Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Kan jo hende jeg klarer å snu minus til pluss en dag :slight_smile: Har prøvd å tatt ned risikoen det siste året, det funker bra til corona kom å sparket beina unna :slight_smile:

Håper du finner en skikkelig god aksje som tar deg i pluss igjen👍

2 Likes

@Nocturne Den der sier mer enn 1000 ord.

1 Like

God trading skal være kjedelig

Analyse, planlegging, utførelse omatt og omattat

Kontroll på risiko er pri nr 1

3 Likes

Ønsker alle lykke til jeg og har jo absolutt ingen egeninteresse av å snakke markedet ned. Jeg mener bare at det er helt åpenbart at det skal kraftig ned og at alt annet er en midlertidig utopi forårsaket av de som kan styre kursene der de vil og et enormt ønske blant folk om ikke gå glipp av avkastning enten kursene går ned eller opp.

At de som taper innrømmer sine tap anser jeg som en stor styrke og gjør at jeg har mer tro på at de vil klare seg enn de som sitter og bare limer inn kommentarer om hvor mye de tjente den ene dagen kursen gikk i sin retning og holder kjeft resten av tiden. Jeg har som kjent postet alle mine kjøp og salg her på forumet innen 5 minutter etter kjøpet. Som oftest innen 1 minutt. i 10 år. Så alle vet at jeg ikke sitter på store tap jeg holder kjeft om. Slik som en god del andre gjør.

At dere fortsatt tror at dere vet bedre er jo bare lekkert. For det gjør det lettere for slike som meg å dumpe aksjer på topp og kjøpe på bunn. Vi som ikke må sitte investert hele tiden mener jeg.

At du @nocturne fortsatt tror at jeg bryr meg om inntrykket jeg etterlater meg i det korte bildet gjør bare at jeg tror du er tunglært. Det er det lange bildet jeg bryr meg om. Og når alle ser at jeg var en av få som tolket utviklingen riktig og tjente en drøss av penger så får jeg nok flere følgere etterhvert. Det er det som betyr noe for meg. Motivasjonen min er å vise at nok en gang så ligger nøkkelen til suksess i å gjøre det motsatte av alle andre. Det gjelder også nå.

Jeg vet det blir mye giring på deg Noc etterhvert. Både opp og ned og ønsker deg lykke til med det :wink:

Liker tankesettet ditt selv om jeg synes du er usmakelig til tider. :joy: Håper du har rett at bunnen ikke var på 615 :bear:

Saving grace er at du har få problemer med å innrømme at du tok feil. :sunglasses:

1 Like

Helt korrekt Christian. Jeg er usmakelig til tider. Jeg må være så høflig og grei i jobben min. Så derfor tar jeg det litt ut i motsatt retning på forumet. Jeg antar at investorer er bedre på å takle usmakligheter enn det boligkjøpere og vanlige folk gjør.

Jeg innrømmer glatt når jeg tar feil og innrømmer glatt mine negative sider som at jeg kan være usmakelig og skrytete. Jeg prøver dog å ikke la det over til mobbing og slike ufine ting som går ut over andre, men holde meg mest mulig saklig. Folk må lære seg å godta kritikk og å få den nakne sannhet servert usminket på et aksjeforum. Jeg er ikke her for å bygge opp selvfølelsen til folk mens de taper pengene sine.

Etter mitt syn er det de som sitter og heier frem nybegynnere til å shorte over helga og gire oppover i dagens situasjon som gjør folk store bjørnetjenester. Jeg forsøker å få folk til å våkne ut av den massepsykosen mange sitter i for tiden.

8 Likes

Bjørnetjenester​:bear: Så sant som det er sagt! :joy:

1 Like

Kjenner folk som sier at de kan ikke selge nå fordi de har tapt for mye. Så har de fortsatt 2 millioner igjen. Gud bedre… De er jaggu optimistiske folk! Bare se på hva alle handelsorganisasjoner sier. Hva sier Virke nå? Hva sier bedriftseierne på Fitjar, i Bergen, i Stavanger og Oslo? Ja, stort sett alle unntatt Bagger/Gordon sier det samme nå. Alt stoppet opp. Vaksinen er klar om over 1 år. Lett.

:joy: :joy:

Han er jo også medeier i en restaurant som nok merker det

Bortsett fra at det er litt verre med forretningsreiser, så har vi i vår bedrift ikke merket noe til krisen. Ingen av våre leverandører har meldt om forsinkelser på ordre vi har inne, leveringstider på nye ordre er omtrent på nivå med tidligere. IT-firmaet vi bruker har ikke meldt om noe spesielle effekter. Produksjon går som normalt, både her i landet og i utland. Dette gjelder både engineering og fabrikasjon.

Nå kan dette selvsagt sees på som anekdotisk bevisføring, men det kan jo også tenkes at hjulene fortsetter å spinne i mange deler av samfunnet selv om det ser litt dystert ut.

5 Likes

Godt sagt!

3 Likes

Det gleder meg å høre. Det er noen som får mer jobb når andre må legge ned og og alt er ikke svart. Det er bare det at det meste er helt svart. Altså ikke at de får litt færre kunder enn før. Men de får ingen! Og dette er så omfattende at det kalles menneskehetens største krise siden 2. verdenskrig av nasjonale aviser så vel som politikere og økonomer. Men likevel så kjøper folk aksjer langt langt oppe her nær toppen.

Nær toppen

1 Like

Ja, nå gjelder dette alle vi har kontakt med i vår bransje. Ingen melder om noe særlige problemer som følge av viruset. Dog måtte en av våre konkurrenter permittere en haug med ansatte pga det som skjer (om dette skyldes Corona eller om det faktiske problemet ligger i driften skal ikke jeg uttale meg noe særlig om).

Jeg liker å følge sentimentet i markedet gjennom ulike fora, og mitt inntrykk er at mannen i gaten i utgangspunktet kjøpte dippen ganske tidlig (med belåning). Når posisjonene begynte å vise -10% begynte vedkommende å bli usikker og når den nådde -20% ble den solgt. Da var vi sånn ca på bunn. Jeg så til og med en haug med investorer som vanligvis holder for alltid selge rundt 2100 på sp500 fordi de var så sikker på at det skulle videre ned. Nå virker det som om mannen i gaten selger aksjer fordi de er sikker på at det er et bearmarket rally vi ser. Om det er det rette er vanskelig å svare på akkurat nå, men jeg er helt sikker på at både bears og bulls kommer til å bli lurt. Jeg kan se grunner til at vi skal ned mot 1800 på SP500, men det er ikke sikkert at vi kommer dit. Kan fint få en lengre konsolidering i dette området før markedet bestemmer seg for videre retning. Gjelder å tilpasse seg og være åpen for at alt kan skje.

9 Likes

Kjøpt Bear posisjon på Dowjones, regner med å sitte litt på den nå når USA dødstallene eskalerer kraftig fremmover og arbeidledigheten øker massivt, negativ job vekst… kan jo ikke gå noen annen veg en nedover på Dowjones på mellomkort og lang sikt. Men det er jo bare min tolkning :slight_smile:

1 Like

Tja… vet ikke lenger.

2 Likes

Ville heller sagt at alle er så sikre på alt. De intelligente er ikke mindre sikre på seg selv enn de uintelligente. Med mindre de snakker om hvilken teori som er riktig av relativitetsteorien og kvantefysikken og sånt.

:joy: :joy:

I enklere vurderinger som om det er lurt å kjøpe aksjer nå, om Trump er smart og om dagens regjering er bedre for samfunnet enn alternativet så er alle like skråsikre. Men bare jeg har rett.

Hm, ja, jeg må være tunglært for jeg forstår ikke hvordan man kan tjene “en drøss med penger” i markedet når man står på sidelinjen og ser på :blush:

Giringen går helt fint du, takk som bryr seg. Mars var definitivt en av de beste månedene jeg har hatt siden jeg aktivt begynte å trade.

Lykke til du også, regner med vi får vite når du begynner å gjøre noe så får vi se hvor “rett” du har i din skråsikkerhet :wink:

2 Likes

Børsen er jo totalen av bulls vs bears, dersom det finnes flere dumme skal vi opp? :thinking:

Neida, skål @Morti og god helg :slight_smile:

Er posisjonert for opp og nedtur ish fordi jeg rett å slett ikke vet retningen, så får vi se hva tiden videre bringer.

1 Like