Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Spørs vel det. Med ravgale MDG på fremmars skal det bli forbudt (!) med privatbiler i Oslo fra 2017…

:confused:

Kun fossilbiler :wink:

2 Likes

Ok da, en ikke så ubetydelig presisering det! Men likevel…

1 Like

Vi kjøpte en tomannsbolig i dag :slight_smile:

Fikk nesten alt vi ønsket oss i ny bolig og til under summen vi hadde fryktet å måtte bruke (dog 300k over takst, men men…). Gøy å vinne en budrunde til en forandring.

Hvis noen lurer på når boligboblen sprekker og prisene stuper, så blir det på torsdag fordi det er da vi skal signere kontrakten :wink:

14 Likes

Gratulerer med ny bolig! Du kan sjekke her før du tar store grep for oppgraderinger:

Det var på Næringsforeningen i Trondheim sitt årlige arrangement Manifestasjon 8. september, at statsminister Erna Solberg lanserte seks tiltak regjeringen vil foreslå i statsbudsjettet for 2016. Det ene tiltaket var å innføre et ubyråkratisk skattefradrag for enøk-tiltak i hjemmet i tråd med regjeringsplattformen. - See more at:
http://www.nbbl.no/Nyheter/articleType/ArticleView/articleId/6654/Enk-Lekkasje-fra-statsministeren#sthash.gaM7gor4.ugRG4R3J.dpuf

3 Likes

Ikke helt fersk (fra juli), men fortsatt relevant

QE feeding Europe house price bubble, says study

Germany, Norway and the UK are judged most at risk because ultra-low interest rates and bond yields have fuelled rapid house price growth, said the report by Moody’s Analytics.

Since 2010 average house prices in Norway have risen more than 30 per cent, in Germany by nearly 25 per cent and in the UK by nearly 15 per cent, Moody’s Analytics found.

The rises are buoyed by rapid growth in big cities such as London, Oslo and Munich, where properties are “becoming increasingly overvalued”, it added.

The greatest risk of a bubble lies in Norway, the researchers said. Concern has been mounting there for some time. In 2012, the IMF lowered the country’s growth forecast, blaming rapid house price growth.

Norway’s Financial Supervisory Authority said this year that falling interest rates were pushing the housing market into an upward spiral. Despite this the Norwegian central bank has continued to cut interest rates in an effort to prop up the economy in the face of low oil prices.

http://www.ft.com/intl/cms/s/0/739a3700-2eeb-11e5-8873-775ba7c2ea3d.html#axzz3oTU4CqVr

2 Likes

Professor: Dåliga signaler på bostadsmarknaden
– Ja. Jag var ganska säker på att det inte var en bubbla för några år sedan. Nu är jag inte lika säker.

John Hassler är en av landets tyngre ekonomer. Han är professor vid Stockholms universitet och ordförande för regeringens finanspolitiska råd. Han betonar att det är hans åsikter, inte rådets.

Skulle du köpa en bostad i Stockholm i dag?

– Jag skulle titta igenom min ekonomi och fundera igenom vad som skulle hända om jag köper en fastighet som sedan faller mycket i pris. Det kan hända.

Tar disse professorene hensyn til det politiske vanstyret som er i Oslo/Norge?

  1. At det for eksempel er umulig å få bygget ny t-bane- eller togtunnel under sentrum.
  2. At det er plent umulig å få bygget t-bane til Fornebu eller Nesodden, fordi som omtrent den eneste byen i Europa så bestemmer ikke Oslo over sine nærområder, fordi de ligger i andre fylker.
  3. At antall arbeidsplasser i byråkratiet i Oslo øker hvert år.
  4. At masser av nye innvandrere skal bosettes i Oslo hvert år.
  5. At alle studenter nå skal ha egen leilighet.
  6. At du straffes for å betale ned lånet ditt, jeg ble selv tvunget til å ta opp mer lån for å bygge på huset fordi jeg satt med så lite lån at jeg fikk formueskatt.

Selv har jeg kjøpt en ekstra utleieleilighet og lager nå utleiehybel i huset mitt. Jeg er ikke så redd fordi jeg stoler på at det politiske vanstyret fortsetter, synes egentlig at politikerne blir mer og mer inkompetente.

6 Likes

Bra post! Meld deg inn i politikken og få orden på tingene. :slight_smile:

2 Likes

Sykt

4 Likes

Den der leste jeg på sengekanten i går kveld, himmel og hav! Håper det er stort potensiale i tomten på 1,7 mål.
Glad jeg forholder meg til boligmarkedet i Bergen, her er det høyt men samtidig litt edruelig…

1 Like

Noen som har plan og bygg på hurtigtast og får gjennomslag for det meste mens andre sliter med å få oppført en standard enebolig…

1 Like

“Det kan fortsette i evig tid”

Eller så kan det komme en korreksjon eller krakk som det pleier å gjøre etter bobleverdsettelser rett før en økonomi går inn i resesjon :slight_smile:

1 Like

“Det kan fortsette i evig tid” hører hjemme sammen med utsagn som: “I have returned from Germany with peace for our time.” som ble sagt av Chamberlain etter et møte med Hitler i 1938. Fullstendig på jordet. Samtidig, umulig å si NÅR det smeller. :wink:

4 Likes

korreksjonen kommer nok, men ikke før renta stiger.
Så det bør være gode muligheter for å tjene noen kroner i boligmarkedet frem til 2018, kansje lenger

Ja, men dersom bankene må begynne å ta kredittap på grunn av oljekrisen så er det begrenset hvor mye de kan låne ut før det blir veldig tynne balanser. Da blir det også dyrere for bankene å finansiere lånene, og dette vil vises i renten som sluttkunden betaler. Det betyr at du får låne mindre og til høyere rente. Det er ikke uten grunn at DnB handles til P/E 7. Aksjemarkedet priser inn risikoene, men boligmarkedet henger etter (i Oslo).

Ja, det er en interessant betraktning som jeg nok ikke har vurdert spesielt sterkt.
Nå har jo ikke utlånstapene materialisert seg i spesielt stor grad enda, og eksponeringen mot sektoren varierer fra bank til bank.
Jeg er altså litt mer tvilende til i hvor stor grad det er en direkte sammenheng mellom markedsrente på boliglån og en enkelt bank sitt tap på utlån til O&G selskaper.

1 Like

stod forøvrig en artikkel relatert til dette på e24 idag

1 Like

Ja, hvis vi er heldige så har bankene forberedt seg godt nok på dette. De er vel i hvert fall bedre kapitalisert enn 2008.

Det er ikke bare selve renten, men tilgangen på kreditt som er viktig.

Men dette henger også sammen, tenk deg at du kanskje har avkastningskrav på 5, 6 eller 7% på egenkapitalen (eller enda høyrere dersom aksjemarkedet faller litt sammen). Og jo mere egenkapital som skal til for å låne ut til bolig jo høyere påslag må banken ha på utlånsrenten.

1 Like

jeg er med på tankegangen.
en oppveiende effekt er jo styringsrenten, som pr nå MÅ falle for å stimulere til økt forbruk og investeringsvilje.

En annen effekt av oljekrisen er jo tilflytting til pressområdene, som isolert sett vil presse prisene oppover. Pr nå så er jo dette en trend som øker.

Så, jeg er fortsatt positiv til boligmarkedet i 2016, og kansje også i 2017. jeg har ikke tro på et fall, men tror heller at veksten stopper opp (utlånsrenten kan ikke falle så mye mer, lønnsveksten stopper opp, strammere arbeidsmarked, men bolig vil fortsatt være skattemessig fordelaktig)
Kredittilgangen som du tar opp, kan kansje bidra til at veksten stopper opp tidligere.

3 Likes