Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjemeglerguiden 2018 đź“Š

Tusen takk til alle som har deltatt i meglerundersøkelsen 2018. Med 285 svar har vi fått mye innsikt om fordelene og ulempene med meglertjenestene som brukes av investorene på forumet.

La oss sette i gang!

PS: Noen av disse grafene gjør seg nok best på en stor skjerm :slight_smile:

Hvor mange aksjehandler har du hatt de siste 12 mĂĄnedene?

image

Innsikt:

  • De fleste (70%) har mellom 1–50 trades i ĂĄret.
  • Nesten 4% har over 500 trades i ĂĄret.

Hvor handler du oftest?

Hvor%20handler%20du%20oftest_

Innsikt:

  • Nordnet er desidert størst med 50% markedsandel, like mye som alle de andre til sammen.
  • DNB Markets er nr. 2 med 15% og Sbanken er nr. 3 med 11%.

Hvor fornøyd er du med din mest brukte megler?

Innsikt:

  • Det virker som om de fleste er relativt fornøyd med megleren sin. Snittscoren er 3.75 av 5 mulige.

For de 6 mest brukte meglerne er scoren som følger.

Megler Score
Nordnet 3,95
Netfonds 3,81
DNB 3,48
Sbanken 3,41
Sparebank 1 2,89
Pareto 4,25
Snitt 3,75
  • Pareto har høyest snittscore av alle med 4,25, men vær obs pĂĄ at det er fĂĄ som har svart at de bruker de i undersøkelsen. Nordnet fĂĄr høy score (3.95) og er svært populære med 50% av brukerne. Sparebank 1 gjør det dĂĄrligst med 2.89, men har ogsĂĄ fĂĄ brukere.

Hva er porteføljen din verdt nå?

Innsikt:

  • Flest (35%) har svart at de har opptil 500 000 kr i porteføljen.
  • Noen fĂĄ prosent har mer enn 10 mill i porteføljen.

Vurderer du å prøve en annen megler?

Alle%20meglere_%20Vurderer%20du%20a%CC%8A%20pr%C3%B8ve%20en%20annen%20megler_

Andelen som sier at de vurderer ĂĄ bytte megler fordelt pĂĄ kundeforhold

Kunde hos… Vurderer å bytte Vurderer ikke å bytte
Alle (snitt) 49% 51%
Nordnet 49% 51%
DNB 54% 46%
Netfonds 50% 50%
Sbanken 48% 52%
Sparebank 1 33% 77%
Pareto 25% 75%
  • I snitt vurderer ca. 50% ĂĄ bytte megler - kanskje noe høyere enn jeg forventet.
  • BĂĄde Pareto og Sparebank1 gjør det svært bra her, men det er fĂĄ som bruker disse meglerne, som kan pĂĄvirke resultatet noe.

Har du fond? I sĂĄ fall, hva er verdien?

Har%20du%20fond_%20I%20sa%CC%8A%20fall%2C%20hva%20er%20verdien_

Har du tjent penger pĂĄ investeringene dine det siste ĂĄret?

Har%20du%20tjent%20penger%20pa%CC%8A%20investeringene%20dine%20det%20siste%20a%CC%8Aret_

Innsikt:

  • At sĂĄ mange som 72% sier de har tjent penger pĂĄ investeringene sine det siste ĂĄret er svært bra!
  • De siste 12 mĂĄnedene er Oslo Børs opp ca 9%.

SĂĄ til fordeler og ulemper ved de ulike meglerne.

Sitatene er fra de som har svart på undersøkelsen.

Nordnet (mest populær, høy fornøydhetsscore)

https://nordnet.no

Fordeler :+1:
“Sanntidskurser gratis, lav kurtasje for mitt handelsmønster, enkle løsninger for handel på nett og app, ekstra nyhetskilder inkludert.”
“Tilgang til flere aksjemarkeder, stort utvalg av fond, enkelt å handle.”
“Oversiktlig og greit. Teknisk stabilt. Aktiv kundepleie i form av div. podcaster, kurs og annen informasjon.”
“Enkel og oversiktlig”
“Greit og brukervennlig webgrensesnitt, OK kurtasje i Norge, beste kurtasje i USA?”

Ulemper :-1:
“Ikke like mange muligheter som hos andre meglere”
“Handelsvindu med begrenset dybde. Forsinkelse i den nye versjonen gjør det uaktuelt å migrere.”
“Det nye designet til Nordnet er lite oversiktlig og grafene burde vært mer lik Netfonds sine”
“Mangler teknisk analyse, ny GUI-versjon har for lite info på skjermen.”
“Fravær av analyser”
“Litt dårlige løsninger for å se markedet generelt på både nett og mobil med raskt overblikk over vinnere/tapere og råvarer.”

DNB

https://dnb.no

Fordeler :+1:
“Oversiktlig og ganske enkel.”
“Belåningsgradene (40 % Funcom)”
“Rask overføring mellom mine andre kontoer og aksjekonto.”
“Brukervennlig nettløsning”
“Mange analyser, stor aktør, profesjonell”
“Tilgang på morgensending(webtv) og analyser”
“Enkel løsning, komplett bankløsning”

Ulemper :-1:
“Dårlige grafer, ikke trailing stop loss eller stop loss på utelandske aksjer”
“Ustabil løsning til tider. Relativt dyr kurtasje.”
“Dyrt: Høy kurtasje, ikke sanntid inkludert, ikke full ordredybde. Ikke tilgang til alle markeder.”
“Kompleksitet ift rapporter utover årsrapport.”
“Lite teknisk utviklet. Høy kurtasje.”

Netfonds

https://netfonds.no

Fordeler :+1:
“100% oppetid, god kundesupport”
“Netfonds krasjer «aldri»”
“Enkle nettsider.”
“Veldig enkelt og bred dekning av aksjer som kan kjøpes”

Ulemper :-1:
“Sidene er vanskelige å finne fram på”
“Noe komplisert og foreldet teknologisk”
“Perioden det tar fra jeg setter penger på konto, til jeg kan bruke de til å handle for. Derfor bruker jeg flere enn bare Netfonds. +EK-krav-endringer*”
"Gammeldags nettside (selv etter oppdateringen). Ingen mobilapp med Touch ID / FaceTime innlogging "
“Priser og en del småskrift kostnader, temmelig dårlig i kundeservice”

Sbanken

Fordeler :+1:
“Lav makskurtasje”
“Enkelt, oversiktlig”
“Aksje og fondshandel i min daglige bank”
“Den virker, lite feil for tiden”
“Traderen er enkel å bruke”
“Enkel, rimelig, følger opp ved problemer”

Ulemper :-1:
“Tilbyr ikke trailing stop loss”
“Har ikke avanserte muligheter, kan f.eks ikke legge inn bud på slutt/åpningskursen automatisk.”
“lister ikke snittpris per ticker”
“Lite info om handelsmønter”
“Ofte ustabil”
“Mangler detaljer om aksjer”
“Kan ikke se ordredybde særlig bra. Ikke tilgang til utenlandske aksjer”
“Dårlig brukergrensesnitt - var bedre før når de var Skandiabanken”
“Synes løsningen er litt tungvint og litt treg”
“Ikke billigst”
“Når de åpner kl 9:00 så kommer ikke oppdateringen før det er gått nærmere ett minutt”
“Ved de store anledninger er trader ustabil, altså når det er stor trøkk på børsen”

Sparebank 1 (lavest fornøydhetsscore)

https://sparebank1.no

Fordeler :+1:
“Tilgjengelig”
“Realtime”
“Oversiktlig”
Ulemper :-1:
“Høy kurtasje”
“Sein oppdatering av aksjesparekonto”
"Pris, analysene "
“Kan kun handle på Oslo Børs”

Pareto (høyest fornøydhetsscore)

https://pareto.no

Fordeler :+1:

“Svarer raskt på epost og telefon. Enkel å bruke.”
“Enkelt å bruke”
“God tilgang til analyser”
"Aldri noe mas, deler info jeg etterspør raskt "
“God integrasjon med Infront terminalen”
“God Kundeservice”
“Programvare koblet mot konto, høy giring mulighet, varierte markeder.”

Ulemper :-1:
“Forholdsvis rotete nettside”
“Dårlige IT systemer.”
“Dyrt”
“Har mye å gå på i forhold til teknologisk utvikling.”

Lyst til å grave enda dypere? Trykk her for å se alle svarene i undersøkelsen. Jeg håper du deler det du måtte finne av spennende ting med oss i denne tråden :slight_smile:

Lykke til med investeringene!
Hilsen Jørgen / pdx

28 Likes