Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Dette hørtes jo litt mer shady ut enn det kunne være. Ser mange går etter Casais.

Min mening er at det er Jebsen som satte Funcom i denne situasjonen, når storaksjonær ikke ville være med i det hele tatt, så var en offentlig emisjon alt for risikabelt. Spesielt når det dukket opp et annet sikkert alternativ, dog til dumpingkurs.

Det positive er at dette er tydeligvis folk som har gjort research rundt Funcom, og da har muligheten til å sitte mer langsiktig enn om det var type Ya-bank aktør som kun er på jakt etter raske penger.

2 Likes

Men nå er du tilbake til start. De har jo ikke kontaktet investorene. Det er det som er problemet. Hvordan vet du at det er risikabelt når du ikke har undersøkt? Og hvem er det som går etter Casais? Ikke jeg, jeg tror han er den beste lederen de noensinne har hatt. Det er ASC som er udugelige her og ikke har gjort jobben sin.

1 Like

Litt vel kynisk av denne gruppen og bestemme størrelsen på reparasjonsemisjonen.denne gruppen hadde tenkt på alt.

1 Like


Et hån mot oss

3 Likes

De skulle rett og slett fått litt god gammeldags pryll spør du meg. Makan til grådighet.
De spretter nok champagnen nå. Ser det for meg.:rage:

1 Like

Det er ikke jeg som sier det, fra artikkelen:

“Han forteller videre at en offentlig emisjon ble vurdert og diskutert med rådgiverne, men at man ikke trodde at man ville kunne skaffe til veie nok kapital grunnet den høye gjelden og den negative egenkapitalen.”

Svart på hvitt sier han at de ikke trodde de kunne få inn 5m USD fra resterende aksjonærer når Jebsen takket nei. Det gir jo mening, de største aksjonærene er ofte de som har finansielle muskler til å trå til når selskaper trenger friske penger, er det stopp der så er det lite sannsynlig at de “nedover i systemet” er mer villige. Funcom kan dog være et unntak.

Jo men det er jo ASC som står bak alt det her:
“offentlig emisjon ble vurdert og diskutert med rådgiverne”

Casais har ikke noe med det å gjøre. Han hører på ASC.

Min erfaring er når hovedaksjonær ikke blir med så snakker vi om 50% rabatt med en gang.

Man bør kanskje sondere markedet før man kommer til en konklusjon?

De har garantert gjort det for å sørge for at aksjene de får ved emisjonen er mest mulig verdt.

1 Like

Støtter Investeringsøkonomen Tom Hauglund

Natta

2 Likes

Et alternativ hadde vært at Funcom sendte ut en melding om at de vurderte en dumpingemisjon på 0,55-1,00 mot eksterne og eksisterende aksjonærer. Kursen ville falt like mye, kanskje enda mer, da det var usikkerhet om det var nok interesse i det kursintervallet.

Hadde kursen falt under 0,55 så hadde Funcom vært sjakkmatt. Det kunne fort skjedd om “alle” ventet på emisjon og ingen ville holde aksjen oppe lenger. Med en kurs under 0,55 så kunne de ikke fått inn minimumsbeløpet og strategien ville falt i fisk.

Si at de gikk ut til eksisterende aksjonærer og fikk inn 2,5mUSD. Da ville de måtte kansellere hele CE og ta et voldsomt tap på utviklingskostnadene, samt finne et nytt og veldig billig prosjekt.

Selvfølgelig så kunne det blitt en solskinnshistorie og alle investorer med unntak av Jebsen tok imot på 1,-. Men som nevnt i artikkelen, risikoen for at det kunne gå galt var alt for stor, så de gikk for det sikre alternativet.

2 Likes

Men uten å orientere seg godt nok om alternativene…

Jeeez…de hadde god tid

1 Like

Det blir spennende å se hvor langsiktig denne gruppen er.noen har jo allerede nok solgt vha.lånte aksjer av jebsen.eller er det jebsen som shortselger selv.vet ikke. Noe foregår i neo…

De siste man vil skremme med en “orientering” om mulig dumpingemisjon er da nåværende aksjonærer. Da kastes et hav av aksjer ut på bid neste dag. Etter det ville man værtfall ikke fått med en gruppe på 0,55.

Nå har Funcom fått inn friske eksterne penger, og en masse irriterte tidligere aksjonærer som har kapital til å snitte ned og absorbere nye aksjer.

Måten dette løses på de aller fleste tilfeller er at storaksjonær går god for emisjonen som garantist. Men Jebsen har som sagt ikke bidratt et snev denne gangen.

2 Likes

Ikke enig med deg der. Jeg er veldig enig med Tom Hauglund og denne emisjonen er en “kapitalistisk” emisjon som er laget for å gjøre de rike rikere.

Ok, greit nok. Men de trenger da for F* ikke å gni det inn med å sette kursen så lavt som overhodet mulig, bare for å berike disse folka?

Nei dette var ikke utført på riktig måte.

Men trøsten er at det kommer til å gå oppover igjen.

2 Likes

De driter i hvordan pengen kommer bare de får betalt for jobben, enkelt og greit. Ingen som bryr seg om andre enn seg selv. Vi burde uansett sammenfatte en mail til Funcom hvor vi forteller hva vi mener, slik at de i ettertid kanskje kan revurdere hvordan de gjør det, jeg er sikkert på at med disse vilkårene, eller til 1 kroner så kunne de dratt inn like mye via offentlig, men “det blir for mye arbeid for dem” blodsugere.

4 Likes

Det har jo vært en omvendt auksjon, hvis noen kom på banen med 5m USD like etter at behovet ble meldt, så ville Funcom selvfølgelig hoppet på 0,75 eller 0,65.

Men her var den en gruppe som kun var interessert hvis de fikk presset emisjonen til det ekstreme, og som fikk tilslag da Funcom ikke hadde noen andre alternativer. Det å få minstekurs, og samtidig pushe Jebsen for konvertering til 37% av pålydende (med lockup) er ballsy for å si det mildt. Men det var som sagt en omvendt auksjon, og Funcom fikk bare dårligere og dårligere tid.

3 Likes

Uhm…ja og det er samme greia her. Slett jobb av ASC. De har ikke sondert markedet. Jeg synes synd på Funcom som må forholde seg til de der folka der.

3 Likes

Det virker som en gruppe som er ute etter «gratis» penger, kan nesten ikke tro de har tenkt å sitte til september…

2 Likes