bedre).

Beste pinot noir jeg har smakt er Cloudy Bay fra New Zealand. Kan bestilles på polet. Magisk.

1 Like

En italiensk Barbera er min favoritt. Men det er fordi jeg er veldig glad i italiensk vin.

2 Likes

Pannestekt torsk med sellerirotpuré, stekt og syltet gulbete, vinterreddik, persilleolje og raspet fenalår.

Akkompagnert av:
[https://www.vinmonopolet.no/Producenter/Francois-Carillon/Carillon-Bourgogne-Chardonnay-2018/p/457501](

14 Likes

Kan ikke noe særlig om vin, men har lært at man ikke tråkker feil med en Barbera og det har stemt til nå.

Så jeg kjøper kun Barbera når jeg skal ha rødvin, for da vet jeg at vinen er god.

Den jeg anbefalte passer til fugl også Evil. Ellers når jeg lager marinert kalkunbryst (prior) med waldorfsalat og en lys brun saus drikker jeg helst champagne. Kommer med noen anbefalinger her etterhvert.

1 Like

Champis har jeg god kontroll på :wink:

Er helst rød hvor jeg ikke har økt standarden markant enda.

Meget bra beaujolais. Må være 2018.

2 Likes

Denne ryker hos meg i helgen, ikke hatt denne før. Gleder meg til å smake.
Go helg.

4 Likes

Spennende!
Oppdater når den er smakt :grinning:

I dag ble det en liten to-retter.

Tataki av hval, med vårløk, sesamfrø, ristede gresskarkjerner og ponzusaus.

Lammefilet med stekt jordskokk, svart trompetsopp, østerssopp og rosenkål. Servert med en sjysaus på soppkraft og rødvin.

Dagens vin:

Hadde et håp om at denne ville matche lammeretten fint, men var desverre ikke 100% match.

14 Likes

Så synd, burde passet til maten den der. Det var ikke noe galt med den ?

Nei, ikke noe galt med den.
Usikker hva som gjorde at den ikke matchet. Velger ofte viner fra Nord-Rhone til slike retter, da de ofte matcher fint.

13 Likes

Hva har du gjort med aspargesen?? :heart:

Den blev överkörd i ugnen :blush:. Men salt peppar och ströbröd

1 Like