Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Amerikanske Biotek-selskap 🇺🇸

Mm ja mange sier pump n dump… Lang vei til eventuell kommers osv… Eg legger den ballen død, men det kan være spennende læring å se hva som skjer med den likevell. Who knows…

“We want to emphasize there is a cure. There is a solution that works 100 percent,” Dr. Henry Ji, founder and CEO of Sorrento Therapeutics, told Fox News. “If we have the neutralizing antibody in your body, you don’t need the social distancing. You can open up a society without fear.”

Pretty bold statement id say. :man_shrugging::cowboy_hat_face:

Moderna med data fra fase 1 for sin coronavaksine. Aksjen går sterkt PM.

4 Likes

Moderna kjører en 1.25 mrd dollar emisjon i samme slengen.

1 Like

Epizyme med godkjenning i r/r FL. Label åpner også opp for behandling av pasienter med wt EZH2.

Fra pressemeldingen:
"Administration (FDA) has approved the supplemental New Drug Application (sNDA) for TAZVERIK™ (tazemetostat) for the following two distinct follicular lymphoma (FL) indications:

  • Adult patients with relapsed or refractory FL whose tumors are positive for an EZH2 mutation as detected by an FDA-approved test and who have received at least two prior systemic therapies.
  • Adult patients with relapsed or refractory FL who have no satisfactory alternative treatment options"

Tazverik har 69% i ORR hos pasienter med EZH2-mut, og ORR på 34% hos pasienter med wt EZH2.

https://epizyme.gcs-web.com/news-releases/news-release-details/epizyme-announces-us-fda-accelerated-approval-tazveriktm-0

1 Like

Rigel Pharmaceuticals tar av på børsen nå. De har en SYK inhibitor som nå skal inn i Covid-19 studier i UK. Det kommer også flere studier, Japan har vært nevnt. Rasjonalet er at inhibering av SYK hindrer ARDS lungeskader.

https://ir.rigel.com/news-events/press-releases/detail/289/rigel-announces-investigator-sponsored-trial-of

Massachusetts Institute of Technology (MIT) and Harvard led a recent screen to identify FDA-approved compounds that reduce mucin-1 (MUC1) protein abundance. MUC1 is a biomarker used to predict the development of ALI and ARDS and correlates with poor clinical outcomes. Of the 3,713 compounds that were screened, fostamatinib was the only compound identified which both decreased expression of MUC1 and is FDA approved, and so allows for rapid repurposing for patients with COVID-19 lung injury.

Mcap 350 så her er det rom på oppsiden!

2 Likes

Har jo vært et vanvittig feilgrep å ikke kjøpe nvax sett i retrospekt.

Men jeg har altså så godt som null tiltro til selskapet og vil ikke ta vaksine derfra

TGTX bare durer på:

Tanker rundt Alzinova i dag? Drøy oppgang!! Er det bare pga analysen?

Hele situasjonen er mer tragikomisk enn noe bra for pasientene. Biogen har enda tilgode å vise at legemidlet faktisk hjelper pasienter. Så nå er situasjonen den at medicare må dekke et legemiddel til 56k $ i året som sannsynligvis bare gir bivirkninger. At Eli Lilly også er opp 15% i dag fordi de også har et mislykket antistoff mot amyloid-beta som de nå kan hente fram igjen og søke godkjenning for sier vel alt om hvordan markedet oppfatter FDA etter denne avgjørelsen.

1 Like

Blir sikkert bra trøkk i XBI, men sørgelig at man godkjenner et legemiddel uten effekt, enda verre at biogen skal ta 56 tUSD i året for det.

2 Likes

Det eksterne ekspertpanelet som ga FDA en sterk anbefaling mot å godkjenne aducanumab misforsto vel også effektdataen da?

Her er forsåvidt en grei gjennomgang av dataen fra JAMA:
jama_alexander_2021_vp_210039_1620137929.609.pdf (57,6 KB)

1 Like

Aducanumab har dog kun fått en accelerated approval på surrogat endepunktet “fjerning av amyloid plakk” som FDA fant opp i samme slengen og dette er et surrogat endepunkt som på dette tidspunktet ikke på noen måte har vist seg å påvirke sykdomsforløpet til alzheimers pasienter.

…eller som de skriver i artikkelen du lenket til: “a wide variety of post hoc analyses [that] were presented during the FDA advisory committee meeting in an attempt to explain the null findings of study 301 under the presumption that study 302 was a true-positive result”

Jeg synes den “reflekterte og nyansert redigjørelsen” til FDA er en velskrevet og særdeles poetisk tekst som er ganske fjern fra objektiv vitenskap.

Edit: Og så er jeg nok 100% enig i det @sjakk kommer til å skrive :sweat_smile:

2 Likes

Når jeg leser rapporten @Dormancy linker, så ser det ut til at det er 2 randomiserte studier med forskjellige doser, hvor den ene ikke når statistisk signifikans. Og gjør at hele studien opphører. I ettertid velges den armen som har statistisk signifikans. (det er vel her buyer beware, kommer inn)

,
the sponsor of aducanumab deserves recognition for a development
program that included the design and conduct of 2well-controlled, randomized,potentially pivotal trials…these efficacy trials were stopped for futility, there is no reason to favor the trial with the positive signaling… … Randomized trials should remain the primary means that regulators use to assess product efficacy

Nå kan jeg ikke faget, så vet ikke hvor ille bivirkninger her i praksis er. Men det bør bekymre enhver at disse bivirkningene skjer i 35% av tilfellene i highdose studien som er valgt som data grunnlag (0,9% som alvorlige hendelser.) Poenget er at bivirkningene er sammenfallende med symptomene til den underliggende sykdommen som behandles. Og det gjør for meg vanskelig å forstå hvordan det kan forsvares å bryter randomiseringen. (vet ikke hva det bør kalles når du strengt tatt cherrypicker den randomiserte studien som gir rikktig svar)

-tanker fra en lekman

1 Like

Er jo enig i det du skrev der også, men det var poenget ditt på chatten med at dette nok først og fremst blir gjort av FDA for å sparke liv i en litt død hest (mine ord), jeg trodde du kom til å skrive. Og det blir jo forsåvidt poengtert BÅDE i artikkelen og FDA sin redegjørelse:

“Given the importance of drug innovation for this common and often devastating disease, […] and [the] market effects that approval of aducanumab could have, there has been significant interest in the development and regulatory review of aducanumab“

“As an agency, we will also continue to work to foster drug development for this catastrophic disease”

2 Likes

Takk. Som nok er det viktigste poenget her. FDA har gjort et “politisk” valg i en indikasjon uten noe håp i sikte. Jeg kom i skade for å tenke at alle er tankelesere og det som er sagt et sted er universelt tilgjengelig alle andre steder :slight_smile:

Hva mener industrien om aducanumab godkjennelsen:

Aducanumab ble skutt ned av EMA for en stund siden, men i dag har også CMS (medicare & medicaid) sagt nei til å betale for legemidlet med mindre du er med i en klinisk studie.
https://www.cms.gov/medicare-coverage-database/view/ncacal-decision-memo.aspx?proposed=Y&ncaid=305&fromTracking=Y&bc=AAAAAAAACAAAAAAA&=

Er tidenes kommersielle flopp så langt dette.

TGTX

Hehe, hindsight 20/20.

Det gikk ikke så bra til slutt med kursen til nvax, det er jo et selskap som historisk aldri har levert en dritt.

Men for en tur den aksjen hadde i mellomtiden

1 Like