Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er teknisk analyse verdt noenting?

La meg ta Funcom for å illustrere ett poeng.

Jeg forsøker meg som den glade amatør både på fundemental og teknisk analyse.

Her er ett eksempel fra excelark jeg lager for aksjer jeg er interessert i (med forbehold om at jeg kan ha en eller flere dumme utregningsfeil selvsagt):

Fundamentalt:

Teknisk:

Er noe av dette nyttig?

For meg er det nyttig. For andre? Jeg tviler. Det bygger nemlig på en rekke forutsetninger som jeg subjektivt tar for å vurdere selskapene. Det kommer an på strategien. Men generelt er det vel kanskje en fordel å ha en strategi som man selv forstår, og som man mener gir en selv en liten fordel i forhold til resten av markedet.

Hvis man mener at fundamental analyse er viktig, så bør man vel jobbe med fundamental analyse. Hvis man mener teknisk analyse er viktig, så bør man vel jobbe med teknisk analyse. Og mener man begge deler er viktig, så får man kaste bort dobbelt så mye tid da.

Det viktige er vel mest å finne noe som faktisk fungerer - det vil si gir deg gevinst over tid. Og det krever at man logger handel og ser objektivt på resultatene. Jeg vet faktisk ikke om min nåværende strategi fungerer, jeg har testet den for kort tid. Så det er vel ingen som påstår at de har den ene store og fulle sannhet som alle andre må følge.

Men for meg er teknisk analyse svært nyttig, og jeg vil selvsagt fortsette å bruke det.

Noe som irriterer meg litt nå og da er at svært mange som mener at fundamental analyse er viktig, selv ikke analyser aksjer fundamentalt. “Fundamentalt sterkt” blir da ett uttrykk som i praksis betyr at man håper på kursoppgang når markedet “endelig skjønner tegninga” eller noe lignende :slight_smile:

Skal man mene noe om hvor fundamentalt sterk eller svak en aksje er, så bør man i hvert fall ha en selvstendig formening om aksjen ser sterkere eller svakere ut hvis du regner trailing 4 quarters, forward 4 quarters, eller 2+2 (forrige 2, neste 2). Har man tro på fundamental analyse så bør den informasjonen være nyttig å vite i forhold til forventninger om kursutvikling.

10 Likes

Trodde fundamental analyse var å rope ut at en aksje ligger under kursmålet til diverse analysebyrå? :thinking:

3 Likes

wyckoff

2 Likes

45

8 Likes

Forskjellen er at en hockeykølle virker uansett om du tror på den eller ikke. Med teknisk analyse er du avhengig av at noen kjøper/selger på en måte som oppfyller “profetien”, av typen “Åja, streken sier vi skal ned, da selger vi ned for å være først ute før det virkelig går ned”. Resultatet blir at det går ned. Masse.

Ikke hvis du suger i hockey. Snur du køllen for eksempel, så klarer du kanskje å flytte pucken litt, men du vil nesten aldri klare å score mål.

2 Likes

Det er jo helt irrelevant for poenget mitt. Om ingen tror på streken, så virker ikke streken. Det er fakta. En aksjekurs går verken opp eller ned, med mindre mange nok (eller noen store nok) tror at den skal i den retningen.

Så lenge mennesker har handelsmønstre, så fungerer TA, det er jo det du sier, og vet du hva? Det har vi. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Det er jo streken som skaper mønsteret fordi folk tror på den!!! :rofl:

Eller tenker du at en TA-strek som ingen har sett likevel vil oppfylles? Det tror ikke jeg.

Så det du sier er at TA fungerer? :slight_smile:

TA fungerer i samme grad som “overskrift som sier at nå kan det bli lite x i butikkene -> alle hamstrer plutselig unaturlige mengder x og skaper enda større x-mangel for å unngå x-mangel”

Så det fungerer ikke bare bra, men svært bra? :slight_smile:

Mennesker er flokkdyr, og det er fint å finne verktøy for å utnytte det.

1 Like

Det blir jo en form for manipulering. Selve streken er helt verdiløs, da den ikke vil ha noen effekt uten at folk tror på den. Horoskop er TA for livet ditt. Tror du på det så får du utbytte av det også.

Forskjellen er jo selvfølgelig at de som bruker TA sammen med en strategi for kjøp og salg tjener penger, mens det samme ikke kan sies om Horoskop. :wink:

Horoskop er bare noe folk finner på mens TA danner mønstre som går an å kjenne igjen. :slight_smile:

Ikke nødvendigvis, du er nemlig avhengig av at folk tror på det. Om du er alene om å kjøpe (og tro) når TA peker opp er det ingen grunn til at andre skal kjøpe opp kursen. Samme greia nedover.

Jepp, så det gjelder å handle de mønstrene som er mest åpenbare. :slight_smile:

Du har et poeng men poenget kan brukes om så mangt. Ta penger for eksempel. Penger fungerer som medium of exchange fordi vi begge er enige om at det har en verdi som betalingsmiddel. Det er garantert av en høyere innstans og godkjent til bruk over hele verden. Således fungerer det siden vi begge tror på det, men penger har ingen verdi utover den tilliten vi har til systemet. Hvis jeg plutselig finner ut at lappen med tre 0-er og et 1-tall på ikke har verdi for meg, (jeg vil f.eks heller ha betalt i hester) så har vi et problem.

Det samme sier du jo om TA. Når flere ser det samme i chartet og agerer likt, får vi bevegelser man kan utnytte. Således fungerer TA særdeles godt, siden flere og flere"tror" på det :wink:

2 Likes

Absolutt. Men jeg tenker det er bittelitt større risiko for at ikke x antall folk i en gitt aksje tror på streken til enhver tid enn at vedkommende på REMA tror på 200-lappen min.

Men hva skjer om absolutt alle tror på det? Hvem skal utnytte hvem da?

Butterfly effect. Chaos theory. Nash equilibrium (game theory) sterke argumenter for at selv om alle tror og agerer etter teknisk analyse. Så er det fortsatt “noe å spille på”
Det er en grunn til at vi ikke vet været 100dager frem i tid.

I TA er problemet enda større fordi du har med psykologi og mennesker å gjøre. Det endrer seg over tid hva som fungerer og ikke.

4 Likes

Teknisk analyse har fungert bra for meg. I bunn og grunn er det et sannsynlighetsspill. Er det større sannsynlighet for at traden går din vei enn ikke så tar man den.

Historien gjentar seg. Mønstre gjentar seg. Folk gjør det samme som de har gjort tidligere osv osv.

10 Likes