Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Wyckoff Logic

Vet att jag starter meget mange tråder på tekinvestor nå, men håpet å få mer interesse for teknisk analys. Vill dele med meg av en teori som kalles Wyckoff Logic. Prinsippen er densamme som deles i boken Trade Like a Stock Market Wizard av Mark Minervini.

Teorien baserar seg på att alle aksjer går igjennom 4 forskjellige faser:

Fas 1 - Konsolidering
Fas 2 - Akkumulering (Denne fasen man kjøper, ikke noe annet)
Fas 3 - Distribusjon
Fas 4 - Surrender

Regler:
Aksjen må være fundamentalt sterk.
Kun aksjer i positiv trend som arbeider over MA 200 kjøpes.
MA 150 må være over MA 200.
MA 50 må være over MA 150
Kursen må være over MA 50.
Breakout = Høy volum
Test av støtte = lav volum
Aksjen må ta ut 52-week high

Denne cykeln kan pågå 1 gang, eller fortsette i flere cykler likt de fleste større selskaper.

Mønsteret ses om og om igjen, og kan illustreres sånn:
10

For å illustrere og vise med eksempler har jag funnet fram noen grafer på tre aksjer; Fingerprint, Hansa Medical, Nordic Nanovector.

Tanken min bak dette innlegg er att muligens flere mennesker får oppmerksomhet og lærdom av det, og att vi kan finne disse aksjene sammen.

Rekommenderar flere mennesker å lese om det, for det var dette mønsteret som gav mange på dette forumet 100-600% gevinst i fjor.

Fingerprint:


Aksjen hadde en konsolderings fas i flere år, og fikk en breakout først i 2013. Støtte blev testet i 2015 og når aksjen vende oppover var fas 2 igang. I fingerprint gav Fas 2 2500%. Aksjen har/eller er på vei å avslutte en Fas 4. Aksjen kan begynne en ny Fas 1 konsoldering på uker, måneder eller år innan en ny Fas 2. Men aksjen kan også gå til 0.

Nordic Nanovector:

Fas 2 begynte i 2016 og gav 490% fra støtte nivå. Aksjen er nå i Fas4 eller Fas 1. Her er det bara vente på neste breakout og støtte.

Til den mest interessante, Hansa Medical.

Aksjen har avsluttet 1 cykel, og er nå i Fas 2/Fas3 av cykel 2. Første Fas 2 gav 950%, den andra cykeln har så langt gitt 650%. Fas 2 kan fortsette i en meget lang periode.

Visst noen synes dette er interessant så kanske vi kan jobbe sammen med å finne disse aksjene. Jag har allerede ett gjeng på bevakings listen som jag kommer til å presentere månedene framover.

21 Likes

Meget interessant, de fleste her inne har sikkert fått med seg at du treffer godt @babyrage. Hadde vert veldig bra for samfunnet på TI om flere kunne vert med å bidra til å finne spennende caser. Skal definitivt lese meg mer opp om teorien de kommende dagene. :rocket:

2 Likes

Jag deler min første spekulativa aksje. Det gjelder MrGreen som jag nyligen skrev om.

For å gå igjennom reglene (Notere att dette er weekly chart):

Aksjen jobbar ovenfor MA 50 :heavy_check_mark:
MA 150 er over MA 200 :heavy_check_mark:
Høy volum ved breakout :heavy_check_mark:
Lav volum ved støtte :heavy_check_mark:
Sterke fundamental - Høyere earnings og guidance :heavy_check_mark:

Alle regler er OK, så om mønsteret skal stemme kommer vi till å se minst kurs 80 - 114 innen 6 mnd. Potensial: 40-100%. Tar vi ut 114 må man selvfølgelig beregne om fibonacci for å gi ett nytt target på oppsiden.

1 Like

Så lenge det er relevant innhold som postes tror jeg det skal mye til for at noen protesterer over for mange tråder. :slight_smile:

Mitt mål for 2018 kommer til å være å bli vesentlig mer aktiv på å agere på dette mønsteret som er alt for gjenkjennelig i mange aksjer jeg har vært i.

2 Likes

PCIB er vel en aksje som passer inn her.

Link Mobility er spennende, mye som har skjedd av oppkjøp i 2017 som gir bortimot full dekning i Europa

image

Kan vi ikke enes om att dere går igjennom reglene, og redigerer grafen sån att alle kan se? Da blir det letter å avgjøre om det er reelt eller ikke :yum: likt jag gjorde i MrGreen

6 Likes

Scandidos:

Aksjen jobbar ovenfor MA 50 :heavy_check_mark:
MA 150 er over MA 200 :heavy_check_mark:
Høy volum ved breakout :heavy_check_mark:
Lav volum ved støtte :heavy_check_mark:
Aksjen har tatt ut 52-week highs :heavy_check_mark:
Sterke fundamental - Høyere earnings og guidance :heavy_check_mark:

Potensielt target: 15 kr (70%) - 23 kr (150%)

Definerer du breakout som tidspunktet der kursen bryter over MA50 på høyt volum? (Gitt at de andre betingelsene er oppfylt)

Tidligere high, jo lengre bak i tid desto bedre. Denne gang var det 2016 års high.

1 Like

Update på Scandidos: Regner med denne utviklingen vist selskapet fortsetter leverera.

1 Like

Blir spennende å følge Scandidos. Inne med en liten post på 10,20. I følge teori skal jeg vel ut i morgen, eller nærmeste dager, og plukke opp igjen på 9-10kr?

Hva tenker du om min vurdering av Nel ut fra Wyckoffs metode? Alle kriterier er innfrid etter hva jeg kan se. Brudd på 52w, MA + fundamentale på plass.Your new TVC (1)

1 Like

Jag er litt skeptisk till den volum dagen rett før 2018? Har ikke jobbet med NEL før så kjenner ikke aksjen og hvordan den agerer. Den har som du sier tagit ut 52w high og virker konsolidere nå. Er man ikke allerede inne hadde jag ventet till aksjen tar ut tidligere high.

Dette skyldtes nok nedsalg fra H2 Holding den 14.12.
http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/12/Dumper-aksjer-for-138-mill

I tillegg kom melding om insidesalg den 15.12. Jeg solgte meg ut pga denne meldingen, men tok en ny post i går på 3,3

@babyrage
Prøver meg med en her jeg.
Nordic Semiconductor

Sterk fundamentalt :heavy_check_mark:
Over MA50 :heavy_check_mark:
MA150 over MA200 :heavy_check_mark:
Aksjen har tatt ut 52W high :heavy_check_mark:

1 Like