Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Kan også tape på å være i markedet. Sitter selv på vent og skjønner ikke helt markedet om dagen.

1 Like

Hehe, takk :wink:

Det har gått utrolig bra i norsk økonomi de siste 30 årene, en eneste stor oppgang, smurt av oljen, og folk flest merket ikke mye til finanskrisen. Boligprisene som allerede den gangen var oppblåst, tok seg bare en kort pause før det steg videre.

Men en stor del av den økonomiske oppgangen skyldes nettopp boligprisene. Det har alltid lønt seg å kjøpe, pusse opp, prosjektere nye boliger, og de som ikke har blitt rike på små eller store boligprosjekter, har lånt seg til rikdom ved å stadig ta nye verdivurderinger av huset for å få den nye bilen, hytta eller kjøkkenet man har hatt lyst på. Og selvfølgelig har det blitt ny TV, iPhone, frisørtime til 5000,- osv. Folk har jo hatt råd og blitt vant til at boligprisene alltid går oppover.

Om vi bare tar et veldig røft anslag og sier at 2 millioner boliger har steget 2 millioner kroner i gjennomsnitt de siste 10 årene?

Dvs at folk har fått 4 000 000 000 000 kroner mer å rutte med i «boligkapital». Låner vi opp boligen til 75% for å få den nye seilbåten, og deler det på 3 millioner innbyggere (barn holdt utenfor) så er det 1 million ekstra i lomma på hver eneste nordmann. Og veldig mange, jeg vil si majoriteten av nordmenn velger å låne opp mye for å få bygd seg garasje, hjemmekino, treningsrom, eller bare til rent forbruk. I tillegg har bankene pushet forbrukslån over en lav sko.

Problemet kommer om vi får resesjon og trangere tider i arbeidsmarkedet, begynner boligprisene å falle.

Fremmedarbeidere flytter ut. De som eier flere boliger må selge raskt for å unngå tap. Det blir et selvforsterkende boligkrakk. Og da får ikke bare de private husholdningene, men også bankene, et kjempeproblem.

Norge kan ikke forsette 10 år til med videre oppgang i boligprisene fyrt opp av rente nær null, og usunn lønnsvekst. Det er ingen folkerett å bli rik på å eie et hus, men vi nordmenn tror faktisk det. Det har jo gått oppover så lenge vi kan huske. Snart vil dessverre realitetene komme for en dag, men det tar tid, mange måneder før det virkelig kan bli stygt i boligmarkedene.

Blir litt som en tretrinnsrakett, med corona, oljepris og boligpris som de tre trinnene. Men tror kanskje denne raketten går i motsatt retning av det vi er vant med.

Om jeg kunne shortselge huset mitt i dag hadde jeg gjort det på flekken. :joy:

4 Likes

Hvis du mener det er så enkelt så regner jeg med du kjøpte og fikk med deg oppgangen?
Regner også med du shortet når det falt som verst? :slight_smile:

Jeg er helt enig med @zappa66 i at det lureste man kan gjøre er å legge egoet tilside.
Forøvrig enig med deg i at man ikke trenger å være innvestert daglig eller trade hver dag.

Jeg har gjort 1 trade denne uken med gevinst. Tror ikke det blir noen trades i dag heller.

3 Likes

For de aller fleste lønner det seg å sitte investert hele tiden, så et sykdomstegn tja…

1 Like

Da blir det Bear OBX og SP over helgen for min del.
Ikke store summene.

2 Likes

Hva tror dere om å være i OBX Bear over helga og over påsken?

Det kan gå begge veier?

Ser ikke ut som oljeprisen påvirker Oslo børs mye, selv om den går mye opp og ned.

Unntatt enkeltaksjer som den er relatert til.

Vær forsiktig, er det eneste rådet jeg vil gi deg :slight_smile:

1 Like

Tror du vil like dette chartet her:

2 Likes

Kom til å tenke på noe i disse bear tider, tror det var Anders Skar som sa det forrige krise.

Hver dag går det folk på jobb som prøver å gjøre verden til en bedre plass å leve

Så når man er short, har man veldig mange folk som jobber imot seg.

3 Likes

Anders Skar sa det på en av de første podcastene fra Pengepodden hvor også Karl Oscar Strøm deltok.

1 Like

Helt feil. Det er enkelt fordi jeg har sittet i cash hele tiden. Og dermed trolig ligger på topp i avkasting i Norge i denne perioden. Slik det også trolig er siste 5 år.

De som kjøper på bunn og selger på topp i denne perioden finnes ikke.

1 Like

Jeg må si jeg er enig i mye av det du skriver, sånn generelt, også i uenig i en del. Men en ting jeg ikke er så glad i er skryt. Og der scorer du høyt.

4 Likes

Litt høy på oss selv, men det er jo fredag så er vel lov å legge på litt ekstra… :slight_smile:

2 Likes

Det gjentar du også og det er notert. Jeg er ikke så glad i Janteloven. Og der scorer du høyt. Jeg er av den personlige meningen at folk skal skryte over seg selv der de kan og innrømme sine begrensninger og feil der de må. Det gjør jeg. Så det går begge veier.

3 Likes

Du står fritt til å mene hva du vil, men vi kan jo sjekke Shareville, er sikker på det finnes en mengde som har tjent mer enn deg i år. Hvorfor du er opptatt av å måle størrelse på … eh, kontoen skjønner jeg ikke, men du får kose deg med det, og inntrykket du etterlater deg hos resten her inne :wink:

8 Likes

Jeg kan komme med en motvekt, jeg er sikkert en av de som har tapt mest her inne… Men faen det er moro å drive med aksjer… :slight_smile: :slight_smile:

6 Likes

Jeg kan slenge meg på. Tjent mange ganger og tapt noen ganger. Ikke alltid bare bare. Men gøy er det👍

Jeg startet for noen år siden med kjøp av gruveselskaper, vi snakker ikke om de som tjente penger for det var for kjedelig måtte så klart være de som hadde mange planer…

Det tapet har jeg ikke hentet inn enda, så kan jeg plusse på noen smeller til :slight_smile: Jeg får det kanskje igjen en dag, men det ser ikke ut som at jeg har lært heller… :slight_smile:

1 Like

Stå på, ønsker deg lykke til på veien tilbake​:+1::+1: