Man kan jo aldri vært 100% sikker men jeg tror ikke det kommer en emisjon på 1kr eller lavere. Akkurat nå har jeg heller ingen tro på at emisjonen blir på 2.5kr.
Jeg tror pt. også et sted i mellom der, men ser det mere sannsynlig med 2.5Kr enn 1Kr eller under. (her vi står nå)
Men hvis en emisjon gjøres på 1 kr, vil da kurmålene bli mye lavere? Er det f.eks slik at aksjen kun kan gå til 2 kr, dersom det blir emisjon på 0,5 kr?
Det er ingen grunn til å frykte emisjon på 0,50 kroner, det er usannsynlig
Jo lavere/høyere emisjonen blir på jo flere/færre aksjer blir det. Aksjekursen er verdien av selskapet/antall aksjer. Greit å også ta høyde for obligasjonene som vil bli konvertert til aksjer ved høy kurs med i regnestykket. Hva Funcom er verdt avhenger jo av hvordan det går med de prosjektene de har.
tl;dr
Spørsmålet ditt gir ikke så mye mening.
Jeg ser bare ikke at de klarer å kjøre en emisjon på kurs som er langt over børskurs.
Jeg kjøpte foresten Hofseth Biocare i sist uke og der kom det en liten emisjon på 2kr selv om børskursen var ca 15% lavere. Den gikk desverre ikke opp til emisjonskurs etterpå og ligger nå rundt 1.8kr.
Alt l i alt er det Mcap som avgjør og hva markedet forventer av salg med CE. Hva kursen blir. Jeg tror om det skulle komme en emisjon ligger vi rundt 3 kroner. om det i helle tatt kommer en emisjon. De kan klare dette uten emisjon også!! Om det skulle skje, sitter vi med underprisa aksjer. Aksjer i Gull
Ser den, men jeg ser ikke at de ikke skal klare å kjøre opp kursen litt herfra med litt nyheter og video’s etc før de setter emisjonen. (noe som jo vil gavne FC og deres største investor(er))
Da må de få inn pengene de har lånt av Jebsen for å overleve fram til emisjonen rimelig fort, tenker du at TP blir en dundrende suksess på konsoll? Ser det ikke som realistisk at de skal klare seg uten frisk kapital.
Jeg ser for meg om de, lanserer CE i early acsses:Så har de fort kapital nok. De trenger 50 mill for og ferdigutvikle spillet. Jeg forventer ikke et braksalg av Tp, men de kan jo overaske. Et bedre marked contra pc. Tror The park kan bli et spill der flere sitter sammen i stua for et par times avslapning.
Tror også Funcom har trua på nettopp det
De har selv sagt de trenger 5MUSD for å få CE til early access? Hvis dette hadde endret seg, så hadde de vel tatt det med i årsrapporten?
Sa de i årsrapporten at de trengte fortsatt de emi pengene for lansere CE ? Mente de 5MUSD var til å ferdiggjøre spillet og markedsføring ??
Minimum: 5M USD
- Allows for funding operations until Early Access launch of “Conan Exiles” in 2016
- Allows for minimal internal restructuring expense for long term savings
- Allows for 500T to 1M USD of marketing spend in 2016
Det er lurt å spørre seg selv hva en ville gjort hvis en satt i ledelsen til Funcom. Alle i Funcom ledelsen og styret har opsjoner eller aksjer slik at de på sikt er interessert i høyest mulig kurs på aksjene. I tillegg har du største eier som ledelsen må forholde seg til, Jebsen er ikke interessert i utvanning på en lav kurs.
I “kortene” ledelsen har på hånd er det blant annet gameplay fra CE med markedsføring på youtube, spillanmeldelser, lanseringsdato, nyheter om nye spill det ene basert på TSW, det andre mer eksperimentelt osv.
Før ledelsen i Funcom har spillt ut alle kortene sine, er det lite sannsynlig med en emisjon. Fram til nå i år er det bare lansering av TP på konsoll og og noen få bilder og videosnutt fra CE som har kommet. Emisjonsvarsel fra Funcom tidligere i år var sannsynligvis en del av forhandlingen med største eier for å få mer i lån (bridge lån). Jebsen ville altså ikke ha emisjon på lav kurs.
Jo flere nye investorer funcom vil ha med, jo lavere blir emisjonskursen (mer rabatt gjør det mer attraktivt å delta). Om funcom klarer å dekke hele emisjonen med eksisterende akjsonærer er det ikke sikkert rabatten blir så stor.
Det som taler for stor rabatt er at funcom har prøvd å skaffe penger veldig lenge nå uten å klare det så kanskje må det en del rabatt til for å gjøre det attraktivt.
Det som taler mot rabatt er at det fleste av aksjonærene her inne som har ytret seg mener kurs langt opp på to tallet er fair samtidig som flere sier å ha masse midler satt av til emisjon.
Om funcom ikke klarer å sette en emisjon nå ila av de nærmeste to månedene kan en mulighet være et nytt nødlån fra Jebsen som er konverterbart til aksjer på en veldig gunstig pris(for Jebsen). Ulempen med dette er at Jebsen ikke ønsker å komme over budpliktgrensa, men om han selger alt han har (kanskjer er det mulig rundt launch av CE) så vil muligens en slik løsning la seg gjennomføre. Da vil Jebsen kunne sitte med omtrent samme andel av funcom som nå og ha “fått tilbake” de pengene han lånte til funcom gjennom aksjesalget. I tillegg vil funcom forhåpentligvis ha nok penger til å få CE lansert.
Tror dere noen innsidere vil tegne seg?
Nei de har/får vel greit med opsjoner.
Grunnen til at Funcom “ikke har klart” å få til emisjon er vel Jebsen og egeninteresse?
Hvis Funcom ledelsen vil og hovedeier vil ha emisjon så får de det til, så enkelt er det. Det eneste spørsmålet er til hvilken kurs.
Hvis Funcom ledelsen vil og hovedeier vil ha emisjon så får de det til, så enkelt er det. Det eneste spørsmålet er til hvilken kurs.
Saken er vel vel at hovedeier ikke har lyst å være med på en emisjon. Ellers hadde den vært gjennomført for lenge siden. At funcom ønsker emisjon er det vel ikke noe tvil om. Det har de jo kommunisert flere ganger nå. I fjor og i forfjor brukte funcom YA for å få inn penger fordi de ikke klarte å hente penger på tradisjonelt vis.
Det har gått ganske lang tid siden funcom kommuniserte at de ønsket mellom 5 og 10 MUSD og at de ikke har gjennomført det enda tyder jo på at de sliter med å få det til.
Jeg kan sikkert kjøpe litt aksjer av Jebsen til dagens pris så han kan bli med på emisjon