Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - Teknisk Analyse (TA)

haha exakt vad jag tänkte!

1 Like

Volum siste 3 dager avtagende:

  1. feb: 2,5m
  2. mars: 1,35m
  3. mars: 0,95m

Er ikke fall på avtagende volum positivt ifht stigende trend og skifte opp?

TA blir hva man ønsker det skal bli??? Negativt eller positivt, eller tar jeg feil?

Man kan tegne slik man måtte ønske.
Fall på lavt volum er positivt, men det betyr ikke at kursen ikke går ned av den grunn.
Forståelig at det er vanskelig å skille mellom forventet kurs ila dager og uker kontra mnd…

Man kan god legge kursbevegelsene i trendkanal. @Paddy


Eller se ting i lengre perspektiv @antzzo

TA er TA enten man er bull eller bear.

5 Likes

Det kommer an på perspektivet. Perspektivet til @Tinvest er de siste ukene, grafen din har fokus på de siste årene. Mao, det er kritikken din som er meningsløs, det er ikke noen motsetning på din og @Tinvest sin TA.

1 Like

Noen enkel måte å se om min gamle magefølelse om at kjøp i sluttminuttene på fredagen (for kortere trades) lønner seg? Har ikke fulgt så nøye med på det nå siste halve året.

1 Like

Det finnes over 100 forskjellige metoder/verktøy i TA, og så lenge det er en aksje med svingninger så er det egentlig bare å tegne ett bilde av en ønsket periode på konsolidering eller ett avbrekk i oppgang. Jeg ønsker oppgang fordi jeg har aksjer, se så lett de var å få det tekniske bildet til å bli bra :wink:

Vi er jo i bunnen av trendkanalen min :slight_smile: Når vi legger til at vi VET at kurs skal opp før lansering, fordi historiske tall viser dette HVER gang, så er det ikke så skummelt å eie aksjer nå.

@tinvest, i verste fall 14 får gå greit, det tåler jeg :wink:

NB! Husk folkens, fall på lavt volum, og ofte får veldig få kjøpt på absolutte bunn. Kjøp på 15.50, 14.70 og 14.40 og 14.1 gir godt snitt da det snur, hvis det snur da :scream:

For meg spiller det ingen rolle om den snur nå, går til 14kr / 12kr eller what not, jeg skal være med på bruddet gjennom 16.7 inntil da er det bare å følge med på det tekniske for å slippe de verste nedturene før det tar av.

1 Like

Jeg tror det er en strategi som vil fungere greit i Funcom, sjansen for at den gap-er rett forbi 17-tallet er vel ikke så stor. Forrige gap var vel fra ca 2,20 til 2,45, eller 11%. Det måtte evt vært hvis Funcom gjør en avtale med Amazon om å lage et spill rundt Conan tv-serien de skal lage eller noe og de kjøpte seg inn i Funcom med 10% e.l.

Selv børsmeldingen som fikk PCIB opp i 64kr ga bare et gap opp fra 27kr til 31kr til å begynne med. (Og for en gangs skyld var jeg på hugget og kjøpte inn det jeg hadde solgt!)

1 Like

Jeg forstår hvordan du tenker. Som nevnt tidligere har jeg også begynt å tenke «sånn», og det har fungert (i krypto) så langt :blush:

Altså: man blir med på brudd gjennom et motstandsnivå men kjøper ikke i forkant i håp om at dette bruddet kommer. Ved brudd gjennom er man (nesten) garantert gevinst om det ikke er en fake-out. Å kjøpe nå og gamble på at brudd kommer er… vel, gambling? :thinking:

Man misser kanskje noen prosent opp men man unngår også prosent ned. Prøvde denne strategien da Nano brøt støtten på 82-81. Desverre ikke med mer enn 15% av beholdningen :sweat:

Målet er lavest mulig risiko og følelsesmessig tilknyttning til investeringen.
Med høyest mulig avkastning :crazy_face:
Det er en sannhet med modifikasjoner at det ikke spiller noen rolle. -Lavthengende frukt plukkes. Grunnet det fundamentale i caset. Utover det, ingen.

Aksjen viser en noe “utypisk” styrke i den pågående reaksjonen tilbake fra motstand.
Spesielt sett mot makro bildet.
Som også @Christian har påpekt tidligere i uken.

Mulige årsaker til dette, vektet;

  • Forventet CE hype rally
  • Robu`ste tall
  • Mutant
  • Søta bror
    (_ interessant observasjonen tilknyttet siste punktet er hvor aktive og dyktige enkelte av svenskene er, når det kommer til å støtte oppunder og beskytte invisteringen sin)_

De negative signalene jeg har fanget opp:

  • Makro
  • RSI brøt ned og ut av trend, dagschart
  • Bearish harami. dagschart

image

Svakere falltakt en normalt er utelukkende positivt og bidrar til at det i grunn ser noelunde nøytralt ut. Noen tanker @Christian?

2 Likes

Ut fra en kortere horisont er det absolutt mulig å hente kroner på trade, i det lengre perspektiv er også mulig å hente kroner her, spesielt med tanke på det fundamentale som er meget sterkt nå, faktisk sterkere enn noensinne.

Det at vi har gått en ny gjeng investorer /småsparere fra Sverige tror jeg er med på å stabilisere svingninger når nivåene vi i dag ses på fra våre svenske venner som meget lukrativt, de ser på kurs som billig ut fra hvordan de vurderer verdi.

Videre tror jeg vi må vektlegge historiske tall mye fremover ifht kursutvikling, da det alltid har vært dramatisk økning før release, dvs også høyere enn hva som har vært forsvarlig verdimessig til tider.

Fallende omsetning som du sier nå tyder på at det er i ferd med å bunnen ut før neste bølge opp? Flere som kjøpte noe høyere enn nå siden omsetning var høy og som du sier en kombinasjon med troen på selskap, svenskene og flere ser på kurs som lav og g vil støtte opp med nedsnitt/kjøp på tilbud om kurs ligger rundt nivå nå. Veien fra her og opp over 16.70 er kortere enn forrige forsøk, men jeg tror likevel vi må få hjelp av fundamentale forhold for å etablere over?! Det kan feks være en av triggere vi vet kommer fremover

Skulle vært artig å sett ny liste på topp 20 mandag, jeg tror vi ser noen som har redusert og som med siste dagers handel akkumuleres og gjør seg klare igjen for neste rykk opp. Jeg blir overrasket om vi ikke ser kurs opp mot/over 30 kroner før lansering.

6 Likes

Jeg tror neste fundamentale trigger det vil bli tradet opp mot er GDC, March 19-23. USA så fint ut på fredag. Er ikke mye tid, så blir mer og mer skeptisk til hvor langt ned vi rekker.

Funcom will be showing off the first ever live gameplay at GDC 2018 in San Francisco in March. Demos will be held behind closed doors at the Moscone Center showfloor. Those interested in checking out the game and meeting with the developers can get in touch with Funcom to set up an appointment.

6 Likes

Enig, da snakker vi 10 børsdager til neste dump på 16.70-17
Med mindre de har med seg noe eksplosiver på GDC.
Hvem vet, men jeg hengte meg litt opp i denne;

image

Noen med tanker rundt dette?

Fint er relativt :slight_smile:
USA endte det mer flatt. Ligger tett på motstand så det blir veldig spennede å se utviklingen der.

Eller mer riktig, får noe eksplosivt å melde etter GDC


Jeg så at Nasdaq var opp 1%, Russel 2000 opp 1,7%, og alle grafene pekte oppover.

Tilbake til Funcom, tenkte det var lurt å tegne inn GDC og Conan Exiles lanseringen. Den lilla støtten er tegnet opp utfra sluttkurs. Ettersom den treffer motstanden på 17ish omtrent perfekt på lanseringsdagen, så har jeg mer tro på den enn den blå intradag-støtten. Den kommer nok først og fremst i spill hvis ting går skikkelig skitt på alt av børser.

Jeg tenker gir støtten på 15,41-ish en 40% sjanse for å holde, og støtten på 14,21-ish 80% sjanse for å holde. Jeg gir motstanden på 17-ish 20% sjanse for å holde ut slutten av mars. Jo tidligere den brytes, jo mer sannsynlig er det at vi faller tilbake til 17 kr igjen, som da vil oppføre seg som en støtte.

Det over er grunnen til at jeg bare solgte 10% på sist topp. Nedsiden framover er veldig begrenset og oppsiden er ganske pen med rundt 21 kr som første motstand på vei opp.

6 Likes

Takk, for sparring!
Vektlegger typisk S&P500 og Dow etter mange år med CMC markets trading der.
Nasdaq er kanskje mer riktig med tanke på Funcom.

Likte chartet slik du satt det opp.
Jeg var sikker på at q4 og Mutant skulle dra kursen over motstand med reaksjon tilbake for test av da støtte. Videre at hypen skulle ta kursen over 1.618 opp mot 2.618 og 3.618 på neste bølge.
Nå ligger det ann til at CE hypen må dra lasset på egenhånd, muligens med noe hjelp av Mutant.

Initielt overvurderte jeg Mutant slipp mens jeg nå muligens undervurderer potensialet det har. Turnbased og singelplayer fenger ikke i nærheten av massive multiplayer alla pugb, fourthnight osv.
Hadde de lansert et slikt spill med den grafikken og fealingen de har vist med Mutant, ja da hadde det tatt fulstendig av.

1 Like

Takk i like måte!

Tror Funcom blir dratt av trenden, så da tror jeg vi trygt kan gå ut fra din opprinnelige antagelse.

1 Like

@CHRISTIAN, kan du tegne inn en strek på samme figur på de to siste bunner inklusive kurs nå? Jeg ser for meg en slik utvikling frem mot sommeren :grinning:

Noe sånt

2 Likes

Tenkt mye i samme gate, men får det ikke til å passemed 1,2,3,4,5 mønster. 1-2 er ok, men 2-3 er alt for kort- Noen tanker til det? eventuelt Ichi?

Denne passer til mønsteret:

Edit: La inn et mer oversiktlig chart.

2 Likes