Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Dead by Daylight salg

Var det ikke Paradox som fikk Steamspy til å fjerne Stellaris fordi salgstallene var så feil?

2 Likes

Delvis feil og delvis ville de vel unngå spekulasjon og kontrollere informasjonen

1 Like

Det er så klart mulig at de allerede har nådd break-even, men ut i fra de indikatorene vi har ser jeg ikke noe tegn til det. Det er fortsatt stor usikkerhet.

1 Like

Jeg tviler på at dataene var så veldig feil for Stellaris, metoden som er brukt burde være nøyaktig nok hvis spillet selger 500k. Det er ved salg la oss si 50k og under jeg begynner å bli skeptisk til estimeringsnøyaktigheten.

1 Like

Jeg ser ikke den helt store idé i at sammenligne med Stellaris, det er en helt anden type spil som har længere avg. playtime og betydeligt højere price point. Hvorfor ikke sammenligne med noget der minder om DBD. Dead Realm er jo nok det der minder mest om DBD, men det slog aldrig rigtig igennem.

Umiddelbart tænker jeg at The Culling er bedst at sammenligne med. Price point er nogenlunde det samme (lidt lavere), det har også fået rigtig stærk eksponering på twitch og er et pvp-spil med forholdsvis korte runder, som gør korte play sessions mere meningsfulde end f.eks. Stellaris. Det er også udgivet for nyligt så steam har nok ikke forandret sig så meget siden da. Største forskel er måske at det er early access hvilket gjorde at man ikke kunne pre-order det via steam, og måske derfor også gjorde launch-peaken lidt lavere end hvad den ellers ville være blevet. Alt i alt ser DBD ud til at performe bedre end The Culling, som nu efter knap 3,5 måneder næsten er oppe i 500k owners.

5 Likes

Enig jeg synes dette er et interessant sammenligningsobjekt

Har spart grafen for dette formålet

2 Likes

The culling hadde dag 3: 82 000 eiere på steamspy, litt lavere enn DbD. Dette var trolig også lavere enn det reelle antallet eiere, men kan gi indikasjon på utviklingen videre.

Dersom vi tror DbD vil nå 700 tusen etter tre måneder vil de ha ca doblet investeringen.

2 Likes

Så, The Culling salg ser sånn ut:

  • Dag 3 = ca 80k
  • 1mnd = ca 300k
  • 4mnd = ca 500k

… utfra user reviewene, så har de patchet spillet til å være dårligere nå enn ved launch, så får satse på at DbD går den andre veien. Da tror jeg vi kan se salg som er vesentlig bedre enn 500k etter 4mnd.

2 Likes

Google trends giver nogenlunde samme billede. Lige nu er DBD ca. 33 % over toppen for The Culling:

2 Likes

Fortsatt 1. plass på Steam :smiley:

Hadde dette vært et Funcom-spill ville regnestykkene om x millioner antall solgte allerede vært vedtatt og ferdigdiskutert.

Men om man forholder seg til virkeligheten så tror jeg vi begynner å nærme oss break-even.

5 Likes

Antall eiere øker nå med ca 50K per dag, dvs jeg tipper de kan ha solgt 180-200k fram til 04:00 i dag og fortsetter det så kan de nå 230-250K fram til i morgen 04:00. Så med dette tempoet så nærmer de seg break-even ganske fort.

2 Likes

Det morsomme er at det var ikke enkelt å se at dette skulle bli noe suksess i starten ved å bruke f.eks. google trends. Community på steam var også så og si dødt, men så over natten ble det plutselig mye mer interesse på community på steam. Forhåndssalget var heller ikke noe å rope hurra for i starten. Men med tiden til hjelp, god reklamering fra STAR, noen videoer, få en del streamere med på laget så var plutselig interessen på topp. Det er bare å gratulere utvikler og publisher med en meget godt utført jobb. Man må også huske på at dette er en ukjent IP.

4 Likes

Jeg var kanskje litt optimistisk over

Dag 5 160k DbD vs 135k the culling.

Tror 180-200k solgte nå ved denne målingen dersom vi tar bort lag.

Dag 6 189

Reelt salg ca 210

Ca like mange spiller DbD og PD2

2 Likes

Noen skrev at DbD hadde “stjålet” spillere fra Payday 2. Det tror jeg ikke noe på, for da hadde spillertallet i Payday 2 vært unaturlig høyt uten DbD. Vi kan vel konkludere med at både det nye spillet og det som straks er 3 år gammelt gjør det ekstremt bra. :smile:

2 Likes

1 uke på topp 3 er vel godkjent :slight_smile:

3 Likes

PD2 er begyndt at stige lidt på steam top sellers:
http://tools.garry.tv/steamchart/?show=218620&range=180

DBD har iøvrigt sat en højere peak CCU i dag end i lørdags og de andre hverdage i sidste uge, bortset fra release-dagen. Lad os håbe trenden holder :slight_smile:

Førsteplass på bestselgerlisten på Steam i en uke gir ca 3,78musd. Førsteplass i et helt år gir da 196musd. Jeg synes det høres veldig lavt ut? Eller er det bare en dødperiode nå, med unntak av DbD?

Tror det er veldig varierende, husk at topp 1 kan være opp til uendelig, så det er ikke mulig å lage en regel for dette.

Tror det enkleste er å si at tallene ligger 1 dag bak ved måletidspunktet fra dag 3 og fremover siden det er et snitt av de siste tre dagene. Men jeg lurer også på om snittet er vektet så den nyeste målingen veier mer (spekulasjon, men kan virke sånn på tallene).

Tipper det er solgt ca 250 nå, og det er ikke dårlig etter en uke.

1 Like