Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Typisk deg å ha svar på det spørsmålet :smiley:

1 Like

CE google trend hvor jeg har lagt peakene fra 2017, -18 og -19 oppå hverandre for å se utviklingen. Synes 2019 vs 2018 ser ganske bra ut. :slight_smile:

Blå = 2017
Orange = 2018
Grønn = 2019

7 Likes

Funcom gikk nå opp i dag da. Selv om CEO kjøpte :grin:

13 Likes
3 Likes

Tick tack… Tiden går sakta till höst…

Hva tenker folk om utsalgsprisene på Funcom sine spill (som utvikler og utgiver)? Synes prisen på MYZ er litt stivt med tanke på lengde og innhold men Seed of Evil til til 149,- er ikke så ille, så sant det er er innhold nok. Men det er ikke helt krise, et eksempel på noe som er det er Conan Unconquered! 299,- for det spillet er etter min mening skivebom, 199,- tror jeg hadde vært mye bedre og mange flere hadde kanskje kjøpt det på impuls.

Også litt usikker på den DLC fremgangsmåten de har for CE. Min erfaring med betalte DLC’er er at flere og flere detter av etterhvert fordi man ikke kan kjøpe DLC’er i det uendelige. Nå er det vel fullt mulig å spille spillet uten og de er ikke sykt dyre, men du skal være spesielt interessert for å kjøpe de.
Har selv sluttet å spille flere spill fordi jeg ikke orket å være med på DLC-kjøret (Destiny 2, jeg ser på deg ja!).

1 Like

CU var/er feilpriset. Det tror jeg de fleste er enige i. Spesielt når de trykker en DLC inn i tillegg på førstesiden.

Om man ser på spillpriser historisk så er det tydelig at prisene ikke har fulgt index. Husker enda når jeg kjøpte Red Alert 1 til 499! i gode gamle dager.

Mange spill studioer klager også på at indiebølgen av spill har gjort av mange spillere forventer seg kunstig lave priser.

Jeg synes det er bra at Funcom tørr å prise kvalitet litt opp. Mutant er godt priset fordi det er et veldig bra spill.

CU derimot ble gjerne i dyreste laget.

DLC rushet til CE er bra, det er kun kosmetisk. Til sammenligning Payday 2 har 30++ DLCer. Funker fint de også.

5 Likes

Jeg er enig i at man bør kunne ta penger for kvalitet, og det er kun drittunger som sutrer over priser fordi de får kun 50 spenn i ukelønn. Om kvalitet kan få selge høyere, så blir det mer spill med god kvalitet videre, mer penger for utviklerne å legge fremtidige spill.

1 Like

Tycker Funcom ska fortsätta ta betalt för sina spel/DLC. Såklart ska priset avspegla kvalitén på produkten också. Det är en balansgång och Funcom är ganska nya i publishing avseendet där de var rätt prissättning imo på MYZ och fel på CU. Sånt blir bättre framgent.

Man får tänka på att de inte behöver sälja lika mycket med ett högre pris, se exempelvis PDX. Kör vidare!

1 Like

I andre arenaer (elektronikk og klesbransjen f.eks) går man for lave prise og høyt volum. Det er heller ikke dumt så sant man klarer å oppnå et visst volum. Derfor mener jeg at høy pris ikke nødvendigvis er riktig og heller ikke et kvalitetsstempel. Nå er ikke den sammenligningen helt vanntett siden en elektronikk-kjede eller klesbutikk har mange varer og noen selges med tap mens andre har en del bedre avanse, men likevel, å legge seg på den nedre siden (50,- billigere f.eks) tror jeg ikke devaluerer spillet nødvendigvis da det er lettere for folk å plukke det opp selv om de ikke er helt sikre på om de vil ha det.

Men de har jo garantert en strategi og står ved den, noen ganger treffer man og andre ganger ikke.

Mutant har solgt MYE mer enn de fleste spådde på forhånd. Og der var endel skeptiske til prisen før lansering.

Tingen er, har spillet kvalitet kjøper folk det selv med en noe høy pris. Nå søker Funcom uansett en Sales Manager som skal ha ansvaret for prisstrategi.

2 Likes

Att de vill ha lägre priser och högre volym i kläd/elektronik branschen är ju pga lagerlogistik. De kostar pengar för dem att ha varor på lager. Hade de kunnat ha högre pris så hade de självklart tagit betalt.

Digitala varor har ingen lagerlogistik så jag tycker inte man ska rea ut varor för tidigt eller ta för billigt

Titta t.ex. på CE. Man höjde EA priset från 29.99 usd till 39.99. spelet gör sitt bästa kvartal nu exklusive EA och full launch kvartalet, trots enbart 40-50% rea.

Detsamma gäller för MYZ. Enbart 40% rea.

Konsekvensen av detta är att man inte ligger så högt på exempelvis Steam Summer sale men långsiktigt ger det bättre revenue då man kan göra reor som säljer bra utanför dessa stora events, se exempelvis MYZ senaste 40% rea då man vart frontat i Steam 4 dagar också sålde riktigt bra.

3 Likes

Problemet med Conan Unconquered var nok mer kvaliteten enn prisen. Ja, prisen er for høy i forhold til kvaliteten, og ingen har lyst til å betale ekstra for en ranged helt (DLC til MYZ var bedre, det var kun ekstrainnhold som ikke endret spillbarheten).

Men hadde spillet vært veldig bra, så hadde folk betalt like vel.

3 Likes

Sett i betraktning at CE har solgt rundt 2 mill(?) og MYZ 400k(?) (basert på steam reviews og en faktor på 77) må vel prisene sies å være riktig. Så kan vel nesten ikke argumentere for at det er feil verdsettelse der :slight_smile: Tanken min kom vel mest fra CU, men der er vel konsensus at den er feilpriset uansett på grunn av manglende kvalitet.

Husk at CE har MYE spillere på xbox og PSN også :wink:

Men nå stod jo ikke innholdet i henhold til prisen da.

Dersom Rosenborg hadde vært et bedre lag så hadde de vunnet Champions league.

Innvilget belåning i dag, så da er jeg klar om ett par dager :yum:

7 Likes

Fra dagens nivå så er det naturlig at opptreden starter nå med gode fundamentale triggere som MYZ, mom og ccu på løpende bånd, trolig nok ett knallresultat og news rundt nytt 2020 spill ila senhøst mot jul. Jeg tror på en slik utvikling og kommer til å kjøpe meg ytterligere opp nå fremover

1 Like

Og man er ikke avhengig av et online community, så du kan være helt sikker på at at det kommer til å skape en finfin liten inntektstrøm også om 2 år og 4 år fra nå.

2 Likes