Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Unconquered (Petroglyph/Funcom)

Dere to troller nå.

Jeg har ALDRI sagt at det viser noe annet enn at interessen som fremkommer ut av google søk er lave.

Det er bevist at søkene er lette å manipulere oppover. Så dersom antall søk skulle plutselig ta av bør folk ignorere det. Det er det jeg sier. Jeg beskytter de tekinvestorene som ikke forstår seg på dette og plutselig kan finne på å kjøpe aksjer fordi en av dere (f.eks.) plutselig skulle kjøpe aksjer fordi en pil plutselig skulle peke oppover. Jeg avslører den taktikken før den blir brukt, kan man si.

Det har jeg aldri sagt. Troller du? Jeg ser ikke verdien av å bruke google trends til å vurdere kjøpe eller salg av aksjer i Funcom. Det er det jeg har sagt HELE TIDEN.

Og skal man sammenligne så er det greit å være klar over at ulike spill har ulike mengder søk, men kan like gjerne ha likt antall solgte spill etter en uke. Totalt ubrukelig fordi det varierer så veldig hvor stor sammenhengen er mellom søk og antall solgte.

Jeg holder etikk høyt. Derfor har jeg avslørt en teknikk som hadde potensiale til å lure folk til å kjøpe aksjer i funcom basert på at en graf plutselig tar av. Når den grafen er veldig lett å manipulere. Hadde jeg vært slik som enkelte jeg ikke skal nevne navn på så hadde jeg bare kjørt det eksperimentet fullt ut og cashet inn på folk som tror at google trends har noe som helst å si for hvor mange salg de får om 3 uker.

Slik dere to holder på og hauser Google Trends tall nå så kan dere selv gi folk inntrykk av at det er akkurat det dere holder på med. Uten at jeg skal påstå noe som helst. Jeg tror jo ikke det selv. Men det er det dere gir inntrykk av nå, spør du meg.

1 Like

Vel, jeg ser verdien av å sjekke google trends, for hvis den er for lav, opp mot konkurrende spill, så er sannsynligheten for at spillet selger godt lav. Selvfølgelig mulig, men den er lav. Det har vært poenget mitt hele veien her.

Jeg har vel dratt det opp siden du har kongetro på at CU kommer til å selge som hakka møkk :slight_smile:

1 Like

kongetro på at CU kommer til å selge som hakka møkk :slight_smile:

Det der er helt feil. Jeg ligger bittelitt over snittet på målingene her på forumet.

Dere lirer av dere påstander som gjør at jeg bare mister totalt respekten jeg hadde for dere. Tidligere syns jeg dere begge var kjekke og saklige. Nå fremstår dere bare som totalt usaklige og uten evne til å forstå det som blir skrevet på godt norsk. Jeg gleder meg ikke til å se hvordan dere endrer innhold i postene deres når dere har kjøpt igjen. For jeg blir dårlig i magen av å se det skje foran øynene mine.

At sannsynligheten er lav for at et spill selger greit helt uten søk på Google trends er bare helt feil og avslører deres intensjoner og manglende evne til kritisk tenking uten korrelasjon med mengder aksjer på konto. Ingen med en minimumsinnsikt i gamingsverdenen kan si noe slikt. Har dere faket kunnskapsnivået om dette her hele tiden? Jeg trodde dere kunne litt om saker og ting jeg.

CU kan selge dårlig, helt ok eller kjempebra. Helt uavhengig av Google Trends søk. Det er ca 30/30/30 spør du meg.

Hvis søket hadde vist mange søk på CU nå så hadde jeg endret prosentvis deling til 10/45/45, hvis jeg trodde det var vanskelig å manipulere tallene oppover. Det er det ikke. Da er tallene ubrukelige uansett. Med mindre man kan måle, på andre måter, at den interessen som Google Trends gir inntrykk av kan stemme.

2 Likes

Tenker folk får vekte variabler slik de selv ønsker. Personlig ser jeg liten verdi i Google Trends før noe som minner om relevant PR begynner.

Den desidert viktigste variabelen hittil er pressedekningen og omtalen av spillet som robust og morsomt (særlig i Co-Op). Dét er nok til å utløse salg i nisjen Funcom sikter seg inn på.

Å se på veldig mye annet på dette tidspunktet mener jeg er et godt eksempel på å ikke se :evergreen_tree::evergreen_tree::evergreen_tree: for bare :evergreen_tree:.

For øvrig er det fint at forventningene er lave.

3 Likes

Steam global best seller:
Rage 2: 14.
A plague tale: innocence: 69.
Warhammer: Chaosbane: 636 (men peaker i det siste langt høyere).
Conan Unconquered: 862 (ingen vesentlig høyere peaks).

(kilde: gamevizz, og endrer seg kontinuerlig men du kan se trenden - tar her med de to nederste for å illustrere)
image
(de rette linjene skyldes at i store perioder - nesten hele tiden - så er conan unconquered utenfor topp 1 000).

image

Steam wish list:
https://store.steampowered.com/search/?filter=popularwishlist
Rage 2: 5
A plague tale: innocence: 8
Warhammer: Chaosbane: 15
Conan Unconquered: 89

Steam Community:
Rage 2: 43 954
A plague tale: innocence: 30 735
Warhammer: Chaosbane: 24 226
Conan Unconquered: 5 813

Dere har helt rett i at alt dette betyr absolutt null og niks i det øyeblikket spillet lanseres. I tillegg så må jeg legge til at jeg ikke tror wish list, eller preorder, eller steam community betyr så veldig mye - men de bekrefter likevel inntrykket fra google trends i dette tilfellet.

Per i dag er interessen for spillet bortimot helt død. Det er ikke en situasjon som trenger å vare, men det er virkeligheten per dags dato. Og så endrer den seg kontinuerlig når data endres.

Jeg påstår ikke at Conan Unconquered skal eller vil eller må selge dårlig. Jeg påstår at det er på vei til å selge dårlig, og jeg baserer den påstanden på beviselig lav til ikke-eksisterende interesse i markedet.

Alt nullstilles uansett i det øyeblikket spillet lanseres, for da har man mye mer fornuftige data å forholde seg til (som CCU og reviews). Det er alltid veldig stor usikkerhet rundt det å gjette på salg før en lansering, men det går faktisk an å prøve å gjøre seg opp en objektiv mening om hvor stor eller liten interessen er for øyeblikket.

8 Likes

Det jeg synest er litt spennende er “conan game” trenden.
https://trends.google.com/trends/explore?q=conan%20game

Ikke direkte CU relatert men men…

2 Likes

Google trends har alltid vært et bra verktøy for å sammenligne med, og det tror jeg det vil være her også. Etter hvert vil søkevolumet bli såpass stort at det ikke lar seg manipulere så lett.

Kan ikke se at noen har sammenlignet They Are Billions. På trenden til TAB kan man se at det ikke akkurat tok helt av på trenden det heller, før det hadde gått en stund. Riktignok hadde det en større peak enn CU akkurat nå en måned før release, men det har sikkert sin naturlige forklaring uten at jeg har giddet å sjekke opp i det enda. Uansett er poenget med det hele at det ikke starter med en voldsom peak ved utgivelse, som det vanligvis gjør…peaken til TAB kom drøye tre uker etter release. Det samme tenker jeg fort kan skje med CU.

image

3 Likes

Jeg har jo sett på det.

Men det viser viktigheten av å ikke lenger bruke google trends eller annet etter lansering. Da er det andre ting som betyr noe.

Som dette (they are billions på steamdb):

Så ja, det er ikke sånn at håpet er ute. Det er bare det at de beste indikatorene før lansering er negative - og så må man huske på at alt nullstilles ved lansering (eller hvis ting endrer seg).

1 Like

…presseomtale og previews? Det er nå den variabelen jeg tillegger desidert mest vekt - helt uavhengig av hvordan andre variabler ligger an (i positiv eller negativ forstand).

2 Likes

Det er opp til alle å legge vekt på hva de mener.

Jeg følger det er enklest for egen del å forsøke å måle interessen i markedet, da det er lettere å måle opp mot andre spill. Det er mye vanskeligere å måle “positiv omtale” mot “positiv omtale” på andre spill.

2 Likes

Ja, man må jo anlegge det perspektivet man mener er mest relevant fra case til case.

Her har man et spill med en helt spesifikk formel som sikter seg inn på en ditto konkret liten nisje, og som etter omtale å dømme (både journalister og spillere) er et godt produkt som er morsomt å leke med - særlig sammen med andre (co-op).

Det er ikke rakettvitenskap for Funcom å markedsføre dette effektivt til nevnte nisje når tiden er inne. Er CU robust og morsomt i tillegg, vel, da blir salget (minst) helt alright.

Så enkelt mener jeg er det ligger an i dette tilfellet.

3 Likes

Green Man Gaming kjører spesialtilbud til sine abonnenter. Fikk denne mailen for en time siden.
image

11 Likes

Jeg troller ikke jeg er bare uenig med deg. Du påstår følgende:

Som @Christian også påpeker så er det bevist at man ved få hjelpere kan lage topper i en graf når interessen er ekstremt lav og man ikke legger inn et annet sammenligningsgrunnlag. Dette betyr absolutt ikke at Google Trends er enkel å manipulere til nivåer som er av betydning. Jeg mener du overtolker resultatet av testen din veldig. Selvsagt kan man leie inn masse folk til å søke men det er jo bare meningsløst da det krever enormt mye og man oppnår relativt sett lite. Så jeg tror rett og slett ikke at det er tilfelle. Og den store forskjellen i vårt syn ligger vel egentlig i hovedsak i det.

Hvis jeg hadde fjernet det jeg uthever i sitatet ditt nedenfor så har du essensen i mitt syn med dine ord :slightly_smiling_face:

Jeg ville kanskje brukt 35/35/30 for å ha noe som summerer seg til 100 da siden jeg er litt tallnerd :laughing:

6 Likes

That’s the operative word here: fun. Petroglyph knows what it’s doing - it’s been making real-time strategy games for as long as I can remember - and with a strong template and an iconic licence, it was well away. But it’s a safe game. It’s not like playing They Are Billions for the first time, or Frostpunk for that matter - the survival city-builder where you fight the cold. It’s not fresh and exciting. But on the other hand there’s not a lot to object to. Unconquered is solid; it’s just, well, fun.

Som jeg har sagt en del ganger nå, spillet er robust og morsomt - sånt selger.

16 Likes

Hehe, nei du tror ikke det nei. Hør her da, 3 venner søker en gang og 2 venner søker 1 gang fra hhv hjem og mobil på farten. Og så får du dette som resultat:

image

Bare sånn helt enkelt og på 30 minutter så kunne jeg ha triplet det resultatet dagen etterpå. Og triplet igjen oppå der dagen etter det igjen.

Det kan jeg gjøre helt enkelt alene uten å betale en krone om jeg hadde brukt et par dager å planlegge det. Garantert. Da ser du for deg den grafen der. Om jeg da hadde timet det samtidig med ny lanseringsvideo, så skal du få meg til å tro at det ikke hadde hatt betydning… yeah right hehe den va goe :rofl:

Jeg husker for mange år siden her på forumet så var det en som snakket om “the good old days” under Age of Conan lansering. Hvor sitat “vi drev og lagde script for masseregistrering av” jeg lurer på om det var forum navn eller betapåmelding. akkurat hva det var husker jeg ikke helt, men det var gjort for å påvirke kursen i hvertfall. Det husker jeg godt. Det var i 2008.

I dag er det enkelt å manipulere ganske mye på nettet. Jeg gjorde bare en utrolig simpel test på 2-5 minutter. Derfor ser jeg for meg hva jeg kunne klart om jeg bare hadde planlagt ting litt og kontaktet litt folk på forhånd og sånn. Satt opp et lite team, som igjen satte opp sine team med sine 2-3 beste kompiser. Deretter bombandert alle diskusjonsforum rundt alle mulige steder i 30 minutter. Bare for å få den siste triplingen (før jeg selger) OBS nå snakker jeg hypotetisk. Bare eksemplifiserer her. Jeg ville aldri gjort dette selv.

Men jeg er 100% sikker på at det finnes andre der ute som ikke har hatt og heller ikke har skrupler mot slikt. Og hadde de lagt litt energi i det og var flinke på Tek/tech…

Slett ikke meningløst for lommeboken det der om man hauser opp betydningen av Google Trends på forhånd.

Krever veldig lite. Oppnår veldig mye. Kanskje en årslønn på 2 dagers planlegging og 30 minutters utførelse per dag. Verdt det! :wink:

Og her er resultatet du oppnådde sammenlignet med et nivå som hadde vært høyst akseptabelt.

Jeg mener testen ikke i det heletatt viser det du påstår og du mener det motsatte. Helt greit. Tror vi bare skal aksepter at vi har totalt forskjellig syn på dette og gå videre.

1 Like

Nei, den grafen viser noe helt annet. Den viser forskjellen.

Jeg snakket om å vise en trend som skal gi inntrykk av 'nå tar det av her. Når det ikke gjør det.

De som sammenligner gjør noe annet. Og fortsett gjerne med det. Men skal man sammenligne. Så bør det jo være mot they are Billions. Det gir nyttig info.

Å vise en oppadgående strek nå før lansering, på egenhånd, gjør ikke det.

#t-skei

En trend har da ingen verdi om den ikke sammenlignes med noe og man vet noe om størrelsen på endringen. En økning fra 1 til 5 og en økning fra 1000 til 5000 vil jo tegne linje med samme stigningstall i en slik graf når man bare ser på det ene søket.

3 Likes

Selvfølgelig. Men da denne diskusjonen begynte. For sikkert 1 mnd siden. Ble det postet slike grafer som kun viste Google Trends trenden.

Å sammenligne søk med They are Billions er relevant. Like typer spill kan ha lignende type utvikling i antall søk.