Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fjord1 (FJORD)

Ser jo på Fjord1 som en bra defensiv aksje, noe som igjen gjør at store fond øker i disse usikre tidene?
Topp 20 har økt med 260k fra 12.2 til 26.02 og sikkert mer denne uken.

DZ PRIVATBANK S.A. ca 100k

VERDIPAPIRFONDET DNB NORGE SELEKTI ca 40k

VERDIPAPIRFONDET DNB NORGE (IV) ca 120k

2 Likes

OSEBX ned 1,7%, FJORD1 opp 1%. Vil si den holder seg bra. :slight_smile:

2 Likes

Det var også en veldig god rapport

1 Like

Endelig kom nyheten!
Ikke like låst pga omsetning idag, men sitter likevel stille. Satser på at trenden snur litt nå :slight_smile:

1 Like

Nice!

Liker at Fjord1 hovedsakelig har gått for norske verft. Jeg tror at når man tar med evnen til å levere riktig produkt, til tida, med bra nok kvalitet, så stiller de sterkt.

Har du lyst til å kommentere det fundamentale i Havyard? Teknisk så ser det interessant ut, Ichimoku cloud ble veldig positiv etter dagens melding. Hvis vi bare får en konsolidering her før videre oppgang, så er det jo rimelig interessant.

Evt fordi Per Sævik sitter på begge sidene av bordet? :stuck_out_tongue:

Skroget blir bygget i utlandet og utrustet i Norge, har ikke lyst å kommentere så mye da det er høy risk og den kan gå begge veier.

Marginene er små på skipsbygging nå da mange har ledig kapasitet, derfor ser du så mye investeringer fra cruise og ferge segmentet som benytter offshore nedturen. Så tipper d heller litt i Fjord1 sitt favør ang prisen.

2 Likes

Verft er vel noe av det verste som finnes når det kommer til risk. Konjunkturene er jo ganske drøye.
Eller “no shit!”, som var min første respons. Jeg lurte bare på hvor ille det stod til i Havyard, og du har i hvert fall god oversikt i Fjord1, hvor du ikke engang har aksjer. :stuck_out_tongue:

Hehe kjenner til Fjord1 fordi jeg allerede “viste” i 2016 da Per kjøpte Fjord1 at Havyard kom til å bygge fergene deres basert :stuck_out_tongue:

Men Havyard group står faktisk ikke ille til, de har ordrebok på rund 1.9 miliarder i 2018 og 1.6 i 2019. I løpet av Q218 er verftet i fult arbeid igjen etter hvor de i siste halvdelen av 2017 hadde vært avhengig av vedlikehold og reparasjon for å sysselsette folk. Dette taper de penger på, men de har ansatt mye folk til kommende volumer som nå inntrer for fult ( derav mye tap i Q3/417).

Resten av segmentene med unntak av en polsk underleverandør av utstyr går som det griner for øyeblikket! Bare verftet og Havyard production går null, burde vi kun se en kurs på kr 25+ basert på inntjening til Havyard design / power systems og First prosses. Vi får se om 9 mnd :wink:

1 Like

Hva slags P/E er det du bruker med kurs 25+ kr? Hvis det er sånn du har regnet?

Likte denne:

With a positive EBIT in Q4 we now see the results of a successful turn-around to
new segments and with new products. This is one quarter earlier than foreseen
and we expect the positive trend to continue in 2018.

Og må si jeg har litt sansen for Per Sævik etter å ha vært litt i Fjord1 :stuck_out_tongue:

Ser at Havyard hadde en omsetning på 1,3 mrd og er verdsatt til 330 MNOK. Med en margin på 5%, så skulle de kunne dra inn 65 MNOK i året. P/E 10 gir da kurs på 26. Det minner meg så sinnsykt om Kitron til 2kr i 2014.

Har Havyard bare 95MNOK i gjeld? :stuck_out_tongue:

P/E 10 ish . De har vel 850 noe i gjeld, men ca 440 i egenkapital. + de eier (eide?) litt av Vestland offshore hvor det har vært noen nedskrivninger.

@pdx kan du flytte noe poster inn til Havyard tråden, slik at @Kronn slipper å snakke til seg selv? :sweat_smile::sweat_smile:

3 Likes

Går greit dette her :ferry:

53.40 nå

2 Likes

Angrer på at eg ikke satte meg på med Fjord1 hesten, men heller valgte Havyard eselet :roll_eyes:

2 Likes

Jeg solgte 50% av Fjord1 for å kjøpe Havyard. Jeg tenker at det er samme hovedeier, som ser ut til å kunne fikse selskaper som går dritt. Potensialet er da større i det som sliter mest. På den andre siden, hvorfor i h… solgte jeg i et selskap med P/E 9 for å kjøpe ett med negativ P/E? Tanken er jo at Havyard burde være priset til 26 med P/E 10 og 5% marginer, men det er jo en rekke spørsmålstegn ved den beregningen

Selskaper med lav P/E har jo en tendens til å få høyere vurdering jo lengre de klarer å levere nøyaktig likt. Så, selv uten vekst, så tenker jeg P/E er nærmere 15 om et par år i Fjord1, dvs at kursen er nærmere 80 kr og at man i mellomtiden har fått noen saftige utbytter. Med vekst, så ser jeg for meg at prisingen kan gå oppover mot P/E 17 og godt over 100kr i løpet av et par år.

Kort sagt, det hadde kanskje vært greiere å bare sitte i Fjord1? Mye lavere risiko, men omtrent samme sjanse for gevinst…

1 Like

Føler meg sikker på at Havyard kommer, men det fraværende volumet, skremmer meg litt

Kitron hadde nesten fraværende volum utenom kvartalstall/meldinger hele veien fra 2kr til 5kr.


Det er vel en klassiker når kursen faller på fallende volum.

1 Like

Havyard kommer men lite interesse til å kjøpe uten news. Fjord1 har stor interesse og store fond som spiser aksjer vær uke.

Det du konkludere med @Christian er grunnen til at jeg eks anbefaler Fjord1 til kompiser, men aldri nevnt Havyard.

2 Likes

Jeg har beregnet kurs på ca 26 om HST ikke tjener penger men går i null (2.5 EPS)får alle segmentene marginer på 5% i 2019 er d fort 4kr earnings per share og d er grunnen til at jeg sitter.

1 Like

Trodde de hadde omsetning på ca 1300 millioner?

Backlogg for 2018 og 19 er 1900 mill og 1700 mill om jeg ikke husket feil. Før fergekontrakten mener jeg også.

2 Likes

Nice, da er oppsiden i Havyard en god del større enn det jeg har tenkt. Jeg så bare på omsetningen for 2017 som var mye lavere.

1 Like