Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er teknisk analyse verdt noenting?

Bare for å ta et eksempel så postet jeg denne uten å si noe min posisjon, om jeg i det hele tatt hadde posisjon, eller om aksjen kom til å bli slik. Aksjen opp 25% siden da. Har fortsatt ikke sagt noe om jeg har posisjon eller ikke.

Joda, men det er vel ingen som blir hakket på fordi de roper kjøp? Det kan hende det kommer noen forsiktige kommentarer om at det kanskje kan være greit å vente. Men det du skriver her er på mange måter det teknisk analyse dreier seg om. Psykologi og sannsynlighet.
“Hva har skjedd med kursen de andre gangene folk har ropt hallelujah? Ja, stemmer, den har falt etterpå, derfor selger jeg her.”

Nja, vil vel heller kalle det forrige generasjon, med tanke på at jeg har vært med på forumet siden 2011 og det het FuncomInvestor. Mer du lurte på?

Flink er du.

1 Like

Jeg synes egentlig det er en god diskusjon. Det kommer frem noen gode argumenter i ny og ne.

Syns du? Jeg syns at dersom person x tjener penger på å bruke TA, så er det samme hva person y syns om det forutsatt ikke person y betaler persons x regninger.

All in all, man the fuck up å slutt å bry deg om hva andre syns.

2 Likes

Jeg fulgte med på Realfiction-tråden om hausseaksjen som skulle til himmels (langt opp forbi, hva var det? 25kr?), og siden den gang har jeg hatt den på overvåkning. Ser ikke ut som det gikk spesielt bra så det må ha vært noen defekte streker der da.

Når du skriver 60 innlegg om hvor meningsløst teknisk analyse er, så er ikke det å ignorere

1 Like

Kjenner du til maverick på shareville?
Han er i seg selv et bevis på at TA fungerer glimrende.

Vis meg én eneste person i hele verden som holder long-posisjoner over tid, og baserer seg på FA, som er i nærheten av tallene han leverer😂

Unnskyld, ignorerer som i at jeg handler ikke etter streker eller lar skriking overbevise meg. :wink:

TA funker litt/delvis, det som funker veldig er psykologisk analyse

Lær deg det så kan du gjøre det bra

2 Likes

Nå fikk du den til! Buuhuu, la meg ringe mor, ta mine +160% i år å skamme meg i ett hjørne.

zZz

@Hocki fortsett med det du gjør, du er på rett spor.

1 Like

Det var også en kar på Wall Street som hadde fulltreff etter fulltreff på rad i flere år og imponerte en hel finansverden. I allefall fram til han bommet. Det har med sannsynlighet å gjøre, og på samme måte som du finner de som bommer 50 av 50 ganger, så kan du finne de som treffer 50 av 50. Det er fullt mulig, selv om det ikke skjer så ofte.

Nettopp, og den psykologien finner man i forumet og på chatten.

@babyrage #triggered?

Jeg tror ikke den verden noengang kommer til å eksistere så den problemstillingen blir irrelevant. Som flere her påpeker tenker jeg TA er et verktøy som, hvis brukt riktig, vil kunne gi forventede resultater.

Case in point, hvis du bruker hammer for å skru i en skrue fremfor et skrujern så vil du få et resultat, men kanskje ikke det som er ideelt.

Jeg trader veldig kortsiktig og har hatt god nytte av TA til dette, men treffer jo selvfølgelig ikke hver gang. Så lenge man treffer mer enn man bommer tenker jeg man bare må kjøre på, uansett om man tegner streker eller leser horoskop :smile:

Nei, det har med risiko håndtering å gjøre. Psykologi det å holde holdet kaldt, og fortsatt være med i gamet.

Men ingen diskusjon fra meg. (underforstått, jeg analyserer din modenhet til 16-20år: trolling pågår, => ignorert heretter)

Så du mener det er flaks maverick driver med? Tusenvis av prosent i en jevn stigende graf over tid, som en klokke?

Da kan jeg virkelig ikke hjelpe deg😂

maverick leser bok etter hva jeg har hørt, ikke TA

Flaks eksisterer ikke, det er bare tilfeldigheter som enten er til din fordel eller ikke. Det er nok mer til historien om Maverick enn det i artikkelen. Har liten tro på at han er verdens dyktigste investor, for det er det ingen grunn til at han skal være. Ikke tro alt du leser.

Verdens beste investor er han neppe. Men han har funnet tekniske signaler som fungerer, innen en strategi over tid.
Det er det ingen tvil om.

Første halvdel her var ikke kjent med. Var overbevist om at det var tekniske indikatorer han baserte seg på.

Men forstår godt at det er vanskelig å skalere slik virksomhet, spesielt i det norske markedet et med lav omsetning.

Som nevnt tidligere tror jeg han trader bok, veldig raske scalps.

Prøvd det selv, men likte det ikke. Vanskeligere og vanskeligere med algoene som manipulerer boken.