Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

bunn i trendlinjen vil ligge +/- 1.70 avhengig av tidsaspektet (1-4 ukder frem ved eventuell nedgang), så under her skal den ikke, denne trenden virker sterk. Så da blir det gamble å vente å “spare” disse ti ørene eller vurdere om man vil være sikkert i tilfelle det kommer negative nyheter så man taper masse penger :slight_smile: eller kanskje en gameplaytrailer? :slight_smile:

Et eller anna tror jeg har skjedd. Kassa burde være tom snart hvis ikke salget av TSW på steam og/eller endringen av abonnementsmodell har gitt betydelig inntektsøkning.

Blir bare mer og mer forundret over den fremskyndete kvartalspresentasjonen pga. emisjonsbehov og så nada. Ansetter litt folk også, får virkelig ikke inntrykk av at konkurs er neste stopp.

8 Likes

Det merkes at det er folk i Tsw. Mye amrikanere og franskmenn:slight_smile:

1 Like

Alle som har gevisntrsikret tidligere, inne igjen ???

Om denne Non selgeren kunne lagt seg litt lenger ned ?

Har bare økt :smiley:

2 Likes

Samma her har ikke solgt en eneste. Kjøper heller.

1 Like

Samme som før :slight_smile:
Hvor mange aktører ligger i sperren på 1,89 nå?
Jeg tipper den blir bort eller flyttet hvis det spises si 50k av den :wink:

edit 1,89 mente jeg

Bagger… mitt bet…

1 Like

Lurer litt på en som har solgt mye i Gig idag, kunne tenke seg noe Funcom
Sb1m

3 Likes

Bare jeg som syntes det har vært stille for lenge nå? Rundt Funcom sin økonomi og Conan Exile?

Trodde virkelig vi ville ha fått svar på dette nå.-.

2 Likes

Ser ikke ut som om det hadde noen effekt på antall spiller(på steam).

Er jo en del som skjer for øyeblikket synes jeg. The Park på console muligens neste uke og akkurat nytt issue for TSW sluppet. Conan Exiles vil jeg anta får mer prioritet nå når The Park er sluppet på Playstation 4, men det er nok som du sier rett rundt hjørnet. Økonomi antar jeg de har løst midlertidig. Vi får sikkert vite mer om det på Q2. De har også fått mulighet til å utstede aksjer om det blir behov for det.

1 Like

Jeg hadde forventet at de skulle ha løst dette nå, et mulig scenario er Emisjon med fortrinnsrett på høyere kurs etter at de hyper kursen med TP lansering, CE trailer etc?

Er nok et spill i kulissene som pågår…

2 Likes

Jeg tror de har vansker med å få plassert en emisjon, i det minste i den størrelsesorden de har behov for.

Et “oppegående” selskap pleier jo vanligvis å plassere kort tid etter at behovet er meldt og det sier nærmest seg selv at de fremskyndet ikke resultapresentasjonen med en måned av andre grunner enn at de ønsket å hente penger tilbake i januar.

Forutsatt samme kontantforbruk som i Q4 for Q1 så har de ikke stort mer enn 1 MNOK å rutte med akkurat nå. Q4 var heller ikke et dårlig kvartal inntektsmessig.

I tillegg har jo selskapet nå over flere år engasjert meglerhus rundt finansiering av videre drift og spill utvikling uten at vi har hørt noe videre rundt det. Eneste som har skjedd i mellomtiden er en ny flopp med LEGO MMO, låneutsettelser, og bruk av “næringslivets kredittkort” med YA Global Masters. Hadde hovedeier ønsket å tre til med finansiering videre så hadde vi ikke sett bruken av YA fasiliteten.

Det som hindrer er vel foruten selskapets historikk med spill som ikke blir øknonomiske suksesser også hovedeiers konvereringsmulighet for ca 100 MNOK i gjeld om til aksjer på kurs 1,54 kr. Skal denne brukes nå så vil det jo kunne legge en effektiv sperre for kursoppgang fremover. ( i det minste før en har “pløyet” gjennom dette).

Videre så kan en jo med rette stille en del kritiske spørsmål rundt forrige emisjon (60 MONOK hentet inn på kurs 15 kr den 20.6.2012). På det tidspunktet hadde jo TSW vært i forhåndssalg siden april måned og selskapet skulle jo normalt hatt en god indikator på suksess eller ikke, men alle meddelelser var positive.
Få dager etter emisjonen raser kursen i kjelleren og selskapet kommer den 10.8 med melding om at TSW går svært dårlig. I mellomtiden har direktør sagt opp stillingen sin med øyeblikkelig virkning slik at denne etter selskapets tvilsomme regelverk ikke lengre var insider og kunne selge sine aksjer. Her kjenner vi jo til Økokrim saken rundt dette.

Ikke de beste “referanser” å forsøke å få til en større emisjon med disse momentene.

5 Likes

Mtp plassering av emisjon så kan det tenkes de har funnet en annen løsning så de kan jobbe mer med prosjektet for å kunne vise frem produktet før det skal selges til investorer. En antakelse vel så god som din, hvordan og hvorfor kjøre emisjon på ett produkt man ikke har vist frem?

“Ifht cashburn så skrev Bagger dette på HO: Paddy Forskjellen er mye større fordi Funcom og brant nærmere 4 mill USD kvartalet i cash. De førte det under investeringsposten. I praksis så kan du vel egentlig addere 4.0 mill USD og 4 mill USD. Det er penger ut på drift og utvikling av neste års omsettere for 8 Mill USD i kvartalet. Nå er cash burn nærmere 0 eller kanskje 0.5 mill USD, altså penger ut i kvartalet er 2.5 + 0.5 mill = 3 mill USD. Det er en vanvittig forskjell. Funcom kommer til å gå i et vanvittig pluss med helt lunkne salgstall. Og da snakker jeg ikke bare i drift men også i cash flow”.

Kom gjerne med ditt regnestykke som motbeviser dette - eller som ett alternativ :slight_smile: Jeg er ikke all verden på å lese regnskap, selv om 1 av 5 år på høgskole omfattet temaet :wink:
Troverdighet til denne fyren setter jeg selv spørsmålstegn ved, men ikke alt som kommer fra Gordon er sprøyt :wink:

Kritikk rundt forrige emisjon? Come on, really? Igjen?

4 Likes

Som jeg skrev lengre oppe her, ingen grunn til å tro at kontantforbruket nå i q1-16 skulle være radikalt lavere enn i q4-15. Så er også normalt inntektssiden på Funcom sine spill sterkere i q4.

"Kontantforbruket i Q4 var på 490 TUSD og beholdning var 31.12 616 TUSD.

Antar en samme kontantforbruk nå i Q1 så er de nede i 126 TUSD nå (1.043.000 NOK).

Riktignok ble Økokrim boten fordelt over Q3 og Q4 i følge dem selv, men så er jo Q4 også et bra kvartal inntektsmessig for spill selskapet og de hadde også ekstrainntekter på “The Park”."

1 Like

Hvis du har rett så må det komme en melding rundt innheting av kapital innen 1 mnd, hvis ikke tar du trolig feil :slight_smile:

Jeg tror de har kontroll jeg… :slight_smile: Syns volumet har tatt seg opp også, etter dette hoppet til det nivået vi er på nå… :slight_smile: Ser for meg at traileren kommer straks, samt developer diary. De brukte litt over 1 uke forje gang fra det ble meldt til den kom, så vi får se ila slutten av denne kanskje…? Så kommer jo The Park på ps4… Så kommer trailer CE før/etter det… Tror April blir fin jeg :slight_smile:

Hehe, skulle delt mine meninger 1 april, så hadde det ikke vært så kleint om ingentong stemte… :wink:

5 Likes

Hvis Funcom hadde vært så desperate, hadde de ikke da forsøkt å selge seg til allmenheten? Det har de ikke gjort, det har mer vært sånn at de som har villet det, har blitt kontaktet. Man kan heller ikke se bort fra det faktum at den desidert største eieren deres, har utsatt lånene deres for flere år framover, og med det viser at han er til å regne med. Og at han ikke har lyst å kaste bort investeringen sin. Jebsen er jo heller ingen hvem som helst; han har vært i firmaet siden oppstarten på børs.

Og hadde de ville kjørt en emisjon mot markedet, hadde det ikke da vært best, som et minimum, å annonsere spillet de holder på med i Durham? Og kanskje vise oss litt mer fra Conan?

Og det kan jo være at Funcom har interessenter, og det hastet med å melde kapitalbehov til markedet, for å kunne jobbe videre med disse?

TSW gjorde et fabelaktig midtukesalg i Q1, med plasseringer de ikke har vært i nærheten av tidligere. I tillegg fikk de solgt flere GM-pakker før de avsluttet disse, samt at de genererte nok en hel del nye, faste medlemsskap ved å innføre flere nye fordeler for dette. Bot til Økokrim er betalt oppi alt dette her, og den er de ferdig med, så den drar ikke ned neste kvartal. Med de lave kostnadene som Funcom nå har, kan det jo være at de klarer å havne på pluss-siden driftsmessig? De har også fortsatt med kostnadsbesparelsene ved å kutte i Live Chat og GM’s.

Nå skal vel ikke Jebsen være den reddende engel hver gang Funcom trenger finansiering. De må vel forsøke det de kan før de går til han. Litt som et sosialkontor :wink: Det betyr ikke at han ikke er der når de virkelig trenger det.

Hvis Conan (og andre spill) blir en suksess har de råd til å betale på lånet, og da er Jebsen førsteprioritet. Da blir det enten å betale ned på lånet eller han velger å konvertere ved en høyere kurs. Hvis han konverterer betyr jo det at han ser for seg en høyere kurs, og enda mer suksess framover. Uansett vil vi ved en spillsuksess være sikret en høyere kurs.

Forrige emisjon kan vi ikke dra fram nå. Selskapet er totalomvendt, og alle de folkene der er heldigvis ute. Ikke glem hva de skrev i planene sine: “A new Funcom for a new generation of gamers”.

11 Likes