Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Som en av de som har spilt TSW siden lukket beta kan jeg delvis bekrefte det Onns her sier. Nesten helt tomme vennelister og kabalen (guild) nedlagt. Problemet med TSW er at mange nok spillere blir ikke lenge nok. Jeg spiller det stort sett kun når nytt issue kommer ut.

Men liker man spillet får man ekstremt mye innhold ved å kjøpe TSW Ultimate Edition. Mange 100 timer med innhold. Men selvfølgelig litt grinding også… Og en fantastisk story!

Gjeeesp Onnssss…

Tsw har solgt bra på dette salget og spillet går generelt meget bra til å være et aldrenes mmo. Drar inn meget viktige inntekter til Funcom! Spennende å se q4 og q1 hvordan inntektene holder seg!

:slight_smile:

3 Likes

Men hvor tjener Funcom pengene sine da?

Det er mange som ikke kjører spillene sine gjennom Steam, de liker slett ikke klienten. Spillertallet har vært stabilt og det er nok mange “old-timere” som fremdeles er i spillet. Og de bruker ikke nødvendigvis Steam.

Muligens er en 3-400000 kopier av spillet solgt gjennom Funcoms egne sider før de begynte å selge spillet på Steam. Det er mange av disse som ikke har gått over til Steam.

Og jeg spør deg nok en gang - hvor henter Funcom sine inntekter fra? For øvrig var peak i januar 2015 kun på 1300. Går ut fra at den blir kraftig slått nå i helga. Kan jo samtidig opplyse deg om at selskapets inntekter i første kvartal 2015 var på 2,7MUSD. I 2014, når peak var 3600, var inntekter på 3,8MUSD.

Dette gir penger i kassa det er det ingen tvil om.

2 Likes

Jeg ser at noen av oldtimerne som spilte AOC da det kom ut fremdeles spiller spillet. For. eksempel Slith som de fleste kjenner til. I alle fall alle som spilte assassin. Min kjekkeste tid i noe spill noen gang.

2 Likes

Fra TSW for det meste. Funcom har lykkes i å skape et levende community for TSW, skulle gjerne sett at det var større, men slik gikk det dessverre ikke. Denne gjengen støtter opp om spillet ved å kjøpe issues, funcom points, lifetime-medlemskap, bruke cash shop etc.

2 Likes

Og nå har de, med denne stabile inntekten og rekordlave kostnader, muligheten til å skape noe nytt igjen.

2 Likes

Jeg trenger ikke spørre Funcom. Live-spilla ga 2,1MUSD i q4 2014. I snitt 450 spillere og største peak 1945. Conan med et snitt på rundt omkring 100 spillere.

En 5. Plass er uansett mye bedre enn vi har sett før (i hvert fall på veldig lenge) - det har de fått til ved å gi et godt tilbud på steam. Det var på tide at de bruker steam mer aktivt og gir gode dealer der, viktige kroner å få inn nå og mye bedre enn ya drawdown som den forrige ledelsen drev med :slight_smile:

9 Likes

Det er jo ikke noe nytt at de gir så store rabatter. De ga 66% rabatt i desember 2014, mai 2015, 70% juni 2015, samt 60% desember 2015. Kan jo legge til at rabatten på 60% i desember også ble gitt direkte fra Funcom. Vises altså ikke på Steam!

Denne topp-plasseringen er bedre enn noen gang, selv med rabatter.

2 Likes

Viser at det sannsynligvis er bedre å kjøre salg utenom de store steamsalgene :slight_smile:

Selv om spillertallene til tsw ikke er magiske så må man vel si at en peak på 1578 på en ukedag er bedre enn de har hatt på lenge. Hvis man sammenligner med onsdag/torsdag sist uke så er min spillere denne uken over peak i sist uke. Itillegg er det bedre(peak ikke avg) enn hele 2015 og kun 3 måneder i 2014 som hadde bedre ( + 2 måneder med ca samme dvs 1580 og 1582 ). Det store spørsmålet er jo hvor lenge spillerene blir værende men blir ikke overrasket om spillertallene er tilbake til det “normale” om noen få uker.

Selv om de har solgt noen tusen kopier så blir det ikke de store summene og de er nok avhengig av at en del av de benytter seg av item shop’en. Kom vel noen nye mounts ( diverse scootere ) denne uken så det var jo bra timet i forhold til salget.

2 Likes

Topp 10 over et døgn er nok verdt noe, selv om det er lavsesong.

Edit: Helt klart godkjent resultat av salget synes jeg :slightly_smiling:

Er Funcom i ferd med å bli strategisk smart, og ikke utdatert, egenrådig og sta? Det hadde jo vært noe…

7 Likes

Kommer en ny golden week :

https://forums.thesecretworld.com/showthread.php?95267-Golden-Week-amp-Gilded-Rage-Jan-20th-26th&p=1985566&viewfull=1#post1985566

4 Likes

Jeg spilte opprinnelig på origin før, om jeg ikke husker feil så ble spillet lansert der eksklusivt ettersom det var ea som publiserte det.

1 Like

Riktig, det ble lansert først på steam etter at floppen var et faktum.

1 Like

The Park litt videre opp, nå

Owners: 32,720 ± 3,953

Det er ikke så viktig finansielt med noen tusen til eller fra, men jeg synes likevel det lover godt for videre satsninger. Her har Funcom fått mye ut av få resurser som er lagt ned.

Så får vi håpe at de nye eierne ikke refunder spillet :slight_smile:

4 Likes

Og hvis FC overlever så vil de om noen år ha en god del slike spill som kan generere litt cash ved hvert salg uten at de har kostnader på det.

6 Likes

Godt de ikke skal bare lage mmo’s lengre. Jeg er på jakt etter et competetive online multiplayerspill og har mer eller mindre brukt siste uken på å lete etter noe bra. Til slutt endte jeg opp med Blade and soul, som er omtalt som et av de mest skillbaserte pvp spill på markedet nå. Spilte 3 timer så var jeg dritlei av å queste rundt. For en må jo selvfølgelig queste rundt i pve i dagesvis før en kan spille pvp. Da detter jeg av. Er ferdig med den tiden der.

Når skal noen lage et spill som har fokus på godt combatsystem og hvor vi som ikke kan spille 100 timer i mnd faktisk bare kan hoppe i det og spille litt god gammeldags pvp med en gang??!!!

Jeg vil ha et Minigamespill som:

  • ikke er point og click,
  • som ikke har pve i det hele tatt,
  • uten levels,
  • som er skillbasert,
  • som har leaderboards,
  • som en ikke trenger premade grupper for å kunne delta i, men hvor dette likevel kan velges
  • som har skilltree hvor en kan tilpasse characters etter sin spillestil
  • Hvor hvert minigame tar maks 20-30 minutter hver
  • Med et lootsystem
  • Helt utrolig at ingen har gjort dette enda.
4 Likes

All points bulletin er ikke langt unna det du søker. Eller apb reloaded som de nå heter

1 Like

Owners: 37,102 ± 4,238

4 Likes