Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aker Offshore Wind Holding (AOW)

Har satt meg inn i det som er tilgjengelig, kjøper ikke bare for å kjøpe. Som nevnt over, har jeg tro på dette markedet langsiktig.

1 Like

Det var saker, takker!

1 Like

Bra, satser jeg også

1 Like

Og vi har jo @Martins som er en stor bidragsyter, og @Janno som er innom og supplerer ved behov :slight_smile:

4 Likes

Om jag har förstått caset korrekt så skall AOW utveckla offshore vindparker, som sedan säljs vidare til Energibolag? AOW har alltså/kommer att få prosjektintäkter, och inte löpande intäkter (som det hade haft, om de sålde vindkraft). Historik visar att förlita sig på prosjektintäkter är risky business (1 prosjekt avgör om du får avskeda eller anställa 100 pers).

Vi vet, att konkurransen om byggandet av vindparker är enorm Det
ar en global marknad och global konkurrens. Offshore vindkraft är lönsamt (till skillnad för vindkraft på land) för att man kan ha större turbiner, större parker etc. Samt att de alltid (mer eller mindre) blåser på havet. Mycket tyder på att vindkraft kommer vara en ännu större del av nationers energimix i framtiden.

Läs gärna denna artikel i finansavisen, om det danska företaget “Ørsted” (Som är en ESG succe). Det både uppför, säljer och driftar anlägg. Analytiker pekar även här på att konkurransen kommer att hårdna, og Ørsteds marginaler för utveckling/sälj av nya vindkraftsparker kommer att falla. https://finansavisen.no/lordag/ukens-selskap/2020/02/22/7499141/orsted-det-perfekte-energiselskab . Ørsted har idag 5 större vindkraftparker under uppföring. D

Det jag tänker är viktigt att disskutera, och fråga sig är.

  • Kan AOW tillföra något som idag inte finns på marknaden (Vindkraftparker är inte något nytt)?
    -De pratar på hemsidan til AOW om att de tar en " early mover position". Definitionen på en “Early Mover” är : “An “ early mover is a company that quickly recognizes a unique opportunity, or risk, and uses that knowledge to evaluate its options before it becomes widely known.”
    Vad är AOW’s unika möjlighet?
    -Det nämns industry-leading technology - men vad er detta? Är det något Ørsted inte har?
    -Det nämns även att Equinor (Norska Staten) äger 1,% av Ørsted och är 7nde största aktionär.
    Kan detta vara negativt för AOW?
    -Måste man idag äga hela “värdekedjan” för att vara långsiktigt lönsam? Allt från produktion till installation? (Jmf. mowi, tomra, embracer, amazon, coca cola, orkla)
    Vid utveckling av en vindpark är det massor med mellanhänder?

Sedan kommer väl mycket handla om. Kan AOW (AKER) utnyttja sin erfarenhet inom olja/offshore för att genomföra vindskraftsprojekter billigare, än konkurrenterna?

Jag tror på caset, men hade önskat lite mer information.

2 Likes

Nå vil jeg anta det er flere her som ble med på emisjonen fra Aker Solution og ser jo det er god diskusjon rundt Aker Offshore Wind, men er det noen som følger med og har kjennskap til Aker Carbon? Er ingen tråd om den, men selv litt nysgjerrig på konseptet :slight_smile:

Er vel ingen andre selskaper p.d.d på børsen som driver med Co2 fangst?

1 Like

Lurer på å svitsje helt over til den av den grunn du nevner. Men da er det sikkert Wind som går😀

Følger med på den, er jo staten som har vært med å finansiere teknologien der.

De har 2 prosjekter på gang, 1 for norcem og 1 innen forbrenningsanlegg.
Skal øke der også,mulig i morgen om de faller litt tilbake :slight_smile:

Opprettet en egen tråd nå :slight_smile:

Korreksjon 20%
De ble utvannet fra 23% til 18% da Tokyo gas investerte 22mill dollar i PPE, men vil delta i rep emi tror jeg Nevnt i Q&A i Royalcast linken under. Sikkert noen som kan regne ut verdien ish av PPE ut i fra utvanningen?

Engelsk
https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20200825_5

Denne ble linket tidligere av @pleximus83

Kort fortalt, mer stabil vindkraft i deepsea + Fra 2 til 9 MW økte effekten 4x, mens prisen bare økte 1.75x. Så større vindmøller = mye bedre utbytte

5 Likes

Det är jag med på, men alla konkurrenter har också tillgång till stora vindkraftverk.
Det är väl Vestas som är marknadsledande på Produktion av vindkraftverk.

Heltklart utsatt for mye konkurranse, er nok mindre av det i Aker CC. Men Aker offshore wind holding er et play på deepsea water. Hvor Aker solutions / Aker sitt økosystem med Cognite (digitalisering av tungindustrien) spiller en viktig rolle. Hvor Røkke vil hente marginene ut, vet jeg ikke :slight_smile:

Det kan godt hende.

Er en annen del av verdikjeden :slight_smile:

Aker offshore wind holding går kun for dypvands-vindkraftprosjekter (mer enn 60 meter dypt) og de har markedslederen på flytende platformer på laget, så får de it-systemene for optimalisering og undervannsopplegget fra Aker Solutions. Sånn jeg har forstått det. De styrer prosjektet og tar imot inntektene, som blir distribuert til leverandørene/samarbeidspartnerne.

Viktige spørsmål er: Skal leverandørene bli betalt før Aker Offshore Wind Holding får betalt? Må prosjektene ferdigstilles før de kan få betalt eller kommer omsetning underveis? Hvor mye får Aker Offshore Wind Holding av kaka for å styre prosjektene? osv. Må AOW finansiere prosjektene gjennom emisjoner i forkant? Mye vi vil ha svar på :slight_smile:

2 Likes

image

Principle Power sin teknologi + Windfloat sitt konsept (AOW har 20.4% eierskap i PPE)( AOW sin konseptnå antar jeg) med vindkraftverk fra Vestas som ja er markedsledene på vindmølle produksjon.

All info skal ligge hær om du vil lese mer. https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=512129&attachmentId=204473&obsvc.item=1

2 Likes

Endelig en grønn dag i dag ser det ut til :slight_smile: Lang vei tilbake til god stemning, men første skritt er tatt.

Hyggelig med grønne tall igjen :slight_smile:

Hei, Jeg har handlet 15k for og følge denne. Men er det noen som vet hvem som er eiere, ser DN ikke har noe oversikt over top 10/20. Hva syntes dere om at det er aker som eier alt, fordel at de er i aker eller bakdel (I og med de ikke kan bli kjøpt opp) ? Det er det som jeg tenker litt på. (Har og 15k i clean carbo fikk kjøpt i dag morges på dippen :slight_smile: )

1 Like
3 Likes

How is the momentum on the industrialization of offshore wind in Norway and internationally? How does the future value chain in offshore wind look like? And how will Offshore Wind and traditional oil & gas co-exist? Are there overlaps, or mutual benefits? We explore the market potential and development of Offshore wind in this session with Astrid Skarheim Onsum, CEO of Aker Offshore Wind.

2 Likes

AOW er ukens selskap i dagens Finansavis. Selv om det er lenge til selskapet vil få inntekter og enda lenger til det går med overskudd, så er journalisten positiv til caset. Røkke drømmer om av AOW skal bli Norges Ørsted. Det hadde vært stas. :smile:

1 Like

Man må tenke flere år fram i tid hær, høyere risk men også sjanse for høy gevinst. Vi vet fortsatt ikke hvilken energimix som blir seirende.
Kjøp for en sum man sover godt med, så tror jeg matematikken vil gjøre susen etterhvert.

Mine tanker er at vi trenger mer strøm i verden yoy, olje/gassprisene kommer til å bli dyrere pga lavere investeringstakt og reduksjon i shale oil (mye natural gas) + karbonskatt. Som igjen setter fart på investeringene i fornybar energi.
i samme takt blir nok strømprisene dyrere / Inntektene for AOW går opp :thinking: :slight_smile:

2 Likes