2kr er definitivt ikke konkursprising av Funcom. Det var tilfellet når kursen var under kronen. I mellomtiden så har de såvidt jeg har fått med meg fått utsatt lånet fra Q4 2016 til Q4 2018 (eller var det 2019), noe som gjør at det er mulig å få inn penger på emisjonen de planlegger.
Funcom kan ikke ha lagt altfor mye penger i CE innen det går til pre-release, så nei, jeg tror ikke det. Hvis spillet ved pre-release får en dårlig mottakelse, så vil de mest sannsynlig nedbemanne kraftig og kjøre videre med AO-lignende størrelse på teamet. Samtidig, det gir i såfall langt fra nok penger i kassa til å være verdsatt til 150MNOK+gjeld.
Som jeg sa tidligere, jeg likte hva de gjorde med The Park, det gikk nemlig tilbake til røttene for Funcom, der de faktisk har levert spill som ble godt mottatt, ikke bare av en nisje med spillere. CE ser for meg ut veldig tilsvarende AoC uten story + bonde. Det kan bli bra, men det kan også bli helt middelmådig. Det er fint og flott at det finnes mange vellykete spill i samme sjanger, men det finnes nok av vellykkete MMORPG-er også, uten at det hjalp TSW noe som helst.
Greia med Conan Exiles er at jeg synes det er vanskelig å si om det kommer til å selge 100k, 200k eller 1000k første året. Jeg prøvde å gjøre noen guesstimeringer for TSW utfra det jeg hadde av historiske data for AoC, og regnet vel med 500k+, mest sannsynlig 1000k+. Fullstendig feil, de solgte 300k. Dette i en sjanger hvor de hadde masse erfaring fra før av.
Så, du snakker over her om det fundamentale, men jeg skjønner ikke helt hvor du har fundamentet fra? Å regne med at Funcom kommer med et bra spill fordi de klarer å snekre sammen en trailer som får godt med oppmerksomhet tror jeg er å gå i en felle. Hype er noe Funcom har klart å skaffe for alle spillene de har lansert, med unntak av LMO som var rettet mot et helt annet publikum enn resten av spillene.
I tillegg så har vi det veldig fundamentale spørsmålet om finansiering. Hvor lett blir det for Funcom å dra inn 50MNOK i en emision?
Dette er min liste av pluss og minus når jeg ser på det fundamentale rundt Funcom:
- Conan - svært sterk IP
- AoC har solgt 2mill+ kopier
- Funcom kan hype
- Finansiering
- Elendig til å levere spill som slår an bredt til en fornuftig utviklingskostnad
Så, man kan selvfølgelig snu på flisa og si: se på “The Park”, der har de levert et spill som nok vil gå i pluss. Det jeg da tenker på er hva slags likheter har The Park og Conan Exiles har som spill? Såvidt jeg kan se, så er eneste likheten at de bruker Unreal-motoren for rendering. Det er derfor jeg ikke er så veldig fornøyd med sjangeren Funcom har valgt…
PS jeg er ikke egentlig så negativ til Funcom, men jeg synes stemningen her begynner å minne ganske så mye om et vekkelsesmøte. Ved Crom!
PPS jeg setter pris på at det ikke er en kjeft som har kalt meg for idiot eller tilsvarende. På visse andre forum, så tipper jeg innleggene mine om Funcom hadde resultert i assorterte personangrep.