Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles salgstall (FUNCOM)

CE har jo biomes som kommer

2 Likes

Nå med en tilsynelatende stabilisering av kurs rundt her vi er nå, så tenker jeg på noen muligheter:

Kjøpe ytterligere på disse nivåer FØR kvartalsrapport hvis man tror på nyheter her. Tradisjonelt sett har de vært tørre og lite spennende men det kan være det kommer noe her, både videre planer, salgstall, ny biome mm. Det kan være flere som tenker som meg og at kursen går noe opp pga av dette.

Motsatt kan det være forventninger om at det kommer noe snadder 28. februar, som fører til at hvis det ikke kommer så kan det bli solgt ned litt etter rapporten, kjøpsmulighet, da må man selvfølgelig være rask på labben når melding kommer. Om et ikke kommer melding om noe gøy nå i slutten av mnd, så vil jeg tro det er nært forestående.

Vanskelig å vite hva som kommer av disse og hvilken tilnærming man bør velge. blir nok til at jeg holder meg til opprinnelig plan med kjøp på hver ca 30 øre ned. Siste kjøp på 4,28

1 Like

Nå har jo kursen falt i 2dager… litt usikker hvordan det er stabilisering :wink:

2 Likes

Volumet og mindre herjing fra visse aktører

Ikke stort fall i dag da, kan trolig ende litt opp også.
Synes denne korreksjonen minner veldig om det vi hadde fra 4 til 3 kroner i slutten av Januar. Om historien gjentar seg suser vi avgårde igjen om noen dager :slight_smile:
Forhold mellom kjøper/selger er tilbake på fornuftige nivå også nå etter en ekstrem overvekt av selgere de dagene det falt mest. Var over 12 mill i salgsposter da kursen falt 15%, mot 1-2 mill på kjøp (Faktor på ca 0,12 ble observert). Nå har vi en faktor på ca 0,8.

2 Likes

Base case Funcom

Har fått litt tilbakemeldinger på estimatet mitt og her kommer en oppdatert utgave.

  1. Jeg var kanskje noe positiv da jeg estimerte positiv operativ cash flow uten CE med fallende inntekter fra de gamle spillene. Justeres til -1.5 MUSD 2017 og -3 MUSD 2018. Dette er altså omsetning fra de gamle spillene minus alle kostnader utenom de som er knyttet til CE (og nedskrivinger da dette ikke er en cash post).

  2. Jeg hadde lagt opp til 500 tusen solgte på Steam i 2018, dette er trolig for lavt, men på den annen side vil spillet selge med noe høyere rabatt enn jeg la opp til. Øker antall solgte til 1 million, men senker estimatet på netto pris til 18 USD. Jeg legger opp til totalt antall solgte på Steam 2017 og 2018 2.5 millioner. Mot Ark 4.5 og Rust 5.1 totalt solgt på Steam hittil.

  3. Flertallet her på forumet forventer at CE skal selge mer totalt på konsoll i løpet av 2017 og 2018 enn på Steam i samme periode. Jeg øker derfor antall solgte totalt på konsoll til 3 millioner over 2017 og 2018. Det blir feil å legge seg alt for høyt over Steam da spillet har kortere tid å selge på da lanseringene kommer noe senere.

2017
Steam: 1.5M
XBox: 1 M
Total: 2.5M
Net revenue per customer: 15 USD
Total net revenue: 37.5 MUSD
Other operating cash flow -1.5 MUSD
Tax: 22%
Total operating cash flow 28 MUSD

2018
Steam: 1M
XBox: 0.5M
PS4: 1.5M
Total: 3M
Net revenue per customer: 18 USD
Total net revenue: 54 MUSD
Other operating cash flow -3 MUSD
Tax: 22%
Total Operating cash flow 41 MUSD

Dette gir positiv cash flow på 61 MUSD før investeringer, investeringene blir høyere enn jeg har satt av under, og det blir spennende å se hvordan de klarer å få satt denne kapitalen i arbeid, og hva det vil bety for 2019-2020. 1 krone investert i 2016 og 2017 gir over 6 kroner ut i løpet av 2017 og 2018 dersom mitt scenario slår til, så blir det spennende å se hvilken avkastning de får til på fremtidige prosjekter.

30 Likes

Kjem CE i boks-i-butikk når det er ferdig med Early access?

Nei, fjortentegn

1 Like

Hvordan skal man tolke fallet i “Steam’s player numbers” på CE mot Ark og Rust?

Ark 80K ved release. Etter en mnd ned til 75K (Nedgang på 5K a`6,25%)

Rust 59K ved release. Etter en mnd ned til 49K (Nedgang på 10k a`17%)

CE_ 53K ved release. Etter 14 dager ned til 33K (Nedgang på 20k a` 37,75%)

Mulig jeg legger for mye i disse tallene, men jeg er langt i fra overbevist over denne utviklingen.
Det er tidlig ja, men kurven peker rett ned. Hvor mye betydning skal man legge i dette?

Skjermbilde 2017-02-14 kl. 21.35.20

3 Likes

Viss man ser på in game antall på ark og disse som har solgt millioner av spill så ligger de 15-30 k over CE som har solgt 400 k ish. Der e nok MANGE som spiller for honor og slik om dagen ! Så dette vil gå i bølger , når nye patch er ute og servere begynner og bli stabile så ordne det seg , går eg ut i fra!

På dette tidspunktet i salgsløpet til ark så kjørte de rabatter. Det gjør ikke CE.

1 Like

Følger deg ikke på den sammenligningen.

Salget begynte 11 dager etter release. Av det jeg kan se.
Da var Ark enda i 77,5k ned 3% ca.

CE stuper 37% etter 14 dager!

Hadde CE kjørt samme salget nå hadde ikke effekten vært i nærheten da fallet allerede er milevis i fra det som var utgangspunktet for Ark ved salget.

1 Like

Ark har stupt fra 100k samtidige til 64k på et par uker nå. Det er 36% Ras.

3 Likes

Kom igjen @holmes !
Dette handler om utviklingen i starten, er det til å misforstå?

Utover det er Ark fra sommeren 2015

Sett på det samme og følger deg i bekymringen over dette, i hvert fall kortsiktig. Blir ikke overrasket om vi ser ytterligere kraftig fall i salgstall neste to dager. Vil tro markedet reagerer negativt på det.

En stor forskjell er at CE må “bryte seg inn” i et mer mettet marked (enn ARK/Rust), mot konkurrenter som har hatt lang tid på å forbedre sine spill. Jeg syns at kurven over salg og spillere er naturlig m.t.p. at CE er i EA, og at det er to store spill i survivalsjangeren som må utkonkurreres. Hadde CE vært ute før ARK eller Rust hadde det nok sett helt annerledes ut. (I tillegg til dette er CE lansert i en veldig stille tid på året.)

Jeg tror at Ce vil ha en veldig solig kjerne av spillere som vil rekruttere flere enn fallet vi ser, når flere bugs er fikset og det er patchet inn mer innhold, som en ny biome. Det var en stor hindring når Pingperfect ikke klarte å levere og offisielle servere var nede en uke, men CE har tross alle store og små problemer prestert bedre enn jeg hadde våget å håpe før release.

Alt i alt har jeg, etter 40 timer i spillet, konkludert med at her er det et enormt potensiale og jeg gleder meg til å se hva Funcom kommer med (det er i dag annonsert en stor patch som skal komme de neste dagene, og den skal løse mange av dagens problemer).

Kortsiktig kan det godt være at markedet reagerer negativt, men langsiktig er jeg veldig positiv. Første biome kombinert med et salg ser jeg for meg kan bli som en release 2.0, og gi veldig store utslag, i hvert fall kombinert med “mostly positive rewievs”. :slight_smile:

7 Likes

Hvem var Ark og Rusts store konkurrenter ved lansering? Og hvordan var utviklingen til konkurrentene? Se det som et oppfølgingsspørsmål til Holmes kommentar fra min side.

@t_h

Godt observert! Fallet er mye større enn jeg trodde når du oppgir det slik i %.

@Malvin - mener du folk som spiller CE har gått over til For Honor? Det tror ikke jeg. Det er jo to vidt forskjellige spill?

Dette var optimistisk @holmes - noen kommentarer (og takk for at du poster dette, lærerikt!)

  • Hva baserer du operating expenses på? Hvorfor vil ikke dette øke i 2017 og 2018?

  • 1 mill. solgte på Steam neste år tror jeg er for høyt men med masse rabatter og nye biomes - kanskje. Er litt skeptisk.

  • Husk at når du tar med ARK tall at ARK har solgt så mye på 3 (4?) år mot ditt grunnlag 2 år.

  • Nettopris er noe for høyt. Ville heller sett en mer konservativ linje her på 15-16 USD netto.

Senket du bare operativ cash flow med dette beløpet? Jeg tenker at Funcom nedbemanner på AoC og TSW teamet og oppbemanner på CE og andre nye prosjekter. Mao at investeringene øker.