Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

De fleste her inne havner uansett ikke under kategorien storinvestor :wink:

1 Like

Hvis Jebsen er like sikker som deg på at pengene blir 3doblet i løpet av året så tror jeg han blir med på emisjonen.

1 Like

men, er vi sikker på at det kommer en emisjon?

Hvis Funcom f.eks. klarer å hente inn 5-6 millioner dollar, hva tror dere emisjonskursen vil ligge på? Kan det hende at de må gå under 1 krone f.eks.?

100% sikker kan man jo ikke være men hvis man ser på info som har kommet fra selskapet de siste månedene så virker det som om en form for emisjon har vært “øverst på listen” med tanke på hvordan de skal få inn penger :slight_smile:

3 Likes

Jebsen sitter i en knipe når det gjelder emisjonen, ettersom det skal så lite til for han å trigge en budplikt. Per idag sitter han med over 26% av aksjene. Gjennom f.eks en emisjon på 2kr med dagens dollarkurs, vil han trigge en budplikt hvis han står for mer enn 4,5mUSD. Med andre ord under halvparten av emisjonen. Men selvfølgelig kan det være interessant for han å tette småhull som kan mangle etter at ringerunden er gjennomført

Uansett tror ikke jeg Jebsen er interessert i en større andel av selskapet enn han har for øyeblikket. Bare ved konvertering av lånene har han per dags dato rundt 58% (60,5% om du går utifra at 6200USD lånet blir endret til 0.18) av aksjene i selskapet… Hvis du regner med en emisjon på i 2kr (fortsatt kun for å gjøre enkelt eksempel) Vil han uten å være med i emisjonen eie 49%(herfra og ut har jeg regnet med at strikeprice på 6200USD lånet er allerede endre til 0.18), hvor jo høyere emisjonen blir satt på, jo mer % eier Jebsen i Funcom. Hvis også utestående opsjoner og warrants brukes, vil Jebsen eie 46%. Hvor igjen lavere dollarkurs enn dagens og høyere emisjonspris enn 2kr vil igjen øke % til Jebsen. Så da er jo spørsmålet. Hva er planen til Jebsen? Vil han ha over 50% av stemmene?

Emisjon blir satt før 1.Juli 2016 i en eller annen form. Utdrag fra årsrapport:

“On April 19, 2016, KGJ Investments transferred USD 500 thousand to the Company as a bridge loan with 5% interest payable at maturity. The maturity date is the earlier of July 1, 2016 and two business days after Funcom receives proceeds from the planned equity issue.”

6 Likes

Jo mindre beløp jo mindre rabatt. Vanlig for Funcom er vel ca. 10-15%. Men fra hvor? Funcom holder nå på å lage prospekt i følge årsrapporten. Et prospekt vil tydeliggjøre potensialet i selskapet. Det er hele poenget. Samt å få frem lovpålagte opplysninger. Tror vi står og stanger i 3.60 da. Bare mitt bet :slight_smile:

2 Likes

Men er en rettet emi mer sannsynlig enn åpen?

1 Like

En rettet eller offentlig emisjon er mer sannsynlig enn fortrinnsrett. Med tanke på at de oppretter prospekt kanskje en offentlig emisjon

2 Likes

Panoro kjørte f.eks en emisjon mot noen utvalgte + topp100 og deretter hadde de en rep.emisjon for de aksjonærene som ikke var med på første runde.

2 Likes

Ja, det regner jeg med kommer i etterkant, avhengig av hvor stor rabatt det blir på emisjonen.

Det kan også være en mellomting som du sier der de går ganske bredt ut, men ikke offentlig.

1 Like

Klart det er utfordrende for han å være med på en emisjon siden han da garantert må selge før han eventuelt kan konvertere. Men tror du ikke at han lett hadde tatt 40% av en emisjon hvis han var sikker på at FC gikk i pluss i 2016 og at kursen var 3doblet iløpet av året ?

1 Like

Kursen ville ikke nødvendigvis holdt seg 3-doblet så lenge at han kunne selge disse 40%

2 Likes

Jeg tror ikke han trenger å selge før han konverterer. Ettersom han vil nok konvertere først når kursen står mye høyere enn idag. Og det vil da ikke være lukrativt for noen aksjeinnehavere å selge til Jebsen for ca. 1.5. Hvis ikke jeg tar helt feil her og lover og regler går på gjennomsnitt av aksjeprisen han totalt har når det utstedes budplikt, hvis det er tilfelle har jeg ikke full oversikt nå over hva budkursen vil stå på.

edit:
Her tok jeg feil ja. utdrag fra lovdata.no

§ 6-10.Tilbudet
(4)Tilbudsprisen skal være minst like høy som det høyeste vederlag
tilbyderen har betalt eller avtalt i perioden 6 måneder før
tilbudsplikten inntrådte. Dersom det er klart at markedskursen når
tilbudsplikten inntrer er høyere enn den pris som følger av første
punktum, skal tilbudsprisen være minst like høy som markedskursen.

Hvis ikke markedskursen automatisk settes til 1.5 idet han konverterer… Igjen usikker på hvordan dette fungerer i praksis…

edit2:
uansett så kan ikke han konvertere før 6 måneder etter emisjonen, hvis ikke han vil ha budplikt på emisjonspris. Dersom han deltar på en emisjon.

Kan det f.eks. hende at det kommer en rettet emisjon under 1 kr? Hva skal man f.eks. gjøre om det kommer emisjon på 50 øre? Burde man selge?

Da skal jeg snitte ned som en gærning :smiley:

2 Likes

per idag er det veldig lite sannsynlig at en emisjon under 1.5 blir tilfelle. Sjansen også for en emisjon over 2kr er større enn sjansen for en under 2 kroner

4 Likes

Hvis emisjon blir satt i morgen vil jeg si det er større sjanse for emisjon under 2kr enn over. Med lånet fra Jebsen så kommer nok ikke emisjonen i april/første del av mai.

2 Likes

De skal ha inn pengene fra emisjonen senest 1.juli, men det går litt tid fra emisjonen annonseres til pengene er på konto, litt avhengig av hvilken form for emisjon det blir.

3 Likes

Ja , er vel ikke usannsynlig at emisjonen er på plass ved utgangen av mai.

1 Like