Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom Q2 2016

Egen tråd rundt Q2

Funcom N.V. will present the Second Quarter 2016
financial results on Friday, 26 August 2016 at 09:00
hrs CET. The presentation will be held in English as a
hosted webinar by Rui Casais, CEO of Funcom.

Please register for participation in the following
webinar:
https://join.onstreammedia.com/register/funcom/q23

After you have registered you will receive an
invitation by email.

For any other questions, please contact us by email
at: [email protected]

The Second Quarter 2016 report will also be made
available on the company’s website at:

Badhoevedorp, The Netherlands, 22 August 2016
Funcom N.V.

This information is subject to the disclosure
requirements acc. to § 5-12 vphl (Norwegian Securities
Trading Act).
http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=407865

5 Likes

Hello,

You have been invited to an online conference by Funcom N.V…

Start: 08/26/2016 09:00 AM ((GMT+2:00) Copenhagen)

Unless you are using a phone to dial in please make sure your webcam and headset are attached, and click the button below to join:

Da burde man jo være klar ! :wink:

2 Likes

http://www.newsweb.no/newsweb/attachment.do?name=Funcom+NV+-+2Q16+Report.pdf&attId=1528199

http://www.newsweb.no/newsweb/attachment.do?name=Funcom+NV+-+2Q16+Financial+presentation.pdf&attId=15282011

http://www.newsweb.no/newsweb/attachment.do?name=Funcom+NV+-+2Q16+Games+presentation.pdf&attId=15282110

Omsetning

2 Likes

Har de sagt noe om hva “Other Activities er”?

For man kan vel anta at The Park er det gule.

1 Like

kan det være royalties ?

2 Likes

Gidder noen å lage en kort oppsummering av Live presentasjonen når den er ferdig? fikk ikke sett og det virker som det kom mer info der enn i rapporten.

var ikke så mye interessant utenom det som står i rapporten + var bare noen få spørsmål som allerede ligger i den andre tråden.

Kort oppsummering:

Slik jeg ser det, så er det ikke så stort fokus på å skryte i denne rapporten, men å legge grunnlag og reparer “hull” i selskapet for å danne grunnlaget for en bedre morgendag for selskapet. 3 spill i produksjon som skal lanseres over de neste 12 månedene ca.(?) og lavere kostnader for selskapet skal opprettholdes mener dem. Lån reduseres og EK er positiv igjen. “The Park” har solgt bra, og de ser på det som levende R&D, som også tilfører omsetning til selskapet. Det samme med de nye spillene basert på TSW og Conan IP.

Som Paddy sa, Funcom legger opp til et bra 2017 år akkurat nå. Det som kan gjelde er å ha god tålmodighet fremover. Børsmarkedet er kanskje største trusselen med “moodswings” her og der.

Kopiert innlegg fra Paddy80:
"Spørsmål: Hvorfor skal man investere i Funcom:
Han sier de har en solid strategi som han er sikker på vil gi inntekter, bakgrunn for dette er at de skal lage spill med forskjellige risikoprofil, og lansere 1 stort / mellomstort hvert år, ett fra hvert studio, samt 1 lite spill hver år fra hver av studionene. Neste år blir ett godt år for Funcom avslutter han spørsmålet med kort oppsummert.

Funcom er offensive, det liker jeg"

Hovedtrussel er selvfølgelig om spillene deres slår an og selger bra eller dårlig.

6 Likes

“Other activities refer to Funcom Games Canada subleasing activities”

De har oppgitt som eksempler “The Park and The Longest Journey”, jeg vil derfor tro at royalties fra Dreamfall Chapters kommer inn her.

Hvis de har solgt 50 tusen kopier og hele posten var TP på konsoll (det vil si ikke helt sannsynlig, da det også er solgt DFC, TLJ, TP Steam osv, men for enkelhets skyld) så sitter de altså igjen med omsetning 193/50 3.86 USD per spill av 12.99 USD utsalgspris dvs 30% av brutto salgspris.

Jeg hadde selv estimert høyere omsetning i kvartalet, spesielt fra TP, men også de andre spillene kom inn lavere enn jeg hadde trodd.

3 Likes

TP klokka jo inn ca 100k solgte, som bør gi rundt 7mill nok. i gevinst.

Det regnestykket stemmer ikke med tallene i rapporten.

1 Like

Også verdt å tenke at kun en brøkdel av dem sikkert gikk til den prisen. Tror vi kan regne med at om de solgte 100k, så sitter funcom igjen med 2-3m ish :blush:

2 Likes

Nå kom vel ikke alle de pengene inn i Q2?

Disse pengene er jo spredt utover hele salgstiden til TP.

Jeg har bare regnet med den halvparten som skal komme fra konsoll. Se regnestykket over.

Forstod ikke helt det regnestykke, Funcom får jo 70% av steam - skatt. Virker noe lavt?

Men det kan jo være at omsetningen er nærmere 40 enn 50. Steamspy har jo svakheter i algoritmen.

Regnestykket er veldig enkelt. Funcom har selv oppgitt 40-50K solgt på Steam, og at det har gått like bra eller litt bedre på konsoll. Det har vi tolket på forumet som at de har solgt ca 50K kopier på konsoll i Q2.

Omsetningen fra offline spillene var i Q2 193 TUSD. Det inkluderer også de andre offline spillene og The Park salget på Steam i perioden, men for enkelhets skyld brukte jeg hele summen siden vi ikke vet hvor stor andel var salg av The Park på konsoll.

Da får du maksimalt (men trolig lavere) per spill 193/50 = 3.86 USD på topplinjen til Funcom per solgte spill på konsoll.

Andel som går til forskjellige aktører kan vi bruke for å estimere omsetningen per spill, men her kan vi bruke regnskapstallene direkte. Omsetning vet vi sikkert, så det eneste som er noe usikkert er antallet solgte. Eventuelt har vi tolket uttalelsene feil når vi har konkludert med 50k solgte på konsoll.

Edit: jeg har sett litt nøyere på dette. Funcom har uttalt:

“The Park has sold around 40,000 units on the PC platform.” i prospektet.

og “consoles sales being on par with PC sales” i Q2 rapporten.

Da kanskje vi bør operere med 80K totalt solgte i stedet.

I så fall maks 193/40 = 4.825 USD på topplinjen per solgte spill, eller 37% av brutto utsalgspris (men trolig lavere dersom vi tar med de andre spillene som også er solgt i kvartalet).