Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Jadda la oss alle hoppe ned i skyttergraven og skyter på de som tar seg tid til å diskutere litt realiteter. Nå må folk gro litt baller igjen og tørre å ta diskusjoner uten å insinuerer det ene eller det andre. Mye frykt her nå som får forumet til å minne om HO.

8 Likes

Strategi styres av flere ting, men mest av alt styres strategien av selskapets competetive advantage. Noen mener at selskapet har identifisert et nytt CA uten å endre strategien. og dette nye CA skulle være vår eminente ceo.

Det er bare det at ceo har - signert på - at Funcoms CA er Dreamworld spillmotoren i siste årsrapport. Og etter det har vi ikke hørt noe mer om endring av hverken CA eller strategi. Så da har jeg hatt rett om det hele tiden. Noe jeg har vært fullstendig klar over. Siden en ceo per definisjon, ikke kan være et selskaps CA uansett. Dersom han kan erstattes. Og vår ceo er ikke uerstattelig.

3 Likes

“Allt är annorlunda nu” utom själva Funcom aktien på Oslo börs. Pumpelidumpdump

Synes du gjør en bra jobb jeg . I det minste får du folk til å tenke og engasjere seg :slight_smile:

4 Likes

Funcom henviser faktisk til strategien sin i to punkter i Q3.

  • Revenue and profitability should be expected to vary from quarter to quarter,
    depending on launch activity of new games and downloadable content, discounts and
    other events. The Company’s strategy of releasing both internally and externally
    developed games, allowing multiple releases each year, is designed to increase
    diversification and reduce risk
  • In line with the communicated strategy Funcom is investing in the above mentioned
    and additional publishing games going forward
10 Likes

Ja vi kan nok sannsynligvis enes om at de fortsatt har en strategi. :blush: Så får vi jo se om det blir justeringer etter Tencents inntreden i styret.

Så er det forsåvidt greit at de ikke presenterer strategien hver gang men en god løsning hadde vært å flytte den over i selve rapporten i stedet for bare å utelate helt. Der gjør det ikke noe med repetering av informasjon hver gang.

6 Likes

@anon80503862 Hvorfor krangler du på Production og full Production? Funcom svarte jo på det spørsmål og la den ballen rimelig død på Q3.

2 Likes

Uavhengig av om de kaller det production eller full production er det ganske vanlig med utsettelser på så store prosjekter som MC og Dune. Om det tar 3 eller 6 måneder lenger enn først antatt tror jeg ikke vi skal ta det som at de har endret strategi.

Nå synser selvfølgelig bare jeg her, men det er i hvert fall det jeg har fått ut av denne utviklingssyklusen. Setter forøvrig pris på kritiske innspill fra Jcp og Krager, selv om jeg ikke alltid er like pessimistisk (realistisk?) som de to :slightly_smiling_face:

5 Likes

Noen ville sagt at jobben til CEO står på spill når en ny storeier kommer inn i et hvilket som helst selskap. Dersom ikke dagens ceo overbeviser det nye styret eller leverer som forventet over tid vil styret alltid vurdere om dagens ceo er rett mann på rett plass. Nå har jeg ikke noen som helst grunn til å være misfornøyd med dagens ceo. Men slik er nå en gang verden at ceo er ikke noe man har rett på. Man lever da alltid på styrets nåde. Og Tencent kan ha en mening allerede eller ikke. Men de neste to årene blir viktige for Rui. Leverer han ikke da så må han nok gå. Hvor trygt syns dere han sitter akkurat nå?

1 Like

Synes ikke det er naturlig at man som eier av 29% av aksjene skal komme inn og starte med å kreve at CEO skal byttes ut. De har jo ikke flertall i styret heller så de kan jo ikke diktere det. Så jeg tror egentlig Rui sitter trygt. Jeg tror hans bakgrunn er en styrke da han forstår spillutvikling på alle nivåer.
Jeg blir overrasket om det skjer noe på den fronten med det første.

2 Likes

Ikke kreve, stille krav. Et styre ville vurdert ceo sin posisjon uavhengig av om Tencent kom inn på eiersiden eller ikke.

Hørt om maktkamper i børsnoterte selskap før? :slight_smile:

1 Like

I første innlegg har du Tencents inntreden som premiss, men som svar skriver du styret ville vurdert hans posisjon uavhengig av ny storeier :thinking:

Ser ikke helt hvorfor de skal tenke på det, Rui er jo hjernen bak hele snuoperasjonen til Funcom. Han bør absolutt sitte trygt.

6 Likes

Det er jo styret som ansetter CEO så de kan selvsagt vurdere hans posisjon men det er ikke så veldig vanlig å bytte ut CEO uten en god grunn.

Jeg tror Tencent har kjøpt seg opp fordi de mener RUI har gjort en god jobb og ikke fordi de ser på Funcom som en tournaround case.

4 Likes

Funcom er per definisjon et turnaround case.

Skal man bedømme ut fra siste kvartalspresentasjonen så sitter både Rui og Stian på lånt tid, så traurig den seansen var.

3 Likes

Et viktig poeng med den nye strategien er fleksibiliteten det gir, kontra hvordan det har vært tidligere. Istedenfor å måtte slavisk følge en forhåndsbestemt plan, kan de til enhver tid gjøre endringer og ta de beslutningene som gir mest mening. Da kommer det meldinger som at CSP er satt på hold til fordel for CE og Dune, eller lite info om fremtidige spill (det er tross alt bedre med lite info enn feil info). Ja, det blir mer uforutsigbart for traderen, men for den langsiktige investoren er jeg overbevist om at det vil lønne seg i lengden.

3 Likes

Ja jeg sier ikke at jeg mener han kommer til å byttes ut, men det KAN skje. Og vi har ikke snakket om det. At jeg la det frem som et premiss er jo at det er den nye situasjonen man er i nå. Og en ceo vil alltid bli vurdert. Og så vil det være en grunn til å holde muligheten bittelitt større for at noe kan skje rundt ceo nå. Nå som vi akkurat har fått en helt ny og veldig proff storeier.

1 Like

Godt poeng! Mye av strategien bak handlene til mange har jo nettopp vært å utnytte en forutsigbar newsflow. Kan hende du har rett ifht. det blir vanskeligere å trade hvis de begynner å dra uante kaniner opp av hatten :slightly_smiling_face:

2 Likes

Jeg er heller ikke overbevist av Rui. Han kan vel like godt være i en annen stilling i Funcom. Han er alt for seriøs og er en for dårlig selger. Han har økokrimsaken sittende fast i halsen. Jeg ser på han som ansvarlig for den dårlige kursutviklingen. Hvis vi ser bort fra trollet i Bergen.

Turnaround skyldes suksessen med Conan Exiles. Som er en suksess nesten på-tross-av Funcoms beslutninger om å droppe pre-production fase, for lite betatesting før early access lansering, feil valg av server forhandler og en rekke andre dårlige beslutninger gjort av ledelsen.

Så har ledelsen gjort en meget god jobb i å melke suksessen for det den er verdt uten å noen gang komme i konflikt med spillermassen. Altså hatt en meget god balanse mellom betalt innhold og gratis innhold osv. EDIT: Jeg vil også legge til at de har gjort en meget god ledelses jobb også med avtaler med microsoft, epic o.l.

Når det gjelder strategien med å produsere egne spill og være publisher så har vi vel ikke fått noen gode svar her enda. Publisherdelen har gått litt under forventet. Det er jo ikke noe å holde på med over tid dersom resultatene blir som i år. Men jeg har fortsatt trua på denne strategien og at den vil se mye bedre ut når man har fått et par utgivelser som har gått bedre enn de vi har sett til nå.

USA har vi ikke sett hva leverer enda. Så om det spillet slår an så ser det plutselig veldig lyst ut igjen for egne spill. For da sitter plutselig 2 kontor med hver sin suksess i bånn å bygge videre på for neste prosjekter. Skulle de neste 2-3 publisherspillene feile like dårlig som de to siste så tror jeg det blir slutt på den satsingen der.

Husk at innen den tid så vil Oslo, USA og Portugal være fullt bemannet. Og da er det kanskje ikke nødvendig å bruke for mye tid på småprosjekter lengre.

4 Likes

Fin artikkel om ett spillselskap i Stavanger området:

1 Like

Läste om det där också någonstans. Kan gärna få bläddra upp lite i FUN också. Svenskarna och Kineserna är påväg att ta över spel Norge.
Svenska Goodbye Kansas planerade att gå till börsen i slutet på 2019 men på det på is pga dåligt 2018. Hänt saker sedan dess då med tanke på den investeringen. Pga MYZ kanske
Åja THQ köpte en stor del av bolaget i augusti

1 Like