Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Skal man tenke helt kynisk så er dette en mulighet som nok er lovlig nok også, men ikke særlig etisk riktig. Men det krever MANGE aksjer.

2 Likes

Jeg blir ikke å handle Funcom aksjer før den er godt under 1 kr (ned mot 0,60) tenker jeg.

Har de jeg kjøpte før emisjonen. ca 30% av porteføljen min.

Tror også de ligger langt etter skjema med CE, det er jo nesten ingen ting å vise til.

Jeg blir lett forbannet nå kjenner jeg, noen som kommer til å tjene fett her, men veien til fortjeneste for oss som ble sittende med svarteper har en lang og hard motbakke foran oss :sob:

1 Like

Jeg er forsåvidt enig i at småsparene er blitt fucked her, men om det var fordi de kjøpte på en urealistsisk høy kurs, eller fordi megleren til Funcom har gjort en dårlig jobb er jeg ikke like klar på. Hadde kursen ligget på ca 1kr før emisjonen på 0,55, så hadde ingen sagt noe på dette.

Jeg vil nå si at Funcom er minst verdt 224*0,55=123mnok. Gjelden er nå håndterbar og CE burde gi greit med inntekter. Spørsmålet er vel hvor mye mer enn 123MNOK Funcom er verdt. Nå ligger vi på 257mnok og er da muligens litt høyt priset.

Første dagen ble det solgt 7-8 millioner aksjer fra NEO, andre dagen ca 1 million aksjer. For meg ser det ut som gruppen vil prøve å holde kursen rundt krona.

Det er litt interessant å se hva NON-brukere (småsparere antar jeg?) har gjort. De kjøpte 5m aksjer og solgte 2-3m aksjer første dagen. Andre dagen kjøpte og solgte de 3,3/3 m aksjer, så et nettokjøp på 300k vs et par millioner dagen før. Andre dagen så er det DNM som er eneste store nettokjøper med 1,5m.

Volumet andre dagen var ca 2/3 av dagen før, som var det høyeste på et par år, jeg tror vi vil se fallende volumer framover, og mindre og mindre mulighet for å selge ut store volumer uten å kjøre kursen langt ned. Jeg kan ikke tro at de som var med på emisjonen ikke har tatt med det i betraktning, og må vel si at jeg tror de har sett at de nok må sitte til rundt CE launch.

… og jada, jeg vet at jeg har flipp-floppet de siste dagene på hva jeg synes om Funcom. På den positive siden, så har de sikret ihvertfall et par års drift og muligheter til å faktisk slippe et par spill de tjener penger på.

@AllsangHosSvensken jeg er enig med så å si alt du skriver i innlegget ditt, men jeg ser ikke hvordan investorene kan ha hatt som utgangspunkt at de skulle klare å lempe ut 95 millioner aksjer på kort tid til noe særlig over emisjonskursen. La oss si at de nå har fått lempet ut 9 millioner via NEO, så tror jeg det er urealistisk å tro de kan lempe ut en million om dagen (som var volumet andre dag etter emisjonen) fram til de er tomme. De må mao ha hatt en plan for hva de skulle gjøre når markedet ble mettet.

Jeg tror de har tenkt å sitte fram til rundt CE launch og selge seg ned der, og sitte på resten. Da vil de ha sikret en god del gevinst, og risikoen ved å sitte over CE launch er ganske liten (fordi mye gevinst allerede er sikret). Det hadde nok vært helt ok for dem å selge alle 95 millionene aksjer for en krone, men jeg tror ikke de regner med at det er mulig.

5 Likes

Hva synes du om at selskapet melder at dette er gjennomført som en book-building process når det er tydelig at det er mer orkestrert enn som så, og de ikke inviterte flere andre som ville tippet kursen høyere (blant annet mange her på forumet som hadde meldt interesse, men ikke kontaktet igjen/ble fortalt at det ikke ble emisjon som de kunne delta på likevel)?

4 Likes

Jeg mener iallfall at mange her inne har hatt et helt urealistisk syn på hvilken kurs emisjonen ville havne på. (man har jo snakket om 2.5kr og høyere ) Det har jo vært kjent siden januar at de har jobbet med en emisjon og når den ikke ble gjennomført iløpet av februar (og heller ikke i mars/april) så burde man begynne å tenke at dette ikke er helt enkelt å få til.

6 Likes

Jeg tror også flere som vanker på HO (Bagger m/flere) sitter med mer info en de fleste av oss, som også rakk å selge seg godt ned før melding om emisjon.

Nå om dagen hauser bagger Funcom opp i skyene igjen å det er jo ikke rart om han m/flere fikk aksjer til 0,55, mistenker han m/flere for nå å hause og holde kursen så høyt som mulig fremover for så å selge seg ned etter 10 juni.

5 Likes

Spørsmålet er jo hvor mange av de som ble med på emisjonen nå som ville blitt med hvis kursen hadde blitt høyere . Hadde ASC fått bra respons på ringerundene sine så hadde jo emisjonen blitt satt i februar.

1 Like

Jeg tror hvis dette hadde vært gjort mer åpent og fair så kunne de både fått en høyere kurs og bedre sammensetning av eiere. Men det er ikke min jobb.

Som sagt det er også en mulighet at de har gjort jobben sin godt, men da er aksjen fortsatt dyr.

2 Likes

Jeg synes også at kursen er veldig lav men ser jo at de har hatt gode kort på hånden når de har fått Jebsen til å godta de betingelsene.

1 Like

Jeg kan godta en lav kurs, men synes det er viktig med fair og lik behandling av aksjonærene og ikke kaste bort pengene til de som tror på selskapet til spekulative tredjeparter som ikke har noen interesse i selskapet fundamentalt annet enn for å presse ut penger fra småsparere.

Det er mye av det samme som vi så med YA, og jeg likte ikke det opplegget heller.

4 Likes

Og særlig GF-papirene fikk meg til å mistenke dumpingsemisjon, men dette ble værre enn jeg hadde tenkt. Jeg måtte be megler bekrefte 0,55 for jeg trodde han hadde skrevet feil i sms til meg.

5 Likes

Det står også at emisjonen ble satt kvelden før, men hvorfor ble det Matching Halt og ikke bare meldt på morgenen, var det fordi shorterne skulle få tid til å få aksjene overført?

Det er også vanlig å melde at “nå begynner book building og vi forventer at dette er klart før børsåpning i morgen”

7 Likes

Det hadde overrasket med hvis han ikke var med på emisjonen, mannen puster og lever jo Funcom.

2 Likes

23 Mars så kom den første developer diary video det er over 2mnd siden.

Skulle det bare komme 1.

De skrev også Early access on PC summer 2016, det har jo blitt endret til LATE summer.

1 Like

Frykter han var det, pluss att han rakk å selge seg ut før emisjon, så nå sitter han med flere millioner kroner og flere hus som han handler gjennom.

Han styrer faktisk aksjekursen nå.

Shitt happens, nå har jeg 30% i Funcom, 35% i GIG og 35% i Next.

Har faktisk trua på større avkastning i GIG og Next etter den ræva emisjonen i Funcom.

1 Like

Det er jo kun ren spekulasjon. Snakk om å grave som egen grav. Ja emisjonen var dårlig.Men dere glemmer det fundamentale . Mcap og potensialle til CE. Jeg gir heller emisjone deltakerne god fortjenste på deres investering. Enn å selge aksjer til dumping pris til beisere. Dårlig emisjon. Men de reddet faktisk FUNCOM :grinning:

2 Likes

Jeg har fortsatt trua på CE, men drømme avkastningen blir det nok ikke.

Funcom mistet godt over 50% av potensialet på en eventuelt avkastning med denne utvanningen.

Greit noe av risken ble borte, men for hvor lenge.

Syntes nå att det er mange flere aksjer på OB med like godt potensialet og mye mindre risk.

Veien opp nå kan bli som å sykle etter Nibali på trehjulsykkel.

2 Likes

Det er faktisk ikke noe annet enn en presisering. Jeg regnet med august/september, nå er det klart at det blir september.

Jepp, som @nofun skriver, de fikk jo Jebsen til å konvertere mye av gjelden til Funcom på en mye dårligere kurs. Han er definitivt ikke noen småsparer og kunne jo selvfølgelig ha blitt med i emisjonen om han ville.

Jeg satt jo utenfor Funcom når emisjonen ble satt, og må vel helt ærlig si at jeg er mer interessert i hva som skjer med kursen videre, og hvordan det vil gå med Conan Exiles. Har de gapt over for mye, eller vil de faktisk levere noe i september som faktisk får brukt Conan IP-en til å selge bra?

4 Likes

Det er ikke sånn at mcap magisk finner sitt rette nivå, det er et spørsmål om tilbud og etterspørsel, og dersom Funcom har rett i at etterspørselen var så lav så bør kursen ned til emisjonskursen. Jeg er heller ingen jus ekspert, men det kan også være knyttet jurdisk risiko rundt hvordan dette er gjennomført.

Men selvfølgelig hvis man sitter langsiktig og det blir suksesser fremover så vil mcap før eller senere styres av cash flow, jeg har også full forståelse for den strategien.

Emisjonen reddet Funcom. De virker ha prøvd og prøvd. Å gå ut med et offentlig forsøk mot småsparere ville vært selvmord tror jeg. De måtte skaffe minst 5 millioner dollar. Jebsen virket ikke vill stille opp med mer penger. De kunne enkelt slått selskapet konkurs og overtatt alt om de ønsket det. Hvis en offentlig fortrinnsemisjon falt ville ingen tatt i selskapet med ildtang. Og ville ha ødelagt for forventningene til spillet. Ville de ansatte gamble på dette eller forsvunnet først som sist? Galskapen her er kanskje at kursen har gått fra 80-90 øre før nyttår til 2,50 selv om selskapet ut fra meldinger var i pengeskvis.

Ut fra meldinger ser det ut til at investorgruppen har brukt mye tid på å endre lånebetingelser og annet mot Jebsen som er til nytte for alle. Emisjonskursen i gjennomsnitt er 85 øre om jeg regner rett. Alle vet at Funcom er skyhøy risiko og skyhøy gevinst om det går rett. Derfor er jeg ikke sikker på at de nye aktørene kaster ut så mye på 1 krone. De må jo ha brukt mye tid på en slik komplisert avtale. Salg tok brått slutt på fredag og det er lovende.
Funcom var priset over en milliard i forkant av lansering av Conan og Secret World. Husker ikke hva det var når de slapp Lego? Nå er selskapet priset til litt over 200 millioner med bedret gjeldsside, egenkapital og ikke så dominert av en eier. Veldig mye ligger til rette for et forventningsrally og jeg tror sjansene for en hit for CE er bedre enn noe annen satsning som Funcom har kommet med.

7 Likes