Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?

Okey, trodde du mente ETFer på gull prisen.

Er det ikke nettopp cash man skal unngå da? Hvis pengene kommer ut i sirkulasjon i realøkonomien vil det gi et voldsomt inflasjonspress som gjør at pengene vil falle i verdi.

Har vi en fiat boble?

3 Likes

Jo! Tilgjengelig likviditet da kan du si, til å utnytte mulighetene. Selv tenker jeg å posisjonere meg først, og hovedsakelig aktivit jobbe med shorting osv. Men gull raste tidlig under finanskrisen, så då kan det være fint med penger klart f.eks
Husk vi bor ikke i USA og har ikke det samme problemet med utvannet fiar valuta. Dollaren kommer til å kollapse, hvordan det påvirker oss nøyaktig kan jeg ikke si! :confused:

Det tørr jeg ikke :slight_smile: Ikke bull å bear heller :slight_smile:

Jeg har lest litt på desse produktene og ser at dem er svært vanskelig å tjene penger på om man sitter med dem over tid, evt også ved uklare trender.
Men der vil nok bli en ganske klar trend nedover når der først setter i gang for fullt, noen pauser blir det jo alltid da selvfølgelig. Jeg har derfor mest troen på shorting/mini futures og lignende produkter. Bear produkter kan man sikkert bruke om man er svært aktiv i tradingen, så jeg kommer sikkert til å leke meg med det!

Ja man risikerer og tape hvis utesteder av EFT sliter, det aller sikreste er jo å ha penger tilgjengelig og vente til den værste stormen har roet seg. Og bli med opp igjen :slight_smile: Men dette er vanskelig å time.

Denne krisen kan medføre endringer i systemet slik det ikke blir bare å bli med pp oppgangen igjen slik som det alltid har vært. Løser vi krisen på samme måte kommer sikkert jeg også til å kjøpe billige brede aksjer indeksfond for å vær med på dtigno.
Men jeg begynner med ikke så mye kapital, så jeg skal bygge opp denne under krisen og er derfor villig til å ta risko for å tjene mer. Er man fornøyd kan man selvsagt gorsø å sitte stille å prøve bevare formuen. Men det blir nok ikke lett, USA kommer til å få hyperinflasjon som følge av dollarene som er trykt opp som er utenlands blir sendt tilbake igjen da ingen har troen på denne lenger. Det kan jo fort gå utover kontanter. Bail in er også en betydelig risiko man er utsatt for! Regner med dere har fått med dere de nye eu reglene?
Angående timing, shorting blir vel ikke vanskelig når ting først kollapser voldsomt. Da er det vel vanskelig å snu/betrygge folk. I Oslo nå får vi se hvor mye psyke har å si, om folk blir redde kan prisene rase og ha vanskelig for å innhente seg igjen. Men folk virker svært naive og optimistiske der nede så det kan jo fort gå over og fortsette blåse opp boblen :smiley:

1 Like

Er enig med deg at denne krisen vil være annerledes en den vi hadde i 2008, tror at smeller det nå så vil den bli mye dypere og vare mye lengre. Er jo fortsatt ikke alle land som har hentet seg inn siden forrige, heller gått værre. Men markedet vil på etter annet tidspunkt gå opp igjen, og da er det lurt å sitte med kontanter. Og er klar over eu reglene, hvis du sikter til de med beløp for bankens sikringsfond. Dette kan man enkelt løse med å ha penger i flere banker :slight_smile:

Ja da håper jeg du sprer dem godt og velger ut trygge banker.
Blir nok som du sier dypere og lengre enn sist! Spent på hvilke virkemidler dem tar i bruk for å forsøke avdempe dette.
For alt vi vet kan jo amerikanerene trykke ut penger for å betale ned gjeld for å så vær med på en helt ny valuta, verdensvaluta :confused: dem har jo muligheten til dette ettersom det meste står i dollar. Kineserne og Russerne forsøker å finne alternative måter å handle på, spesielt olje er jo viktig. Heter ikke petrodollar for ingenting. Men foreløpig er det ingen som har klart å etablere særlig handel (av olje) utenom dollar. Ikke uten en krig i vertfall.
Det artige i usa er vel at FED eier gjelden til den amerikanske staten, ikke nødvendigvis utenlandske aktører. Forhåpentligvis får dem fjernet FED og slettet gjelden, men det vil bli kaotisk. Befolkningen blir raskere opplyst nå en noen gang så at folket står opp i mot FED denne gang er vel ikke så usannsynlig. Flere og flere får jo nyheter fra alternative kilder, så etablert media kan ikke legge skjul på fed’s ansvar oppi alt dette.

Blir spennendes å se om pengene kommer i sirkulasjon, eller når. Frem til nå virket det som alle pengene går rett inni bobler enten det er eiendom, aksjer osv! Vanlige forbrukere i USA har jo svært lite penger å rutte med, stakkars dem som har butikker der borte, meget dårlige tider :confused: Eneste som holder alt oppe er jo videre kredittvekst!
Vi har garantert en fiat boble! Se denne galskapen jeg legger ved! Dere ser at det nå har blitt strammet inn siden 2015 desember når renten begynte sakte å heves, så det er nok ikke lenge igjen før det resulterer i krise!

2 Likes

Alltid Besitte Cash, Det Er Finessen

Blir bare flere og flere slike artikler!

Så da har de 6% cash og 94% aksjer?

2 Likes

Interessant å lese dette:

Stenshagens forvalterteam har levert 30 prosent i årlig avkastning siden det startet opp for seks år siden. Pengene forvaltes av sønnen Jørgen Stenshagen, samt tidligere stjerneanalytikere Aasulv Tveitereid, Kjetil Garstad og Ole Petter Kjerkreit.

Sett i sammenheng med dette:

Egil Stenshagen og hans to barn er gode for 2,3 milliarder kroner.

La oss si de fire tar ut 2 millioner i lønn, så blir det 8 millioner. Kostnaden på å forvalte blir da 0,3%. Det samme som DNB sitt OSEBX indeksfond. Ikke 1,5 - 2 % som er vanlig for aktivt forvaltede fond.

3 Likes

Hvis det blir en skikkelig smell…

7 Likes

Kan du adde sma 100 og sma 200?

Bare å glede seg til neste krise her? :wink:

3 Likes

Interessant!
Nasdaq har økt enda mer enn S&P 500 etter finanskrisen tror jeg, er vel over 4 ganger så høy akkurat nå?
Er desverre ikke så god på teknisk analyse enda, men jeg går ut fra denne grafen skal vise at bunnen vi møter nå blir dypere enn de forrige gangene!
Men om en ser på grafene virker det som om den bunnen du ser på 2009 var svært kortsiktig og ellers var det ganske jevnt som etter dotcom boblen. Fallet var mye bråere derimot, lurer på hvordan de blir nå.
Fikk ikke engang med meg at nasdaq datt med 2% på fredag, fikk litt panikk når jeg las det. Er vel ikke ragnarokk helt enda :open_mouth: ! Jeg har ikke fått shortet indeksen enda så det er ikke bra =)

Se her langsiktig trend for S&P 500 logaritmisk

At den skal ned forbi under bunn nivåene til både IT og finanskrisen ser jeg på som svært usannsynlig.

At den skal ned mot bunnen av denne trendkanalen er så klart fullt mulig, men det er vanskelig å spå når det vil skje.

6 Likes

Vanskelig å spå. Men tror desverre at denne gangen blir det annerledes, tror folk kommer til å flykte fra USA (børs/dollar) siden den vil miste all tillit.