Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

Lurer på hva som skjer med aksjekursen hvis de annonser nye spill før CE er i EA :slight_smile:

1 Like

Har de selv blitt med på emisjonen? Eller nominee konto?

Prior to announcing the Private Placement, the Manager, the Company, KGJI and KGJ Capital AS
entered into a share lending agreement whereby 24,500,000 VPS Shares were lent from KGJI and
KGJ Capital AS to the Manager in order to arrange for delivery of immediately tradable VPS Shares
for a certain part of the subscriptions made in the Private Placement (being a total of 24,500,000
New VPS Shares divided between the subscribers). The Manager was not able to enter into share
lending agreements for the whole amount of New VPS Shares, and therefore the share lending
agreement only relates to a certain part of the New VPS Shares.

Så de ville altså selge ut mer en 24.5m, er vell også litt rart at det ikke er noe fortjeneste for utlåneren, om jeg har forstått rett?

KGJI does not receive any consideration for lending out its VPS Shares pursuant to the share lending
agreement.

1 Like

Vitamar AS - Bjørn Myrseth

4 Likes

Som ventet, ingen lock-up

[quote]All New VPS Shares and VPS Offer Shares will be newly issued VPS
Shares and no subscriber in the Private Placement or the Subsequent
Offering are or will be subject to lock-up. However, KGJI has accepted
a lock-up undertaking for all Conversion VPS Shares subscribed by it
in connection with the Debt Conversion. [/quote]

Hvor er resten av Swedbank sine aksjer?

Startet med 11 454 545. 8.6 millioner aksjer solgt?

Kan ta bort disse fra “langsiktig eier” kategorien :slight_smile:

3 Likes

1 SEB Private Bank S.A SEB LUX, AIF
Client77
42,777,778 18.52
2 KGJ Capital AS 24,500,525 10.61 - Kristian Gerhard Jebsen
3 ABG Sundal Collier ASA 16,043,636 6.95
4 Storebrand Vekst 15,816,253 6.85
5 CMD AS 5,877,273 2.54 - Andreas Wold Hofstad
6 Grunnfjellet AS 4,154,545 1.80 - Per Øyvind Berge
7 Delray Trading AS 3,750,000 1.62 - Rolf Viggo Leisner / Arne Blystad
8 Businesspartner AS 3,433,452 1.49 - Sahidur Rahman
9 Vitamar AS 3,090,909 1.34 - Bjørn Myrseth
10 Nordnet Livsforsikring AS 3,079,751 1.33
11 U-Turn Ventures AS 2,872,727 1.24 - Lars Tore Brandeggen / Trine Hakkebo Brandeggen
12 CIPI Lamp UCITS Swedbank SMB 2,863,636 1.24
13 Salto Media AS 2,736,364 1.18 - Marius Horgen / Bjørn Erik Nilsen
14 Silvercoin Industries AS 2,454,546 1.06 Haakon Morten Sæter / Peter Elias Sæter
15 Midelfart Invest AS 2,060,000 0.89 - Geir Moe / Celina Midelfart
16 Matspecialen AS 2,049,091 0.89 - Jan Nielsen / Rigmor Margrethe Nielsen
17 Arne Alexander Skøien Kvale 1,915,455 0.83
18 Basic I AS 1,850,000 0.80 - Lars Lauritz Helledal / Anne-Lill Kraft
19 Nordnet Bank AB 1,815,493 0.79
20 Tigerstaden AS 1,800,000 0.78 - Ketil Grim Skorstad / Simen Thorsen
Top 20 holders of VPS Shares 144,941,434 62.76
Other 86,014,478 37.24
Total holders of VPS Shares 230,955,912 100

10 Likes

Dette er Andreas Wold Hofstad

http://www.proff.no/selskap/cmd-as/trondheim/-/Z0IOUBI9/

2 Likes

Hva blir åpningen i morgen?
Over eller under krona?

edit: Enda mer interessant: hva blir sluttkurs.

oppdatert ty

cmdc vs cmd :stuck_out_tongue:

Men da folkens kjenner vi navna på de som røvkjørte dere i emisjonen :wink:

3 Likes

Er det faktisk folk her som tror Funcom skal være på E3? Hva i all verden skal de dit for? Dele ut flyers? Vise fram sandsimulatoren sin? De har jo ikke et spill å vise fram, det er derfor traileren så såpass jævlig ut til tross for at den var brutalt klippet og redigert sammen. :smiley:

Avstår fra gavepakke
IT: Storebrand dropper å kjøpe sterkt rabatterte Funcom-aksjer etter emisjonstabbe. – Jeg ville vært sur, sier Storebrand-forvalter Andreas Berdal Lorentzen.
HENRIK CHARLESEN
HENRIK CHARLESEN
[email protected]
Før helgen refset Nordnets investeringsøkonom Tom Hauglund måten de gamle Funcom-aksjonærene ble behandlet på.
Spillselskapet, sammen med meglerhuset ABG Sundal Collier, hadde samlet et knippe investorer som gikk inn med nesten 53 millioner kroner i sårt tiltrengt kapital.
Åpenbar feil
Kombinasjonen av en emisjonskurs på rundt en tredjedel av markedskursen, samt at snuoperasjonen også innebar at skipsreder Hans Peter Jebsen konverterte gjeld på til sammen 7,7 millioner dollar, førte til at tusenvis av Funcom-aksjonærene ble kraftig utvannet.
Kritikken handler nå om håndteringen av den såkalte reparasjonsemisjonen. Normalt settes det opp en slik emisjon for at tidligere aksjonærer får mulighet til å begrense utvanningen ved å kjøpe nye aksjer på samme vilkår som de nye eierne.
Problemet var bare at investorene som kom inn i den rettede emisjonen, trolig på grunn av en formell feil, også får delta i reparasjonsemisjonen, og dermed kan bidra til ytterligere utvanning.
Fond forvaltet av Swedbank og Storebrand var blant investorene som tegnet seg i Funcom-emisjonen. Storebrand, som gikk inn med rundt 10 millioner kroner og sikret seg 7,9 prosent av spillselskapet, er ikke fornøyd med hvordan de tidligere aksjonærene er blitt behandlet.
– Det er åpenbart gjort feil i utførselen av den planlagte reparasjonsemisjonen, slik at man nå ikke kan benytte en eks-dato før de nye aksjene ble utstedt, sier Storebrand-forvalter Andreas Berdal Lorentzen.
– Nå er vi og et par andre investorer blitt enige om ikke å tegne i den andre emisjonsrunden.
Snur spillselskapet
Storebrand har blant annet fått med seg Lars Brandeggen og Arne Kvale, og investorene har anmodet de andre aksjonærene som deltok i den første emisjonen, samt Jebsen som fikk konvertert nye aksjer, til å holde seg borte fra reparasjonsemisjonen. Rabatten i denne seneste emisjonen lå i går ettermiddag på rundt 9 millioner kroner for 15 millioner aksjer med tegningskurs 55 øre. Fordeles tegningerettene pro rata, gir Storebrand slipp på en gavepakke verdt 0,7 millioner kroner.
– Storebrand er opptatt av å opptre ryddig og i henhold til vårt syfte. Det er åpenbart at de eksisterende aksjonærene kommer dårlig ut. Hensikten med en reparasjonsemisjon er at vi og de andre nye eierne ikke skal delta i den emisjonen. Men inntrykket i markedet er nå at vi i Storebrand og de øvrige aksjonærene som stilte opp for å tilføre Funcom nødvendig arbeidskapital er ute etter nærmest å rane de eksisterende aksjonærene, sier Lorentzen og fortsetter:
– Hadde jeg vært aksjonær i Funcom før emisjonen, så ville jeg også vært sur.
Lorentzen forteller videre at de som nye aksjonærer ønsker å få spillselskapet opp å stå igjen og at de har tro på en meget spennende periode for selskapet fremover.
– Vi, i samarbeid med personene jeg nevnte, har startet arbeidet med å foreslå styremedlemmer og komme med andre konstruktive innspill som kan snu selskapet og skape verdier for alle aksjonærene fremover.
Funcom siste 12 mnd.

13 Likes

Eller evt reddet selskapet ?

2 Likes

Er det feil av meg og tenke de gjør dette i goodwill mot aksjonærene som ble voldtatt!?
At de kan dumpe prisen på Tegnisretter for gi de til “små folka” !? Eller er det for st de er sure på Funcom og ser for seg snarlig exit og boikotter hele greia !?

Jaja, er jo flott at de viser medlidenhet.
Men jeg tenker at skaden allerede er skjedd, så hvorfor ikke bare kjøpe de også?

Det blir vell ikke til at de bare sitter med rettene, går utifra at de kommer til å selge dem da i det minste?

Edit: er vell der overtegning kommer inn i bildet, begynner å bli sent på kvelden😅

1 Like

Eller evt for at flest mulig skal kjøpe aksjer som igjen gir tegningsretter og da flest mulig evt skal kjøpe aksjer for å få retter, så vil emisjonsaksjene kunne selges ?
Man kan lage mangen teorier, men sikkert nok noen som har litt lyst til å fremstå som engler, og å kunne gå med rak rygg :slight_smile:

1 Like

Ja det kan vris godt på denne , ser den ! Men er jo noe positivt i det at de vil stå med assistanse med litt styring og ikke minst styre medlemer som kanskje får de over på pluss !

Blir litt spesielt når selv emisjonsdeltakerne tar avstand fra Funcom sin tvilsomme adferd.

Men kan ikke se at dette medfører noe mer positivt for aksjonærene som allerede er lurt. Er bare at Storebrand her “vasker sine hender”. Uten at det får noen praktisk betydning.

2 Likes

Alt i alt så skal hver enkelt male sin egen kake, eg holder meg borte fra aksjen i en tid fremover uansett.
Dvs, blir den billig nok, så kjøper eg naturligvis.
Eg er åpen for st kjøp på dagens kurs kan være bra, og kanskje er det feil for fremtiden å ikke gjøre det, det vil tiden vise.

2 Likes