Vi har jo en Øltråd her inne, jeg fikk opp øynene på nytt for øl da jeg begynte å utforske det fantastiske utvalget vi har i Norge fra diverse mikrobryggerier. Mikro og mikro fru blom, flere av disse har etterhvert blitt nokså store . Dette har bare vært positivt, de store kjempene har måttet skjerpe seg og flere av disse leverer nå flere øltyper med milevis høyere kvalitet enn de gjorde for bare noen få år siden.
Men denne tråden skulle jo ikke handle om øl, men om vin og mat. Som lidenskapelig mat og vin elsker, håper jeg att denne tråden kan gi meg og andre her på forumet tips til gode viner. Gjerne viner som kan løfte en godt måltid både ett å to skritt oppover på skalaen.
Fint viss du kommer med en enkel beskrivelse av vinen du anbefaler. Hvorfor synes du att denne passer eks, til påskelammet eller peiskosen.
Jeg starter tråden men å anbefale en Pinot noir fra Sør Afrika. Elgin Vintners lager denne. Pinot noir druen er jo en drue som gir deg masse frukt og bær. Spesielt på viner som kommer fra varmere strøk( New Zealand, Sør Afrika, litt mindre bærpreg på vinene som er dyrket frem i de litt kjøligere dalsidene i Burgunderdistriktet i Frankrike). Elgin Vintners gir deg i tillegg lag på lag med smak som virker å vare i det uendelige. Pass på å få denne godt oppå tungen når du smaker. Kun 4 gram sukker er en bonus for meg. (liker personelig litt tørrere viner) Denne er ikke syrlig på smak, tvert i mot den er en kompleks fruktbombe.
Denne bruker jeg like gjerne til biffen, eller som kosevin sammen med kona/gode venner. Pris 239 Ikke billig, men verdt pengene.
Håper noen av dere liker den.
Go helg, hilsen Halling
Lurer du på hva du skal kjøpe av vin til helgen, påske, jul/nyttår. Til biffen, lammelåret, 50 åringen etc. Kjøp Ingvild Tennfjords bøker. hun kommer ut hvert år med en bok der hun kommer med masse annbefalinger av vin til de fleste annledninger. Hun skriver lettfattelig om vin og “ufarligjør” det å smake å sette ord på hva vi synes om en vin.
Den jeg anbefalte passer til fugl også Evil. Ellers når jeg lager marinert kalkunbryst (prior) med waldorfsalat og en lys brun saus drikker jeg helst champagne. Kommer med noen anbefalinger her etterhvert.