Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - tegning av aksjer i "reparasjonsemisjon"

Blir en liten justering i hvor mange aksjer man får .

10 . juni var det “0.0649 subscription rights per share” mens det nå blir “0.0645 subscription rights per share”

1 Like

Funcom er jo ikke så gode å telle, så ikke rart de justerer ned ;D

1 Like

15 milioner nye aksjer til 55 øre i det som funcom kaller rep emisjon, denne har jo vert kjent lenge og gir funcom 8,2 milioner kr dersom den blir fulltegnet, minus omkostninger

kommer det noe digitalt eller må man bruke skjema?


Sannsynligvis noe digitalt, iflg MK1.

1 Like

Kommer I digitalt på vps konto

Det er jo flere aksjer å fordele på så det er ikke snakk om regnefeil

2 Likes

Fra HO, funker bra, har frist til 8/8 såvidt jeg kunne se når jeg skummet gjennom, da lar jeg dette ligge en stund.

Slik kjøper du tegningsrettene:

  1. Logg inn på VPS Investortjenester www.vps.no
  2. Trykk “Emisjoner” --> “Tegninger”
  3. Trykk “FUNCOM N.V.”
  4. Fyll inn postnummer og poststed
  5. Scoll ned og trykk “Fortsett”
  6. Fyll inn skjema og trykk “Registrer bestilling”
3 Likes

Hvis jeg overtegner, blir prisen fortsatt den samme? 0,55 per aksje?

Jeg TROR at hvis du overtegner og du eventuelt får tildelt flere tr, så betaler du 0,55kr per tr som blir konvertert til ordinære aksjer i august.

Hvis dette skulle være feil, korriger meg :grinning:

1 Like

Jeg valgte å overtegne, og utifra prisen som det står at jeg må betale, er prisen 0,55 kr per TR/aksje.

3 Likes

Om du overtegner deg, så betaler du 55 øre for aksjen menst tildelte retter du får tildelt av det du overtertegner, betaler du ingenting for.

1 Like

Det fungerer såvidt jeg har forstått som følger: (det blir et veldig utdypet svar, men det virker som at det er mange som er usikker på hvordan det fungerer).

  • Du har et antall tegningsretter du har fått tildelt
  • Du kan også ha et antall tegningsretter du har kjøpt på børs (Funcom T)
  • Du tegner deg gjennom vps til et antall aksjer du ønsker.

Det er da 3 muligheter:

  1. du har like mange tegningsretter som antallet aksjer du ønsker: da er du 100% sikker på at du får antallet aksjer. Du må betale 0,55 kr per aksje. (og den faktiske “prisen” blir da altså det du betalte for retten + 0,55 kr)
  2. du har ferre tegningsretter enn antallet aksjer du ønsker: du er garantert å få like mange aksjer som du har tegningsretter - men kan også få flere aksjer, basert på hvor mange som ikke vil delta i emisjonen. Dvs: prisen er det du har brukt på å handle funcom T + kommisjon + (0,55 * antallet aksjer tildelt)
  3. du har flere tegningsretter enn antallet aksjer du ønsker (har tegnet deg for): Du får tildelt det antallet aksjer du ønsker, men de resterende tegningsrettene “forsvinner”. Dvs: om du har betalt penger for de er dette selvsagt bortkastede penger.

tl;dr
Snittprisen er:
( [antallet aksjer tildelt] * 0,55 + det du har brukt på å kjøpe retter (Funcom T) + kommisjon ) / [antallet aksjer tildelt]

2 Likes

Takk for gode svar :slight_smile:

Må vel betale for aksjene ved tildelte tr? Hvis ikke kunne en vel bare fått aksjer rett på konto?
Må betale 0,55 kr for tildelte og evt overtegna tr, mens en ved å kjøpe tr først betaler for tr og så 0,55 for aksjen?

Selv om jeg ikke vil trade rettigheter er det interessant å lese om det. Takk for de som tar seg tiden til å forklare :smile:

1 Like

er dette riktig forstått…?

Hvis jeg har 5000 tr på investor.vps, og overtegner med 5000 tr, og får de 5000 overtegnet, da blir prisen fortsatt 0,55 stykket?

Men om jeg kjøper 5000 funcom tr nå for 0,45 stykket, så må jeg også betale 0,55, da total pris på 1kr stykket?

Det jeg kjøper av funcom tr er retten til å kjøpe ekstra? Som da er garantert i tillegg til de man har på investor.vps

2 Likes

Ja, men de rettene du allerede har (5000 stk) får du til 0,55. Og de neste 5000 blir prisen 1 kr (pris for tegningsretter + pris for å kjøpe emi-aksjer) , og snittet på de 10 000 altså 0, 75 :slight_smile:

Hvis det du sier er riktig er det null poeng å overtegne, da kunne en like godt kjøpt tr, jeg tror det du sier må være feil.

Man har rett på x antall aksjer for de tegningsretter man har. Ved å overtegne så kan du være heldig å få flere aksjer á 0.55 dersom noen ikke bruker sine tegningsretter.

Om du kjøper tegningsretter så betaler du kostpris +0,55 Per aksje.

5 Likes