Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

2kr er definitivt ikke konkursprising av Funcom. Det var tilfellet når kursen var under kronen. I mellomtiden så har de såvidt jeg har fått med meg fått utsatt lånet fra Q4 2016 til Q4 2018 (eller var det 2019), noe som gjør at det er mulig å få inn penger på emisjonen de planlegger.

Funcom kan ikke ha lagt altfor mye penger i CE innen det går til pre-release, så nei, jeg tror ikke det. Hvis spillet ved pre-release får en dårlig mottakelse, så vil de mest sannsynlig nedbemanne kraftig og kjøre videre med AO-lignende størrelse på teamet. Samtidig, det gir i såfall langt fra nok penger i kassa til å være verdsatt til 150MNOK+gjeld.

Som jeg sa tidligere, jeg likte hva de gjorde med The Park, det gikk nemlig tilbake til røttene for Funcom, der de faktisk har levert spill som ble godt mottatt, ikke bare av en nisje med spillere. CE ser for meg ut veldig tilsvarende AoC uten story + bonde. Det kan bli bra, men det kan også bli helt middelmådig. Det er fint og flott at det finnes mange vellykete spill i samme sjanger, men det finnes nok av vellykkete MMORPG-er også, uten at det hjalp TSW noe som helst.

Greia med Conan Exiles er at jeg synes det er vanskelig å si om det kommer til å selge 100k, 200k eller 1000k første året. Jeg prøvde å gjøre noen guesstimeringer for TSW utfra det jeg hadde av historiske data for AoC, og regnet vel med 500k+, mest sannsynlig 1000k+. Fullstendig feil, de solgte 300k. Dette i en sjanger hvor de hadde masse erfaring fra før av.

Så, du snakker over her om det fundamentale, men jeg skjønner ikke helt hvor du har fundamentet fra? Å regne med at Funcom kommer med et bra spill fordi de klarer å snekre sammen en trailer som får godt med oppmerksomhet tror jeg er å gå i en felle. Hype er noe Funcom har klart å skaffe for alle spillene de har lansert, med unntak av LMO som var rettet mot et helt annet publikum enn resten av spillene.

I tillegg så har vi det veldig fundamentale spørsmålet om finansiering. Hvor lett blir det for Funcom å dra inn 50MNOK i en emision?

Dette er min liste av pluss og minus når jeg ser på det fundamentale rundt Funcom:

  • Conan - svært sterk IP
  • AoC har solgt 2mill+ kopier
  • Funcom kan hype
  • Finansiering
  • Elendig til å levere spill som slår an bredt til en fornuftig utviklingskostnad

Så, man kan selvfølgelig snu på flisa og si: se på “The Park”, der har de levert et spill som nok vil gå i pluss. Det jeg da tenker på er hva slags likheter har The Park og Conan Exiles har som spill? Såvidt jeg kan se, så er eneste likheten at de bruker Unreal-motoren for rendering. Det er derfor jeg ikke er så veldig fornøyd med sjangeren Funcom har valgt…

PS jeg er ikke egentlig så negativ til Funcom, men jeg synes stemningen her begynner å minne ganske så mye om et vekkelsesmøte. Ved Crom! :smiley:

PPS jeg setter pris på at det ikke er en kjeft som har kalt meg for idiot eller tilsvarende. På visse andre forum, så tipper jeg innleggene mine om Funcom hadde resultert i assorterte personangrep.

10 Likes

Ja, det er akkurat det. La meg ta ett lite eksempel. Jeg tror IKKE det er lurt hvis funcom finner ut at de skal ha ett survival game, hvor man kan f.eks kan kjøper fordeler i spillet. Ja, funcom vil tjene på det, men samtidig ødelegge seg selv.

Du klikker på “Investor Relations” nederst på forsiden, deretter øverste link/sak.

Eller klikk her:

http://www.funcom.com/investors/funcoms_fourth_quarter_financial_report_for_2015 :wink:

2 Likes

Funcom skriver “an estimated investment life time of between 4 and 10 Million USD”, selvsagt vet vi ikke hvor mye som kommer før Early Access, men noe rundt 4 MUSD er jo naturlig så kan de velge å investere mer der hvis de ser at det gir avkastning. Jeg tror jo at de vil få en god avkastning på investeringen, men det er jo mer en subjektivt hva man tror om potensialet og utfallet her. Det er helt greit å tro at de ikke klarer det, og var egentlig bare et ærlig spørsmål.

Det skal utvikles to slike mindre spill i år, så det blir jo både og. The Park er jo ganske nisje så jeg er egentlig litt positivt overrasket over at det har nådd opp til de interne målene, tror det kan bli enda bedre når de legger litt mer tid og resurser på de neste småspillene. The Park ble lansert etter planen, og dersom de også får ut TP på konsoll i Q1 som de har sagt så synes jeg det er veldig bra levert.

Det fundamental jeg ser på er mer enn akkurat dette spillet. Jeg faktisk veldig overbevist om den nye kulturen som jeg så klart bare ser fra utsiden. Men det jeg leser i intervjuer og Podcast osv gjør at jeg tror at beslutningene tas på en mye smartere måte, og jeg tror Bylos og Casais er et veldig bra “team”. Det vil si de komplementerer hverandre godt. Jeg ser også på konkrete ting de har fått til, ja The Park er et eksempel, og hvordan de bruker Steam på en helt annen måte. Dessuten integreres teknologien på en god måte som vi har sett med Unreal Engine. Dette handler ikke bare om Conan, men jeg er også veldig positivt overrasket over at de har fått hendene på denne IPen igjen, og mener dette prosjektet også er veldig lovende.

Dette har jeg skrevet et fundamental innlegg om over:

Jeg valgt å ikke kjøpe før The Park og før annonseringen av Conan kom, men da dette ble lansert ble jeg overbevist om at de selv tror sterkt på at de vil løse finansieringen og jeg trodde at denne IPen ville hjelpe de å få med seg markedet på en av finansieringsløsningene jeg har skissert over. Kjøpte derfor under 1 kroner, og har ikke planer om å selge disse aksjene så lenge jeg tror på caset, og risk/reward ikke blir helt feil. Det vil si så klart fyker kursen opp til helt umotiverte høyder må jeg ta en avgjørelse på dette.

Dette kjenner jeg ikke igjen i det hele tatt. Har du prøvd å telle positive og negative innlegg i Funcom tråden vs andre tråder på forumet? Det er veldig mange negative her, helt greit det, men synes ofte diskusjonen blir veldig overflatisk og det kommer noe om “drittpakke” og at spillet kommer til å “suge noe hinsides” osv.

Jeg synes dine innlegg er gode, jeg har ikke noe i mot kritiske innspill, fremlagt på en saklig måte. Synes du er en av de få som diskuterer det fundamentale, som er det jeg også er mest interessert i.

6 Likes

Eg er sikker st det finnes aktuelle kandidater til jobben blandt medlemmene på tekinvestor :

https://twitter.com/funcom/status/693062765821435904

Jeg liker meg veldig godt på dette forumet. Christians innlegg (og egentlig alle andres) settes pris på. Jeg syns ikke det er noe vekkelsesmøte i det hele tatt. Det blir helt feil nå syns jeg. Enig med Holmes at en vesentlig del av innleggene her er negative eller tar opp skyggesidene. Men på en god måte.

Det jeg er mest redd for med spillet er sånne helt “merkelige” valg som de av og til gjør. De lager ofte spill som har veldig mye positivt, men så er det noe som trekker inntrykket så sinnsykt ned. Det kan ha noe med betalingsmodellen, men her hørte jeg på webinaret at de trår veldig forsiktig så de er obs på dette. Det kan være noe utilsiktet med gameplayet som f.eks. “comboskipping”, det kan være valg av lanseringsdato, det kan være serverrelatert, det kan være chatteprogramvariant eller alt mulig egentlig.

Funcom har en tendens til å gjøre 90% veldig riktig og 10% veldig feil. Klarer de å begrense dette til 90% veldig riktig og 10% litt dårligere bare så har de en sikker vinner tror jeg. Jeg har spilt rust, forrest, ark etc. Det er kjekke spill, men pvp er litt vanskelig for solospillere. Gjør de det lettere for solospillere å komme seg opp og frem i spillet, men likevel klarer å gjøre zerg folkene fornøyde så tror jeg de gjør noe riktig. Samtidig er jeg spent på om de lager “safe zones”. Det kan også bli et “omdiskutert” gamedesign valg.

3 Likes

Ser en og annen har hevdet at dei er blitt kontaktet med spørsmål om å delta i en emisjon, antar at dette bare er tull ?

Det er flere som hevder det. Men nå har jo funcom prøvd i lang tid å få til en emisjon uten å lykkes i følge Me på hegnar som jeg stoler på. Det tror jeg stemmer, det er ingen selskaper som vil ha slike finanser som funcom har for øyeblikket. Det gjør det garantert mer vanskelig å finne en løsning noe også funcom har innrømmet.

Edit:
Det mest naturlige er vel å kontakte de største først slike som Jebsen og Gordon og lodde stemningen og så jobbe seg nedover topp 50 aksjonærlista til man kan konkludere om stemningen?

2 Likes

Folk vet det er uferdig og har da en større toleranse for bugs and shit. Det viktigste er at spillet flyter bra med god gameplay. Selvfølgelig også innhold, men det kan pumpes ut ukentlig etter release. De har mange å se på hva har gjort med slike type spill, slik at de kan, hvis de har gjort sin research riktig, lage ett spill som fjerner mange feilene konkurrentene har begått.

1 Like

Først, takk til svaret på posten min, setter pris på å få noen skikkelige svar. Jeg liker inngangstidspunktet ditt, og det er vel der jeg var nærmest å kjøpe selv. Conan IP-en er det som gjør at jeg tror Funcom vil overleve.

Jeg ser ikke helt hvorfor du mener det skal være så lett å få en emisjon nær markedskurs. Funcom er nå verdsatt til 200MNOK, en emisjon på 50MNOK er mao 25% av selskapet. Tidligere emisjoner har vært på en mye lavere prosent. Dette gjør at jeg tror de må kjøre emisjonen med en hvis rabatt. Det fundamentale har endret seg siden forrige gang jeg kommenterte mulig emisjonsrabatt, og jeg tror rundt 25% er det mest sannsynlige scenarioet. Tidligere helte jeg til mellom 50% og 90% rabatt, jeg ser nå på det som heller usannsynlig.

Jeg tror de hadde kjørt en rettet emisjon for lenge siden hvis de hadde hatt muligheten, så her tror jeg de vil kjøre en vanlig fortrinnsrettemisjon.

2 Likes

Godt sagt, jeg prøvde å skrive dette i posten over, men klarte ikke uttrykke det like klart. Når du støter på denne ti-prosenten i Funcom-spill, så tenker man gjerne: “Typisk Funcom!”.

1 Like

Det hadde vært bra med litt markedsføring kroner: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/40/Age_of_Conan_promoters.jpg

1 Like

Mener du at prostitusjon er veien å gå ? :wink:

2 Likes

Always, selger som fa…

“Definitely there will be nudity on some level,” says Bylos
Blockbuster guaranteed! :slight_smile:

4 Likes

Hvorfor tror du det er tull ? :slight_smile:

En taktikk kan være å få aksjonærene til å garantere for et beløp slik at når den endelige emisjons-meldingen kommer kan man formulere noe lignende som dette

(denne er en gammel sak fra nord)

Styret i NorDiag foreslår å gjennomføre en fortrinnsemisjon på
omtrent 150 til 200 millioner nye aksjer til en tegningskurs på 0,10
kroner
Fortrinnsemisjonen vil hente inn mellom 15 og 20 millioner kroner.

NorDiag har mottatt indikasjoner fra enkelte eksisterende aksjonærer i
selskapet på at de vil garantere for totalt 7 millioner kroner i
fortrinnsrettsemisjonen.** Det er et vilkår for at disse indikasjonene
skal bli forpliktende kommiteringer at det samlede garanterte beløp er
15 millioner kroner forut for den ekstraordinære generalforsamlingen som
skal vedta fortrinnsrettsemisjonen, heter det i meldingen.

kilde: