Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

Dvs at du har regnet med at Funcom sitter med inntekter på 20$ pr solgte eksemplar, som gir en gjennomsnittlig utsalgspris på steam på 40$. Som regnet på tidligere, så sitter Funcom igjen med ca 50% etter Steam, moms, Unreal-royalty, Conan-royalty osv er betalt.

Jeg forventer ikke mer enn 30$ som fullpris (det er der eller under alle konkurrentene ligger), og rabattert pris som ligger et godt stykke under dette, hvis man antar Funcom har tenkt å kjøre rabatterte helger osv. Jeg har tidligere guesstimert gjennomsnittlig pris i løpet av et år til å ligge på ca 60% fullpris, noe som gir 18$ pr salg, og 9$ pr salg til Funcom.

Inntektene du beregner til 10MUSD blir da 4,5MUSD.

EDIT:
@holmes Ninja! :stuck_out_tongue:

3 Likes

@Christian
Hvordan kan man finne de eksakte royalties samt alle fratrekk fra utsalgspris slik at vi har ett tilnærmet riktig anslag på hva de sitter igjen med?

Nettopp sendt de en mail for en oppklaring, hvis de kan gi en :slight_smile:

2 Likes

Ja så spørs det hvem som har regnet riktig. Enig i at Funcom må gi rabatter av og til. 60-70% av fullpris som snittpris tror jeg er nokså innafor. Om resten av regnestykket med royalties, steam andel, moms osv er riktig eller ikke vet vi jo egentlig ikke. Når trekkes hva? Og vil Funcom tjene penger på andre ting rundt CE enn utsalgspris på spillet?

Fint du følger med på utviklingen av spillet da, før du prater om kurs… (<— sarkasme )

Hvis de lager en remake av samme trailer, bare med de nye modellene (som du kan se på siden deres), så holder det i massevis for at folk skal få se hvor pent spillet er i forhold til de aller fleste EA spill på steam. Det er ikke akkurat mye som skal til for å få det penere enn det som er på markedet.
Og utseende har Funcom sjeldent feilet på!

Husk at første trailer var før de la inn arbeid på utseendet. Det var vel praktisk talt bare copy paste fra noen AoC skisser… De vurderte å lansere EA for en stund siden og da så det faktisk bedre ut enn mange andre EA spill der ute, noe som de fleste ikke innså. Så etter flere mnd så tror jeg de kommer til å blåse hatten av de aller fleste pessimistene her på forumene! :wink:

3 Likes

Det er lett å se hva 40k solgte på konsoll maksimalt ga i Q2 rapporten i hvert fall, der hadde jeg regnet altfor optimistisk, så jeg blir overrasket hvis vi er for pessimistiske nå. Det vi ikke vet er utsalgsprisen.

Noen snakker til og med om at de må ha penger igjen før lansering.
Hvilke kostnader øker drastisk fremover nå mtp lanseringen da de ikke skal bruke for mye på mf?
Sett bort fra siste rapport og utgiftene rundt emisjonen, har de ikke hatt en ganske lav cash burn?

Håper de brenner litt peng på markedsføring !!!

1 Like

Først og fremst investeringer, det vil si utviklingen av spillet Conan Exiles, men i tillegg går driften trolig i minus hvis du regner bort dette så de vil da brenne penger for å dekke underskuddet.

Funcom burde forklare litt mer om dette i neste kvartalsrapport. I tillegg til å svare Christian når han spør dem selvsagt :slight_smile:

Sendte en mail, så får vi se hva de sier. Skrev av en eller annen grunn på norsk, så kan muligens ta litt tid. :stuck_out_tongue:

1 Like

Jeg blir ikke akkurat beroliget hvis de gir ut den type informasjon til enkeltpersoner og ikke hele markedet.

2 Likes

Det var akkurat det jeg tenkte også, men jeg er litt usikker på hvor mye det egentlig betyr.

Hva Funcom priser spillet til/forventer å få inn er jo egentlig mindre interessant enn å se hva man tror markedet er villig til å betale. Funcom har virkelig vært fullstendig ute av synk med hva markedet synes er ok med prismodellene sine tidligere. TSW og spesielt LMO bærer jo preg av at Funcom [strikethrough]ikke visste hva de drev på med…[/strikethrough] bommet fullstendig

EDIT
… leste mitt eget innlegg og jeg høres virkelig negativt/nedlatende ut. Vi får se, kan jo godt være jeg ender opp med å like CE. For min del, så må grafikken bli endel bedre, også må gameplayet være morsomt. Hadde de klart å lage noe i retning av det siste DOOM-spillet, men meelee, så hadde mye vært gjort. Hvis de kommer med noe AoC-lignende greier, så kommer jeg neppe til å gidde. Det var bra i 2008, men ikke så hot i 2016 :wink:

2 Likes

Hva tror du om satsningen på RP community?

1 Like

Funcom har selv presentert hva konkurrenter ligger på av salg som referanse. Opp mot 3-4 mill. De har også sagt at de forventer at de kan gjøre det bedre enn disse pga. veldig sterk IP. Conan+survival virker veldig riktig og har god timing. Derfor er jeg litt positiv ja :slight_smile:

2 Likes

Jeg tror ikke det er stort nok, men det er utfra hva jeg har sett i Aoc og Tsw. CE er jo ikke et mmorpg, så kanskje fungerer det bedre her?

2 Likes

Hva er det ?

1 Like

Rollespill

2 Likes

Roleplay

1 Like

Nå varierer jo inntjeningsmodellen fra spill til spill. Og hva som blir Conan Exiles sin inntjeningsmodell vet vi lite om enda. Det er noe av det jeg håper å høre mer om i neste kvartalsrapport.

Husker dere lifetime membership avtalene Funcom har solgt mye av? Kanskje de vil selge noe sånt som “alle fremtidige utvidelser inkludert” eller lignende?