Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er teknisk analyse verdt noenting?

Du blir forbanna når folk ikke ukritisk anbefaler kjøp i aksjen du er forelsket i?

Var dette ett forsøk på å legge ord i munnen på meg og fordumme? “jeg ser på coveret og traileren at den filmen er dårlig, så jeg ville ikke sett den”. Slike ting provoserer meg, og det er synd hvis ett slikt grunnlag for vurdering skal kunne vektlegges i valg av aksjekjøp eller salg, spesielt med tanke på de som normalt handler langsiktig og ser lengre en timer og dager.

Kanskje det var et forsøk på å fordumme, eller kanskje det var litt et forsøk på å demonstrere for deg at du fremstår en smule irrasjonell når du virker så vanvittig sinna på folk som dypper tåen på å prøve å praktisere en teknikk som veldig store deler av børsverdenen faktisk forholder seg til?

95%+ av brukermassen her inne er vel strengt tatt amatører.

2 Likes

Da handler det om å høre på rett mann/menn, og de som kombinerer TA med FA. DET er hva de fleste forholder seg til. Og jeg er ikke sinna :wink:

Nuvel:

TA kan være overraskende subjektivt, og hvis det man driver med er forelskelse fremfor faktisk fundamental analyse, så blir det veldig fort til at man tegner inn mønster man håper skal slå til, heller enn de som stikker seg ut som mest vektige i chartet.

2 Likes

Nesten alle i TA-tråden forholder seg antakelig både til TA og FA, men det er sabla slitsomt å skulle presisere det i hvert innlegg…

Man må jo kunne isolere diskusjon til deler av en totalanalyse av gangen, så kan folk vurdere vekting av de ulike premisser/delene etterpå.

Er jo derfor det er egen TA-tråd

2 Likes

Derfor, og så er det også en grei måte for moderatorene å kunne dempe HO-tendensen med at når folk skriver fundamental analyse så kommer det alltid en kæl med konstant mas om “ja men kursen er jo lavere nå enn for tre måneder siden så hvorfor snakke fakta om selskapet rall”

2 Likes

Ok, da kan du gruble på det, så konser jeg heller på å treffe best mulig kjøps- og salgstidspunktet :sweat_smile:

TA fungerer fordi markedet som helhet har hukommelse. Derfor er det mer sannsynlig at man trenger mer volum for å trenge gjennom ett støtte eller motstandsnivå enn en hvilken som helst annen kurs.
Det er ikke snakk om absolutter, men om statisk sannsynlighet for at noe skal skje, slik at må ha en viss mengde observasjoner for å kunne si om en ting skal skje fremfor noe annet.

For enkeltsituasjoner eller enkeltformasjoner kan det være 60 eller 70 % sannsynlig at en ting skjer fremfor noe annet. Men det er alltid en risiko for at det som ikke er mest sannsynlig skjer

4 Likes

Dere TA-folk får sjekke ut Quantopian. Her kan dere backteste alt dere kommer på av handelsmønster basert på TA. Konklusjonen finner dere fort…

1 Like

Du kan jo fortelle siden du tydeligvis har sjekket?

Det der så jo faktisk veldig tøft ut, må sjekkes.

MEN HVA ER KONKLUSJONEN?

Her er i hvert fall en konklusjon:

1 Like

Hvordan gjør de det vs indeks? :see_no_evil:

Consider first the stocks that the technical analysts identified as strong buys. They on average proceeded to outperform the overall stock market by 7.9% over the subsequent nine months, while the stocks they recommended as strong sells underperformed by 8.9%.

Contrast that with the performance of the fundamental analysts. The researchers found that their strong buys proceeded on average to underperform the market over the nine months following recommendation — though not by enough to conclude at the 95% confidence level that these analysts were actually worse than random. Even worse, the stocks that these analysts rated as strong sells did not perform appreciably differently than those they considered strong buys.

:slight_smile:

4 Likes

Det er money management og trade management som gjør at du tjener penger på TA.
Det å finne inngang i en aksje ved hjelp av TA utgjør bare en liten del av en tradingplan

2 Likes

Ja, undersøkelsen over viser strengt tatt bare et potensiale i TA. Det du nevner er jo hva som så må til for å evne å cashe ut det potensialet.

Særlig for amatører tror ikke jeg det avgjørende med å benytte TA er å treffe blink, men det psykologisk viktige i å åpne seg for en annen innfallsvinkel enn sitt fundamentale syn. Mange her benytter brede definisjoner av hva som er å anse som fundamentalt og samtidig gis det fundamentale ofte alt for høy vekting i forhold til hva det er grunnlag for. Gjerne i form av påstander som “det fundamentale tilsier…” eller “fundamentalt underpriset”.

2 Likes

Og så komme med bortforklaringer som at det er shorteres sin “skyld” at aksjen er underpriset eller ikke blir repriset til “korrekt verdi”, eller aksjen er notert på feil børs, bare man flytter børs så blir det mye bedre. Det fundamentale er alltid topp ved elsklingsaksjen, men så er det alle disse andre faktorene som ødelegger.

7 Likes

Du kommer ikke bort fra at robothandel styrer i stor grad handelen dit “de vil”. Men det gjelder jo selvfølgelig andre veien også. Det fundamentale kan være bra uten at massene er klar over det enda. Eller at man kan se potensiale og mene det er gull tidlig, da vil jo slike faktorer påvirke mye iallefall kortsiktig

Det som er gøy/fortvilende er at man kan gjøre alt “feil” og fremdeles tjene penger på aksjer. Det kreves ingen kompetanse for å finne en vinneraksje og tjene penger

2 Likes