Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?

Personlig ser jeg ikke noe krakk, men et utflating av prisen/økning når (viss) rentebanen økes?
Er Oslo = Norge?

Tar vi hensyn til inflasjon og byggekostnader, hvor mye har boligen stiget? Har vi ikke innebyggd varme, dyre pumper og høyere kvalitet osv

Boligøkningen har vært en fest, men det har vi også hatt i aksjer

1 Like

Krakker børsen vil kryptobobla bli enda større :wink:

Siden det er en Safe heaven på lik linje med gull.

1 Like

Usikker på den ass. Den som lever får se :slight_smile:

1 Like

Veldig vanskelig å spå inn i fremtiden, fordel på litt forskjellige ting, aksjer, egen bolig, kanskje litt krypto / gull osv, men jeg tror det er lurt å ha lite lån så er man mer fleksibel hvis det kommer gode kjøpsmuligheter / dipper.

Ingen grunn å sitte på bear produkter så lenge trenden er opp, så kan man heller flytte over litt dit hvis det snur.

Hvis man har en trygg og god jobb som man i tillegg trives i så er jo det en god “hedge” mot kriser.

5 Likes

Oslo er selvsagt annerledes enn resten av landet. Men ved tidligere kriser har vel det fallt alle steder likevel. Er jo psyken til befolkningen som bestemmer, er tross alt ikke fundamentale ting som bestemmer at det skal være så dyrt. Byggekostnadene har nok gått opp mer enn nødvendig også.
Desverre så ser man jo skjeldent krakket før det forekommer, vi blir jo påvirket av USA og resten. Og jeg spår tidenes krakk i flere land! Kina har faktisk allerede hatt 10% nedgang las jeg om i går, ikke hørt noe om dette i media av en eller annen grunn.

Ja jeg har også troen på mange vil flytte pengene inn i kryptovaluta. Ser man på Kina for litt siden så var der ekstreme mengder med penger som gikk inn i bitcoin og førte til eksplosjon i prisen. Så luttet Kina ned på dette og deretter korrigerte prisen, men det virket som at andre markeder tok seg mer opp etterpå.
Poenget er at der er masse mennesker med penger som kommer til å flytte på desse for å forsøke redde seg, krisen som kommer vil utradere masse banker. Hele finanssystemet vårt er heilt elendig oppbygd, det kan bli revolusjon for alt vi vet. Tenk over hvor galskap det er å trykke penger/gi gratis lån rkl banker. For deretter kun de rike skal tjene på det?
Vi kunne brukt helikopter penger og latt markedet da bestemtme hvem som fortjente pengene til konsumentene. Isteden ga statene det rett til de rike, pengene har aldri nådd den jevne befolkningen det ser vi på inflasjon nivåene.
Trillioner i gjeld som skattebe skal betales, for hva?! Krig og donasjoner til de rike :o

Mer enn nødvendig`? De har ikke fulgt lønnsøkningen og kvalitetsøkningen på boligene?

Jeg tror nok vi fort kan få en liten korreksjon, men et krakk på over 20%? Når penger så å si er gratis å låne i banken de neste par årene. Men når rentene starter å tikke oppover, blir det nok andre boller.

Tenker det blir litt som hos oljeselskapene, kostnadene øker bare fordi dem kan =)
Selvfølgelig har strengere regler osv ført til økte kostnader, men nyere teknologi vil nok også kunne redusere byggekostnadene i fremtiden/allerede nå. Enkle boliger kan man i teorien bygge utrolig billig, det er jo bare at de fleste velger luksus ettersom penger er så billig.
Penger har ikke alltid nødt å vær gratis, de kan øke ved at bankene får tap og evt USA/FED setter opp renten( skjønner ikke hvorfor dem gjør det nå, men det vil føre til krakk desverre).
USA og vi andre har egentlig ikke råd til å sette opp renten, derfor tror mange at renten aldri vil settes opp. Før eller senere derimot vil jo inflasjonen hente seg opp osv, da spørst det hvordan sentralbankene reagerer. Vi har utsatt finanskrisen lenge nå, etter lenger vi utsetter (blåser opp gjeldboblen) etter verre vil det bli til slutt.
Forventer folk at eiendom ikke skal øke i verdi opp i skyene vil dem heller ikke plassere pengene sine der, tror vi vil bli sjokkert etter sjokket på hvor mange som faktisk har spekulert i boliger.

2 Likes

Min utheving

Jeg er enig i at renten mest sannsynlig vil være latterlig lav de neste årene, men det vil ikke si at lånefesten fortsetter. Hvis bankene ikke kan gi mer lån, fordi de mangler egenkapital pga tap på utlån, eller krever vesentlig høyere egenkapital enn i dag pga fallende boligpriser, så spiller det ikke så stor rolle hva renten er. Lånefesten vil da bli satt på pause. I det folk ser at boligprisene går ned i stedet for opp, så vil man se en veldig holdningsendring og det kan komme en korreksjon.

Forrige korreksjon kom etter et rentenivå på 4-5%, så opp til 8%, før det kollapset. Den kollaps denne gangen vil komme fra 2% rente, så jeg tror korreksjonen kan bli mye sterkere.

3 Likes

Blir det et skikkelig krakk - hvor mye av det siviliserte og globale “forsvinner” eller blir så lite lønnsomt at ingen driver med det så tror jeg at det beste er å investere i eiendom. Da på fjellet eller ved sjøen - med nok land til å dyrke litt korn på. Bygg så et oppholdsrom eller ti i et hus, en fjøs eller to, skaff noen dyr, og kast mobilen. Lev livet og la andre ta bekymringene. #finanskrise__gir__bondeidyll

4 Likes

Jeg er glad jeg bor på bygda, har vertfall muligheter til å samarbeide med andre for å overleve i slike tilfeller. Det verste er jo at det skal ikke så mye til i dagens samfunn ettersom alt er knyttet opp i mot nettet. Hacking/emp eller annen krigføring kan slå ut sentrale deler av vår sivilisasjon. Men usa er nok mer utsatt enn oss, store deler av infrastrukturen er styrt på enkle operativsystem som Windows 98 o.l uten noen form for sikkerhet.

11 Likes

Vil bare minne alle på at nå som renteøkningene virker som å ha økt i tempo samt snakk om reduksjon i balansen osv fra FED… Er krise sannsynligvis ikke langt unna, med den gjeldeb vi nå har har vi ikke nødt opp på “normal” rente før det krakker. Usa er svært nær resesjon og det vil skremme mange.
Gjør dere selv en tjeneste og les dypere på tallene, arbeidsledighet ( hvilke jobber, antall timer, lønn osv) (skjult?) inflasjon, antall på foodstamps/utenfor arbeidslivet, gjeld og derivateksponeringer… Sjekk også stemningen, når alle er glade og uredde, hva skjer da? (sjekk vix og consumer sentiment). Mye som tyder på kraftig kræsj! Verre blir det når ingen forventer det og alle og enhver er bull… :slight_smile:

2 Likes

Jeg vet ikke hvordan du får disse to utsagnene til å gå opp:

Hvis USA går inn i resesjon, så blir det ikke noen renteøkninger, det er sikkert! Renteøkninger kommer hvis økonomien ser bra nok ut til å kunne tåle litt avkjøling.

Det som evt kan komme er en finanskrise hvor det er likviditetsproblemer, men den gjeldende visdommen er at da er det lurt å pumpe opp markedet med mer billig kreditt. Har ikke hørt noe stort skifte som går ut på at det er sunt å la selskaper som ikke er drivverdige gå konkurs. Selv om det nok hadde vært en god ide. Vondt på kort sikt, bra på lang sikt.

4 Likes

Problemet, som @redenergy er inne på her, er at USA “skjuler” de reelle tallene, og at det kan være lurt å sjekke tallene nøyere. F.eks. er amerikanske jobbtall rimelig misvisende, siden de også teller deltidsjobber. Hvis en person må jobbe deltid 2-3 jobber for å få ting til å gå rundt, teller dette som 2-3 jobber. Svært mange jobber som kom til under Obamas periode, var deltidsjobber.

Og statistikken snakker for seg selv:

Les også:

Jeg får heller ikke det til å gå opp, det er problemet.
Dem øker renten selv om økonomien er helt på villspor. Tror dem øker nå for å skylde på Trump og/eller å ha mer rente å sette ned når krisen dem vet er på vei kommer.
Økonomien i USA er ikke akkurat i så god vekst dem trenger å “cool off”, men inflasjonen derimot kan vel gå opp uansett om BNP veksten ikke er bra. Som konsekvens av pengene som har blitt trykt/utlånt tidligere.

Koe er inne på det jeg snakker om ja, forferdelige tilstander der borte! Kommer nesten ikke frem i media, kun individuelle caser og ikke som om det var et fenomen!
Ved at Trump nå sliter med å fjerne Obamacare vil heller ikke dette deltidsproblemet reduseres heller!

1 Like

Til info er kommentaren om eiendomspriser.

Hva vil dette si? At eiendomsprisene har falt flere måneder allerede. Hvis ikke mai-statistikken som ble publisert baserer seg på den nye metoden. Eller…egentlig tror det det vil si at prisene i realiteten har falt i noen måneder uansett. I Oslo vel å merke! Ifølge maistatistikken falt Osloprisene med 1,4%-poeng. Tror ikke det er korrigert for sesongvariasjon (altså i forhold til at mai normalt er en mnd prisene faller på grunn av stort tilbud).

Altså: hvis prisstatistikken baserer seg på et glidende gjennomsnitt, og prisene viste en nedgang på 1,4% i mai, vil det si at eiendomsprisene allerede har falt i Oslo. Jeg mener å kunne se det på prisantydninger til og med, og at de faktiske salgsprisene ikke går så mye over prisantydning som før.

Krakk? Det tror jeg ikke. Det blir krakk først når folk føler at det er stor risiko for å tape penger. Med så lave renter som vi har nå vil vi ikke se et boligpriskrakk med det første. Hvis derimot arbeidsledigheten skulle øke dramatisk; DA vil vi kunne få et boligpriskrakk.

Og hvis det skulle bli store fall i aksjemarkedet kommer eiendomsprisene til å holde seg ekstra godt. En ting er sikkert: det blir flere folk i verden og folk har lyst til å bo sentralt (i hvert fall har det vært trenden i mange år). Men hvis arbeidsledigheten stiger kraftig i Norge vil vi kunne se en fraflytting fra for eksempel Oslo - mange arbeidsinnvandrere her (mye av befolkningsveksten er fra arbeidsinnvandring). Dette vil gjøre effekten av økt arbeidsledighet (med mulige tap i banksektoren, folk som må selge fordi de ikke har mulighet til å eie osv) enda større.

Men… jeg tror ikke arbeidsledigheten i Norge vil øke dramatisk. Oljefond osv vil også være en god buffer som kan få Norgen gjennom en eventuell krise. Dessuten var jeg først i køen for @holmes tinnhatt, så jeg er ikke bekymret!

4 Likes

Mange gode tanker her.
Men jeg lurer litt på det med aksjemarkedet og eiendomsmarkedet, bruker ikke krasj henge sammen ofte?
Samtidig er det “neste kræsjet” anderledes ettersom vi allerede er i kræsj modus med printing av penger og nullrenter, inflasjon er på vei uansett hva vi gjør. Eneste vi kan gjøre er å holde oppe trykking og renten nede.
Men det kan man ikke seriøst tro skal gå i uendelig tid. Før eller senere skjønner befolkningen at sentralbankenes metode for å øke inflasjon ( som kanskje befolkningen heller ikke føler er nødvendig?) kun forflytter penger til de rike. De er nettopp derfor vi har slik ulikhet i samfunnet i dag. Ikke fordi kapitalismen gir noen høgere lønninger osv…
Poenget er når inflasjonen kommer må renten opp, nå har vi kun inflasjon i eiendom, aksjemarked og andre plasser de rike og belånte plasserer pengene.
Etterhvert vil folket ty til revolusjon for å innføre helikopter penger/borger lønn fremfor kun trykke penger som bankene etterpå gir videre til “eliten”.
Dagens pengesystem vil ikke vedvare, er selv på høyresiden eller mer liberalistisk av meg. Men en må vær blind vist en ikke merker oppblussingen av “kommunister” rundt omkring. Samt oss på høyre siden som våkner opp og ser realiteten.

Beklager om dette er way beyond det du tenkte diskutere. Det jeg prater om er nok godt lengre i tid, men er trender jeg ser i utvikling. Dette må tas hensyn til.

1 Like

For å svare mer presist på innlegget ditt.
Ja eiendomsmarkedet er svært psykisk, syntes derfor mai tallene er spennendes og lurer på hvordan det vil forandre psyken til Oslo folk og generelt i landet. Tror spesielt at trykket i Oslo ikke vil gå over med det første, grådigheten er nok for stor til det, alle har blitt redde for å tape og ikke vær med på stigningen. Litt som Bitcoin er nå?
Uten renteoppgang skal det svært mye til å få et fullstendig krakk, i Oslo vil det vel kunne gå ned mye (10-20%???) på grunn av økte reguleringer og krav fra banker ved finansiell urolighet osv + spekulanter som ikke ønsker å ta risikoen da oppsiden forminskes og nedsiden virker større. Antall som spekulerer i Oslo er nok høyere enn folk flest tror, vi så vel også noen tall på prosentandel av lån over 5x inntekt. Syntes å huske den var hakket under 20% i en av artikkelene på DN. Det viser vertfall at en god del mennesker vil slite med å delta i eiendomsmarkedet på samme nivå. Samtidig vil gjeldsregisteret fjerne endel mennesker som har utnyttet systemet til å komme inn i markedet, som frem til nå faktisk har lønt seg!
Hvem hadde trodd at å ta opp hundretusener i forbrukslån for å kjøpe seg bolig/skaffe EK ville vært en “god ide” ? =) Men det har jo i praksis vært det for mange, men kanskje ikke for dem som ikke har solgt seg ut/realisert fortjenesten. Dem vil nok slite i årene fremmover om prisene faller.
Arbeidsledigheten blant nordmenn vil vel kanskje ikke bli så forferdelig, men steder som jeg bor og egentlig i Oslo også som har mange leiearbeidere og midlertidige innvandrere kan jo merke det ganske kjapt dersom desse må reise hjem. Generelt vil vel slik økonomisk kaos/krise jeg forventer påvirke alle typer bedrifter, samt inflasjon vil gjøre det vanskligere for folk å handle like mye. Stiger renter forsvinner også disponibel inntekt. Slik forsvinner bedriftene sakte, men sikkert. Under kriser slik som du nevnte blir det jo også “likviditetstørke” selv om alle vet det da går gale! Det er bare en naturlig reaksjon i slike situasjoner og fører til enorme problemer, spesielt for mindre bedrifter.
Kan jo eksempelvis fortelle om verft nå som har ordrer på båter hvor dem holder på å bygge dem, men bankene tviholder på pengene sine! De er derfor vanskelig både lønne ansatte samt betale underleverandører! Bankene er så redde dem risikerer å ødelegge mer for seg selv og bedriften/kunden deres i fra å faktisk tjene penger.
I mitt scenario vil oljefondet være nærmest halvert eller verre. ( Krakk i aksjer + luksuseiendommer som vi eier, samt dem er mye priset i dollar som vil kollapse, vi har nærmest økt fra 5000mrd til 8000 mrd kun på grunn av vår valuta har svekket seg!).
Pluss oljefondet er allerede lovd vekk og mangler egentlig penger til å dekke pensjonsforpliktelser, det er ikke ment for å redde oss.
Jeg liker tinfoil hatten min =) It will serve me well! :smiley:
Jeg er nok hakket mer gal og konspiratorisk enn mange her, håper det likevel kan gjøre dere mer obersvante og forberedt på eventuelle kriser som kan/vil oppstå. Man kan fremdeles være en del av finanssystemt/aksjemarkedet selv om man har forstått det hele er galskap :smile:

2 Likes

Syns det er greit å han en plan / baktanke ang saken. Egenkapital, lav gjeld osv osv
Men å spekulerer at det kommer et krakk om noen mnd / innen et par år syns jeg er bortkastet ( eks man sitter uten aksjer / høy egenkapital / rentebevis )
Er vanskelig når man har flere millioner folk som jobber for en bedre verden og at verden skal vokse. Jupp kanskje hele dritten korrigerer ned 20%, men i mellomtiden kan den ha gått 30%

Så sier det samme som jeg har sagt til folk med tilsvarende holdning. Skaff deg tak over hodet, ha en gjeld som er komfortabel i forhold til lønn ( bind 50% av renten eks), spre eggene og spar opp bufferkapital.

3 Likes