Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Lold irl. :grin:

Men det hjelper ikke med flere dieselbiler. Skulle ønske flere biler med høye utslipp ble luka ut av trafikken.

Nei for all del, som det sies, avgiftslettelsene for dieselbiler var totalt skivebom. Eneste jeg stiller spørsmålstegn med er de HEMNINGSLØSE subsidiene som har vært til store luksus elbiler når man heller burde fokusert trykket på småbiler. Øvre grense på 100.000 kr i subsidier f.eks.

2 Likes

Preach sister.

Kjører selv dieselbil fra tida da diesel var miljøvennlig. Nå er jeg den store synderen. Blir liksom aldri bra.

Har lyst på en egolf. Kjøpe eller lease? Hva sier menigheten? Vil helst ha ny bil, ikke brukt.

1 Like

Har kollega på jobb som er sykt fornøyd med egolf. Er jo ukomfortabelt å kjøpe ny bil nå, med så store avgiftsendringer på trappene og hele tiden ny teknologi.

1 Like

Klin kokos, blir av og til når utsagn ikke samstemmer med fakta.

Tall fra Sjøfartsdirektoratet:
Kun 12% av de cruiseskipene som svarte benytter tungolje inne i fjordene. Disse benytter
scrubber.
75% av drivstoffet som benyttes av cruiseskipene har mindre enn 0,1 % svovel.
91% slipper ikke ut behandlet eller ubehandlet kloakk.
94% slipper ikke ut lensevann

http://www.norgesverdensarv.no/getfile.php/4338629.1352.asnuwmu7smsnmq/2.+Sjøfartsdirektoratet.pdf

Denne er forresten interessant: https://www.tv2.no/a/9904683/

Det er forskjell på avgiftslette og subsidier.
Det er ingen som har fått utbetalt penger for å kjøpe elbil i Norge.
Hadde avgiftene vært innført fra dag en hadde de fleste valgt bensin-dieselbiler i stedet. Kanskje bruktimportert fra Tyskland, altså kunne vi fått enda mer utslipp fra biltrafikk.
Og hadde det vært høye avgifter hadde det omtrent ikke vært solgt Tesla i Norge. Jeg tror Norges innførsel av elbil incentiver nærmest har vært en fødselshjelp for Tesla, som igjen har ført til at de etablerte bilprodusentene omsider kommer med biler som går lenger enn 10-15 mil i praksis.

Når en ser på hva elbiler koster, så kan en ta Kia eNiro, den er dyrere enn ladbar hybrid, skulle en lagt på feks 25% moms hadde den kommet på rundt 500000, for den prisen får en mange mye bedre fossile alternativer.
Jeg synes Kiaen er for dyr i dag, uten avgifter!

1 Like

Jojo, det er en subtil forskjell mellom fravær av avgifter og direkte subsidier, men den er omtrent bare teoretisk i dette tilfellet, fordi en middelklasse pluss person i norge må jo være direkte idiot om han kjøper en fossilbil til 800.000 istedet for en tesla.

Og avgiften er det jo kjøperen som har betalt hele tiden, ikke bilprodusentene. For staten blir effekten det samme. Allerede i 2014 ofret staten inntekter på over 2 milliarder for å insentivere elbiler:

"Beregninger gjort av TØI viser at staten i 2014 gikk glipp av cirka 1,8 milliarder kroner i redusert engangsavgift og moms, som elbiler er fritatt for. Beregningene ble gjort ved å sammenlikne med en tenkt situasjon, hvor elbiler har samme avgiftsregler som ladbare hybrider.

– I tillegg taper det offentlige noen hundre millioner kroner på at elbilene har lavere årsavgift og fergetakster og mange steder er fritatt fra bompenger og parkeringsavgifter, sier Fridstrøm."

2 Likes

Hei hei hei. Porsche over Tesla any day, every day.

:grinning:

Men uansett, så tror jeg jo definitivt at elbiler hjelper på luftkvaliteten i byene, er bare ikke sikker på at vi kunne brukt pengene bedre. Og nå er faktisk det blitt et demokratisk problem i hvor stor grad de ressurssvake i samfunnet blir rævkjørt av det nåværende avgiftsregimet.

Legger denne ballen død. :wink:

God stemning dette kan bli. Du kan velge hakon, er du idiot eller middelklasse minus? Svar til @Savepig.

1 Like

Jeg er middelklasses idiot

5 Likes

bilde
Den følelsen når du har kjøpt Audi og angrer på at du ikke kjøpte Tesla :sweat_smile:

Jeg har snakket med folk som kjører hvileløst rundt på kvelden for å få ladet bilen, mens resten av familien sitter med tacoen og ser på gullrekka. Til slutt finner samboeren frem Tinder i all sin kjedsomhet og kanskje hun finner deg der, som kjeder deg enda mer i en kald duggete elbil. Hjemme har jeg bare tilgang på 16 ampere uttak, utendørs og nedsnødd.

… Jeg lo godt når jeg kom til det avsnittet, ganske morsomt skrevet artikkel for å si det mildt. :smiley:

Hadde vært flott å få hele bilparken over på hydrogen, bruker vel 2-3x mer strøm enn å få hele bilparken elektrisk? :stuck_out_tongue:

3 Likes

Investere et par milliarder i hurtigladestasjoner så får en ca 10-20 ganger så mange?:blush:

Grunnen til at det ikke er kommersielt lønnsomt med ladestasjoner er jo rett og slett at man trenger dem så sjeldent! Tipper de med Tesla og lading hjemme bruker ladestasjoner en håndfull ganger i året. :stuck_out_tongue:

Ble forresten overrasket over hvor bråkete det er under lading, men er vel rett og slett kjølingen som kjører på maks?

2 Likes

Prøv å lad en Tesla på en sommerdag med 30 grader + ute. Du har kjørt 40 mil og batteriet er godt og varmt. Da rister hele bilen :sweat_smile: ble litt smånervøs første gangen jeg opplevde det.

Men ja, hydrogen biler tror jeg aldri blir noe spesielt. De er for langt bak allerede til at de har noen reell sjanse, og som du sier @Christian superlader er ikke nødvendig til daglig bruk når du kan fylle hjemme over natta isteden.

2 Likes

Mest optimal temperatur på batteri for best og hurtigs mulig ladning betyr ofte at det må kjøling til.

Iallefall når du kjører full guffe med de nye hurtigladerene.

Antakelig helt rett for personbilmarkedet i Norge og de fleste andre europeiske og nord-amerikanske I-land.

For land uten samme kvalitet på elektrisk infrastruktur og rimelig vannkraft gjennom hele døgnet som hos oss (dvs. øst-europa, ca. hele Asia, sør- og mellom-amerika og afrika ) fremstår situasjonen som en ganske annen. Valget der står mellom å oppgradere hele landets elektriske infrastruktur eller å produsere hydrogen enten sentralt eller lokalt, og sistenevnte krever vesentlig mindre investeringer og tid for å komme opp og gå og er i tillegg fortsatt er svært mye mer energieffektivt enn bensin og diesel. Der tror jeg markedet er ganske annerledes. Jeg tror at ladbare hydrogenhybrider vil være et ganske vanlig syn spesielt i Asia på sikt.

For tungtransport, ferger og tog er det en annen helt annen sak selv i Norge. Har testet en kliss ny elektrisk lastebil i forbindelse med jobb i fjor, og den kunne litt spissformulert ikke laste annet enn potetgull pga. den ekstreme vekten på alle batteriene som måtte til for å flytte den, likevel var den tom for strøm etter runde tur retur sentrum fra Grorud. Ikke så mye forsprang der gitt.

3 Likes